Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lotta73 | 2011-10-25 18:51 | |
![]() | Det finns mål för sexualundervisningen i skolans läroplan och om man som förälder vill att ens barn ska slippa den så måste man ha starka skäl för att få det godkänt av rektorn. Hurvida läraren klarar att ha sexualundervisning beror väl mer på läraren än det faktum att man är lärare. Jag har haft sexualundervisning med flickorna i två 5-6:or utan att tycka att det var pinsamt, men manliga kollega hade pojkarna i klasserna. Problemet med sexualundervisning i skolan är att eleverna ofta känner sig obekväma och att de är på olika mognadsnivå. jag tycker att skolan ska stå för en allmän sexualundervisning, men det måste vara förälderrnas ansvar också. De känner sitt barn och vet vad de är mogna för...förhoppningsvis. | |
| apbur | 2011-10-25 19:51 | |
![]() | Jag tror sexualundervisningen är ganska onödig. Tror inte att det påverkar tonårsgraviditeter det minsta. Ungdomar hämtar information på annat håll och det flödet är ju i princip obegränsad. Både bra och mindre bra information. Jag tycker det är väldigt märkligt att man tror att det är tabun, i ett land som Sverige, som en orsak till tonårsgraviditeter. Knappast. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-10-25 20:02 | |
![]() | japp. sex ska vara tabu. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-10-25 20:02 | |
![]() | ..mer spännande så. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2011-10-25 20:03 | |
![]() | Jag föredrar nog då spännande sex framför tabubeläggning.. ;) | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-10-25 20:06 | |
![]() | haha, ja, det kanske du gör; ) okej. det är viktigt med information men också viktigt att inte prata och tjöta sönder ämnet. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-10-25 20:07 | |
![]() | Vem säger att sexualundervisningen är bristande? Var står det? Jag har haft sexualundervisning under två dagar där vi åker iväg med eleverna och det har varit jättebra. Bra övningar, bra frågor, bra filmer, bra diskussioner. Utan tabu och usch-usch. | |
| Gautama | 2011-10-25 20:16 | |
![]() | I Sverige är väl knappast sex tabubelagt i alla fall. Tycker hela samhället genomsyras av sex i tid och otid. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-10-25 20:17 | |
![]() | håller med gauta: ) | |
| Blasse | 2011-10-25 20:36 | |
![]() | jaf anser att sex inte skall vara tabu och det är det väl inte!! men däremot är det mycket porr som skulles förbjudas | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2011-10-25 20:38 | |
![]() | Förbjud allt annat än porr | |
| MrAtomic | 2011-10-25 21:03 | |
![]() | Nja till viss del är faktiskt sex lite känsligare här i Sverige än i vissa andra länder Gautama. Jag har varit en del i Spanien och haft en spansk flickvän och sex är väldigt öppet som samtalsämne där (tex pratas det på ett annat sätt i familjen om det). Jag är liberal och skäms inte för att prata om sex men det är en kulturell skillnad absolut. Porr är också väldigt oladdat där, porraktriser och aktörer är kändisar som är med i många program i mainstream TV. Inte för att det är speciellt känsligt i Sverige men jag upplevde i varje fall en skillnad. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-10-25 21:04 | |
![]() | ja jag tycker inte man ska direkt skylta med det bättre så ja | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-10-25 21:16 | |
![]() | ska en rubrik vara så retorisk? | |
| MrAtomic | 2011-10-25 21:24 | |
![]() | Fast med det sagt är det klart att sex inte är speciellt tabu i Sverige. Och det klimatet av att kunna prata om det och inte dölja det är säkert det som bidrar till att vi inte har så många föräldrar i unga tonåren. | |
| kompiskarin | 2011-10-25 21:26 | |
![]() | Har en 14 åring som just haft sexualundervisning och både elever och lärare tyckte att det var jättepinsamt (ungefär allt är ju pinsamt när man är 14) och har själv fått hoppa in som vikarie vid flera tillfällern och ta just sexualkunskap när jag pluggade och jobbade extra som vikarie. Mina sexualkunskapslektioner var säkert otroligt tekniska oh trista och behandlade fortplantning, sjukdomar och olika sexuella avikelser (där man buntade ihop allt från homosexualitet till tidelag) . Idealet är väl att lärare och elever kan ha en dialog kring frågor om relationer sex där man lär sig att ta ansvar för sig själv och andra. Det känns otoligt mossigt att pracka på tonåringarna skuld och skam och vänta till du är gift. Var och en måste själv få bestämma vad som är OK så länge man inte skadar någon. Med detta sagt så är jag ändå säker på att många lärare gör ett jättebra jobb också med det här ämnet. | |
| mrperfect | 2011-10-25 22:24 | |
![]() | Svaret på rubriken är: Näää | |
| Lotta73 | 2011-10-25 22:50 | |
![]() | Kompiskarin: Tycker läraren att det är pinsamt och jobbigt så blir det också så. Sexualundervisning i skolan tycker jag ska utgå från eleverna och jag har låtit eleverna anonymt skriva ner frågor och så har jag svarat på dem inför gruppen. På så sätt lägger man ribban på deras nivå, men jag har visserligen haft några år yngre elever. Det är liksom ingen idé att diskutera ingående vikten av att skydda sig och hur man skyddar sig med elever som står precis på kanten in i puberteten, de kan ändå inte ta det till sig. Detta sätt är ju även en fördel för de äldre eleverna för de slipper bli informerade om sånt som de redan vet. | |
| Emellertid | 2011-10-26 12:57 | |
![]() | Kan någon svara på varför ett barn i 7-årsåldern kan ha sett 6000 mord på TV men aldrig ett samlag? Mord är ett brott, och väldigt sällsynt, men samlag är lagligt och vanligt. Varför är det ok att visa mord men inte sex? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-10-26 13:06 | |
![]() | icapika,tror du att det finns någon som tycker att sex ska vara tabu?och varför skulle det vara tabu?Emmelertid,vad har du fått det i från ?och slånbär jehovas vittnen är inte en kristen församling,och vad spelar det för roll vilken lärare som har sexualkunskap ?att det skulle vara så pinsamt med sexualkunskap känns gammalmodigt | |