Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 405

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2012-04-16 23:22
Antal inlägg: 20042

Det beror på vad man menar med sjuk. Han är ju inte normal, saknar empati verklighetsförankring och är åtminstone personlighetsstörd. Om han är sjuk i medicinsk mening/otillräknelig verkar oklart. Ska bli intressant att se vad rätten anser.

Incidental - Ej medlem längre2012-04-16 23:25
Antal inlägg: 7958

Men kolla in hans film......

Minta2012-04-16 23:33

Han är ju onekligen störd och inte normal, men det är inte säkert att han är psykotisk och otillräknelig. Hans tankegods är inte unikt, det finns mycket, det unika är vad han gjort.

frostyclown2012-04-17 00:18
Antal inlägg: 1

Oavsett vad, han förtjänar livstid fängelse.
Han bör plågas.
Misshandlas, torteras.
På alla sätt som går.
Man kan inte skylla på psykiska problem.
Gjort är gjort, det är oförlåtligt.
Han förtjänar ingenting annat än att torteras så som alla ungdomar.
Han är en kall man, utan hjärta, känslor eller minsta lilla medkänsla över något alls.
Han är djävulen själv.
Fyfan.
Han borde stenas till döds.

henrik_l2012-04-17 00:50
Antal inlägg: 918

jag är mer förvånad av att sånt här inte händer oftare. självförsvar ville han väl få det till oxå. hej och hå.

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-17 07:47
Antal inlägg: 37631

jag tror han är en tumör,en narsisistisk tumör

cadette - Ej medlem längre2012-04-17 08:12
Antal inlägg: 277

Synd att den ursprungliga frågan har försvunnit ur tråden, den var intressant.

janne1212122012-04-17 08:40
Antal inlägg: 4722

Det vore väl behagligt om man kunde skylla all världens ondska på tumörer. Tyvärr är det istället så här en del människor fungerar även om vi i vårt samhälle där vi uppfostars till goda medborgare har svårt att förstå dessa avarter. Hur många tumörer hade Hitler, Stalin, bin Laden m fl. Människan är till naturen ett djur och våra instinkter ligger inte så djupt utan att de kan sticka upp sitt fula tryne när som helst men förhoppningsvis inte hos vem som helst, men det är en annan diskussion

Ben_Dable2012-04-17 08:47
Antal inlägg: 73

Med tanke på det lidande han orsakat och den ångest och de psykiska besvär som de överlevande och anhöriga och egentligen hela nationen får leva med så tycker jag att han bör låsas in. Även om han inte skulle kunna anses ansvarig så måste man tänka vilken stress det vore för alla om han gick fri på gatorna. Tänk om en överlevande från Utöya skulle hamna bakom honom i kön på Ica, liksom.

För att offren ska kunna gå vidare tycker jag att man måste kunna garantera att han aldrig mer kommer ut, ansvarig eller ej. Sen kanske det inte är så det funkar rent juridiskt, men detta är väl ett solklart extremfall som inte riktigt kan bedömas med de vanliga regler som gäller.

momlan7772012-04-17 09:12
Antal inlägg: 16

Dödsstraff ?!?!?

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-17 09:30

jag har tänkt en tanke som inte är jag!tänk om någon som är i rätts salen skulle poppa upp och bara trycka i en giftspruta i halsen på honom,då blir han inte straffad jag tror att han aldrig kommer ut ur fängelset eller förvaringen jag tror att han kommer bli kvar för all framtid i sinförvaring/fängelse skulle han komma ut bland folk så skulle nog någon döda honnom ganska fort,ponera att han kommer ut om 40 år då har han suttit några månader för varje person han dödat,att lägga 7 år för varje mord vad blir det vad blir det 400 år kanske,dom kommer aldrig kunna släppa ut honom han är en fara för rikets säkerhet

Minta2012-04-17 09:40

Just nu tar rätten paus därför att en nämndeman skrivit på nätet att Breivik borde få dödsstraff. Rätten överlägger om nämndemannen ska bytas ut.

Är det inte ganska klart att han kommer att vara inlåst livet ut i stort sett?

Ölbaronen2012-04-17 10:16
Antal inlägg: 201

Har han en tumör, så lär den sitta i frontalloben, som styr vår personlighet och vårt beteende. En operation där kan resultera i ytterligare personlighetsförändringar . Som en gammaldags lobotomi. Kanske inte så dumt, efter allt....

swampen2012-04-17 10:20
Antal inlägg: 43

Låt oss säga att han har en tumör..men det känns som att det kanske kunde påverka hans omdömme en del.Det han åstakom under den period då han var på ön och innan och att han faktiskt hade planerat och mer eller mindre kartlagt detta under många år.Det känns som om tumören borde ha påverkat hans psyke på sså sett att han blev men irrationell i hans handling och inte så systematisk och lugn som han ändå var.Jag tror ändå att det kommer att bli ett långt straff och med psykiatrisk utredning.Om de dömmer honom till dödsstraff känns det som att de som har överlevt och alla de anhöriga inte får svar.Och att få leva med vetskapen av det han gjort är förhoppningsvis ett straff(bakom lås och bom)också.

Minta2012-04-17 10:21

Nej, han har nog agerat/planerat för strukturerat, målmedvetet, organiserat och under lång tid för att ha en hjärntumör eller psykisk sjukdom.

swampen2012-04-17 10:27
Antal inlägg: 43

Dock tror jag inte på att han har en tumör,men någon form av psykisk störning.Hoppas att de dömmer honom på de grunder av hans handlingar och inte på det psykiska.

le-lou2012-04-17 10:30
Antal inlägg: 17500

problemet är väl att norge inte tillämpar livstidsstraff, maxtid för honom att sitta är typ 21 år.
De har nåt annat de kallar för förvaring, frågan är om de sätter sånt på honom när han nu inte bedöms vara psykiskt sjuk.

Mixiplus2012-04-17 10:31
Antal inlägg: 267

1) Han har ingen tumör, men oavsett vilket skulle det aldrig kunna anses vara en förmildrande omständighet. Prejudikatet skulle vara förödande.

2) ABB är bärare av en logik baserad på en samling åsikter och värderingar. Det farliga är inte ABB som person utan att dessa åsikter/värderingar och denna logik finns kvar därute. Det är DEN som framförallt måste sågas jäms med fotknölarna.

Ölbaronen2012-04-17 10:37
Antal inlägg: 201

Har svårt att tro att han skulle ha en tumör, men utan att ha en diagnostiserad sjukdom så lär han ju inte, i hans huvud, leva på samma plan som de flesta av oss...

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-17 10:51

skulle dom röntga skulle det vara tomt där inne på breivik

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?