Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 508 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-10-27 16:16 | |
![]() | "Men ska staten bekosta provrörsbefruktningar för barnlösa som intensivt önskar barn?" Men ska staten bekosta dina barns vaccinationer? Ska staten bekosta barn överhuvudtaget, tänk - jag får ju vara med och betala för dina barn fast jag inga barn har? Ska den som inte VILL ha barn få en beskostad sterilisering? Ska jag betala för din mammas äldrevård när min mamma bor i USA? Så otroligt lågt resonerat. blåhund gör dig själv en tjänst och flytta alt. sluta vara så avundjuk på andra. din bitterhet osar lång väg. | |
| Labyrint | 2011-10-27 16:38 | |
![]() | Hormoner som surrogatmamman tar - tja, det motsvarar väl en IVF helt enkelt, något som anses relativt riskfritt i Sverige även fast det såklart påverkar kroppen. Det gör en graviditet också. Men alltså, jag tycker det är så sjukt häftigt att ha barn, att jag inte kan förstå varför man inte skulle vilja hjälpa andra som verkligen vill uppleva det men inte kan att uppnå det. Alla i serien vill, längtar och lägger ner ett stort engagemang. Det tycker jag är en bättre måttstock på att man kommer bli en bra förälder än att man råkar ha biologiska förutsättningar. Sedan finns det inga garantier i något fall. Det är rätt konstigt att det skiljer sig så mycket i olika svenska kommuner gällande vad kommunen bekostar. Ett försök eller tre försök - rätt stor skillnad. | |
| Minta | 2011-10-27 16:48 | |
![]() | Finns det några undersökningar av hur det påverkar barn att inte veta sitt biologiska ursprung även om de haft en bra ensamförälder/adoptivförä ldrar? | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2011-10-27 16:50 | |
![]() | Ska man vara cynisk så ligger det i statens intresse att fler människor föds eftersom det för det mesta också ger intäkter. Jag har inget emot alternativa metoder att skaffa barn på, så länge någon människa inte utnyttjas eller skadas, men jag förstår verkligen inte argumentet "man kan inte veta hur det känns att vara där" som mr_lzrd också kritiserade. Det förflyttar ju alla moraliska betänkligheter till den handlande själv och då kan man också säga att man inte kan ha någon åsikt om sluskar som köper en kvinna för en natt eller ett giftermål. De har säkert också en väldigt stark längtan efter något (om det är kärlek kan diskuteras), och som man inte vet hur den tar sig uttryck förrän man är där själv. | |
| gnill | 2011-10-27 17:26 | |
![]() | Minta, det finns inte direkt några sådana undersökningar och det beror bland annat på att det är oerhört svårt att mäta att vad "veta sitt ursprung" innebär. Det man vet från forskning är att heterosexuella par som får barn med hjälp av spermiedonation/äggdonati on i hög utsträckning varken berättar eller planerar att berätta detta för barnen. Det gör däremot lesbiska par och ensamstående som får assisterad befruktning. Man vet också att "inte veta" kan skada om man får reda på det senare i livet (ofta "by mistake", någon råkar berätta, man upptäcker pga sjukdom att man inte är biologisk släkt etc). Det här handlar inte om att veta vem donatorn är, utan _att_ man kommit till med hjälp av en donator. När det gäller adoptivbarn vet man att det är mycket individuellt (det finns stora variationer alltså) där en del är mycket intresserade av sitt ursprung (det är ofta av naturliga skäl, de som syns och hörs i debatter, program där man söker sitt ursprung etc), men det finns också ett stort antal som är nöjda med det liv de har nu och inte är särskilt intresserade/nyfikna. | |
| Minta | 2011-10-27 17:39 | |
![]() | Jag tycker personligen att barn alltid ska ha rätt att veta vilka dess biologiska föräldrar är. Det är nog ganska vanligt att det kan finnas ett slags tomrum hos barnet om en förälder saknas även om det finns en reell förälder. Det går naturligtvis att klara sig bra ändå, men i det idealiska fallet. Adoptivföräldrar/barn som kan ha kontakt med barnets biologiska förälder/föräldrar verkar idealiskt som ett fall jag känner till med ett barn som adopterats från Afrika. Om man adopterar ett barn tror jag att det är bra om man ser barnet som en person som har ett annat ursprung så att man inte vill utplåna det. | |
| slånbär | 2011-10-27 17:42 | |
![]() | arbetslinjen-Det går faktiskt inte att riktigt förstå hur det är att vara inne i infertilitetssvängen om man inte har varit där själv eller känner någon nära som gjort det. Det är någonting så känslomässigt svårt att vilja men inte kunna få barn att det påverkar hela ens tillvaro och sätter oerhört stor press på ens förhållande. Att bli gravid till slut och ändå få missfall efter missfall är en så stor sorg och så svårt att leva vidare med att alla faktiskt inte klarar det. Så visst kan man kanske försöka förstå och sätta sig in i det men det är en helt annan sak att uppleva det. Och precis som bla annelille skriver så är det verkligen inte en tillvaro ens i närheten av lyx utan ett liv i ständig sorg. För några av oss så lyckas det till slut och man får barn men det är långt ifrån alla som har den turen. Att förvägra människor att ens få möjligheten till att göra allt som går för att försöka är bara fel. Det är som att säga att vi inte ska hjälpa folk som skadar sig när dom utövar tex en sport eller som på annat sätt behöver vård för något som är självförvållat. Man kan inte jämföra äpplen med päron. Själv har jag knappt behövt använda möjligheten att vara hemma med sjukt barn då mina har varit otroligt friska men jag fick hjälp att få mina barn. Någon annan kanske får barn på egen hand men som sedan visar sig vara väldigt ofta sjukt och på så sätt belastar vården. Är vissa saker mer värda än andra och vem avgör det i så fall? | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2011-10-27 18:04 | |
![]() | Slånbär, jag vet faktiskt inte vad det är i mitt inlägg du bemöter. Jag tycker fortfarande inte att en persons längtan efter barn rättfärdigar att man tillfredsställer den längtan oberoende av vilken metod man väljer att använda. Vad jag tycker är bekymmersamt är alltså om man i sin längtan väljer att utnyttja andra människor och sedan menar att "ja, men du har inte varit i min sits, så du vet inte hur det känns". Jag menar att det är irrelevant – även om jag kan känna empati för personen i fråga. Det intressanta är handlingen i sig; känslorna kan bara förklara handlingen. Märk väl att jag inte på något sätt är emot alternativa metoder i sig. Jag är däremot emot att den rika västvärlden tror att de (vi) har någon rättighet till att med pengar som incitament låta någon skapa ett barn. | |
| morihei_79 | 2011-10-27 18:04 | |
![]() | svaret är ju otroligt enkelt.. Det är ett form av slaveri och det kan ju aldrig vara rätt. Jag bryr mig inte om att man betalar pengar för det, det medför risker och är lika hemsk handel med människor som all annan form av samma sak, må de vara horor, barn, slavar, eller vad som .... Man får helt enkelt adoptera ett barn som redan finns i livet eller finna sig i lotten att livet inte alltid (sällan? ) blir som man har tänkt sig. Det finns mycket saker som inte blev som jag hade tänkt mig i livet, bland annat barn och de är tråkigt, men inget att hänga läpp över :) | |
| gnill | 2011-10-27 18:33 | |
![]() | morihei menar du att du är emot att gifta par får hjälp med insemination t ex, de har de fått sen minst 50-talet i sverige. Angående adoptionsargumentet: Om man vill hjälpa barn som "redan finns" men är föräldralösa (och acceptera "livets lott") så ska man satsa på bistånd och att västvärlden delar med sig av sitt överskott så behöver inte så många barn bli föräldralösa, alternativt kan adopteras i sina hemländer. | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-10-28 08:47 | |
![]() | En sak om det här med surrogatmammor, bara: Det är klart att det kan kännas otroligt behjärtansvärt i många fall. Men om man säger ja till det, så kommer säkerligen det hända som redan hänt i USA (som ju alltså tillåter surrogatmödrar), nämligen att fullt friska föräldrar med gott om pengar köper en annan kvinnas kropp för att själva slippa "jobbet" med en graviditet, till exempel illamående, trötthet och risken att kroppen inte är lika tip-top efteråt. Det kanske inte känns helt okej för fler än mig? Och vad skulle man göra för att förhindra en sådan utveckling (om inte förbjuda helt)? Tvinga alla par som vill ha en surrogatmamma att gå igenom fertilitetstester? Jag har inga svar men desto fler frågor. Det finns så många djupt oetiska saker som kan bli effekten av att man tillåter olika sätt för barnlösa att få barn. Därmed inte sagt, än en gång, att det i många fall kan vara mycket behjärtansvärt. | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-10-28 08:48 | |
![]() | "Att det i många fall INTE kan vara mycket behjärtansvärt", skulle det förstås vara i sista meningen ovan. | |
| scharlakan | 2011-11-01 02:01 | |
![]() | Åh, vad provocerad jag blev av hon 45-åringen med sex ungar och relativt kass ekonomi! | |
| scharlakan | 2011-11-01 02:05 | |
![]() | Och nu är väl det glömt men det var i alla fall en tjej i tidiga 20-års åldern jag talade om som inte hade en respektive och åkte till Danmark bara för att hon ville ha ett just då. Också mycket provocerande. | |
| CrazyQ | 2011-11-01 02:51 | |
![]() | Jag har inte läst alla inlägg. Men jag kan bara känna med dessa människor som försöker få barn och som får göra försök på försök utan resultat. Tycker det är tragiskt att det ska handla om så ofantliga mängder pengar för att få denna hjälp! Samma sak att få adoptera, då världen är full av barn som behöver en familj. Min svärdotter har en speciell sjukdom som gör att hennes ägg ligger i en "bubbla". Kommer inte ihåg nu vad den heter. Men pg.a. den så får hon 6 IVF försök. Då hon i princip räknas som steril. Men chanserna för henne att bli gravid är mycket små. Så redan nu, min son är 22 och hon är 20, så har de börjat prata om adoption den dagen då det är dags för det. Dom är otroligt kära i varandra, så jag är ganska säker på att vår familj kommer att utökas med att adopterat barn så småningom. Men som sagt, det är tragiskt att det ska vara så fruktansvärt dyrt! När man då tänker på alla som gör aborter och vissa flera ggr. Tyvärr var jag inte tänkt nog.....opererade bort livmodern för 5 år sedan. Kom på för sent att jag kunnat donera några ägg innan. Hade jag bara kunnat det, så hade jag ställt upp. Läst nåns inlägg här om att det var "lyx", men att hon nu fått 2 barn. Underbart att det lyckades för dig! Och till alla andra som kämpar för att bli föräldrar, så önskar jag er lycka till! | |
| CrazyQ | 2011-11-01 02:58 | |
![]() | Förresten! Alla som kämpar för detta, har noga tänkt igenom saken med sin partner. Det är verkligen inte alla som gör detta! Mer önskade barn finns knappast, oavsett hur de kommit till eller adopterats. Jag beundrar dessa människor som orkar fortsätta i flera år för att få sin guldklimp, för det kan inte vara lätt! För många är det ju inte en självklarhet att få barn. Ja ni förstår vad jag menar. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-11-01 07:55 | |
![]() | jag ville ha 2föräldrar när jag var liten,det tror jag dom flesta barn vill | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-11-01 19:04 | |
![]() | Tja, hellre en bra förälder än två som är dumma i huvudet. | |
| gnill | 2011-11-01 19:09 | |
![]() | Att man "vill ha" två föräldrar är ju ofta a) för att man har två föräldrar och inte vill vara utan den ena (självklart) och b) för att "alla" har två föräldrar och för barn är ofta det som är vanligast också det som är "normalt" och normal vill man ju vara. | |
| diffdiff | 2011-11-01 19:27 | |
![]() | Helt rätt SylviaPlath hellre en bra föräldrer än 2 som e dumma i huvudet. Hoppas att alla som kämpar för barn lyckas och att dom tar hand om barnet sen och överröser det med kärlek. Är själv mamma och lycklig. De flesta vill ju ha barn och kan tänka mig hur jobbigt det är för dom som inte lyckas. Hade själv provat provrör om jag inte hade min Elias. Har 3 kusiner som fött barn via provrör. Ser inget fel med det. Men köpa barn vet jag inte riktigt om jag kan tycka är rätt. Alla barn som i världen som är föräldrarlösa borde ju adopteras bort gratis. Det är hemska kostnader som inte alla kan ta. | |