Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lill-IT2011-11-02 20:41
Antal inlägg: 31596

Jag skulle inte släppa iväg min dotter på tjejkväll utan att veta att det verkligen fanns föräldrar hemma iaf. Och jag skulle absolut följa med och säga hej om det var hemma hos folk jag inte kände så väl.. Ensamma tonåringar med mobiler.. och ryktet om ff-fest är ute på två sekunder. Och tro mig, det kan snabbt spåra ur bortom kontroll.

le-lou2011-11-02 21:15
Antal inlägg: 17500

och tonåringar som vill spåra ur - kan alltså inte göra det då om de verkligen skulle vilja? Hehe.. ni är en aningen naiva. Vad sägs om att lita på barnen och låta de gå igenom det ni fick göra? Ska ni följa med de på första dejten också? Ifall han skulle vara en potentiell våldtäkstman menar jag?

le-lou2011-11-02 21:16

låta de gå på en tjejkväll utan en höna i släptåg menar jag...

le-lou2011-11-02 21:17

kan man låta de gå på bio tro? Tänk om de struntar i bion och drar hem till en ff-fest istället? hur ska ni veta? Kom på : det finns ju appar för det nu ja, installera såna så kan ni ha stenkoll på vart de tar vägen vettja. Läs gärna mobilerna också, man vet ju inte.. de kan ju ha nåt planerat ^^

le-lou2011-11-02 21:25

Bara bra för en tonåring att få vara ensam hemma (när vi nu snackar ff här)... ibland av flera skäl...
Föräldrar är väl tänkta att upplysa sina barn och förbereda dom för det egna livet, jag föredrar att använda ordet upplysning istället för "uppfostran" som för mig känns något liknande dressyr. Det är som med allt man lär, teori och praktik. Först berätta hur det fungerar och sen låta dom prova på så dom kan utveckla sin egna förmåga.

Har ni tänkt på att barn nästan aldrig är ensamma, de har alltid någon vid sin sida och man måste vänja sig vid och trivas med att kunna vara ensam, senare i livet så är det en förmåga som är mycket bra att ha.
Så: det är bra för barn att vara ensamma och få ta ett eget ansvar, ansvar är inget man ska skydda barn för så länge som möjligt, då får dom inte öva upp sin förmåga och kommer inte klara av ansvar utan att få ångest senare i livet.

En vuxen person behöver bli självständig och oberoende, det är rätt sent att utveckla sin självständighet och sitt oberoende vid 18-19 års ålder när man flyttar hemifrån. Det behöver göras betydligt tidigare än så.... enligt mig.
Man kan ju se det som att naturens ordning för föräldrar är att göra sig själv överflödiga så tidigt som möjligt. Det är inte annorlunda för oss, det handlar om att skapa en människa som kan klara sig själv så tidigt som möjligt. 13 års ålder är absolut inte för tidigt att börja ge över lite tyglar till barnet självt. Tyvärr gör många tvärtom. En 13-åring får helt enkelt inte vara ensam, och absolut inte i grupp för då hittar de på rackartyg! En 13 åring klarar rätt mycket och att inte låta en tjej gå på en tjejkväll hemma hos någon utan att man ska prompt följa med, är ju förnedrande. Högstadiet ! och Mamma ska följa med. HALLÅÅÅ.Sluta curla!

Lill-IT2011-11-02 21:27

Men är man tretton, eller som i min dotters fall tolv.. så ska man inte spåra ur.

Jag satt hemma och läste böcker när jag var i den åldern.. Möjligen kollade jag och kompisarna på film, hade spelkväll eller sminkkväll.. Och då aldrig ensamma i huset. Festa hinner man tids nog.

Lill-IT2011-11-02 21:34

Och mina ungar har fått vara ensamma en hel del, och ta rätt mycket ansvar på grund av mina konstiga arbetstider.

le-lou2011-11-02 21:37

Men fest? en tjejkväll ihop med 7 andra hemma hos en av dem? Med föräldrarna hemma? Hur farligt är det på skala 1-10? jag skulle vara mer orolig för bilresan dit än för vad som kan hända på denna tillställning...lämna - hämta. Hur svårt kan det vara?

Lill-IT2011-11-02 21:39

Det är helt okej. Men jag skulle faktiskt försäkra mig om att det verkligen var föräldrar hemma.

le-lou2011-11-02 21:55

Man ska inte lita på sina barn?
Vad gör man om föräldrarna inte skulle vara hemma? Era barn får inte vara ensamma några timmar en lördagkväll alltså när de går i sjuan?
När jag gick i sjuan var det bästa vi visste , när alla samlades några timmar hos nån vars föräldrar var bortbjudna, och så hade vi videokväll, spelade musik och käka pizza och jag kan ärligt talat inte se nåt konstigt med det alls. Den dagen de testar alkohol el vad det nu kan vara - det kan vi inte göra ett dyft åt... alla gör det och vill de, så lär de finna gott om tillfällen till det iaf.

Cassano2011-11-02 21:57
Antal inlägg: 335

Oj många svar! Kul!

Kollen handlar väl mest om att det ÄR några föräldrar hemma. Sedan är det ju som några skrev artigt att i alla fall säga hej - om de nu är hemma.

När jag skrev "kolla hur föräldrarna är" menade jag mer om de brukar låta sina döttrar ha ff-fest, köper ut etc. Om de är avvikande på något annat vis spelar mindre roll.

morsans syrr2011-11-02 22:01
Antal inlägg: 2311

Jag hade inte följt med in men kollat upp innan.
Hade talat om att jag skulle göra det för mitt barn oxå...
Skönt att mina grabbar passerat den åldern...

slånbär2011-11-02 22:47
Antal inlägg: 5539

Lill-it-vad man ska och inte ska vid en viss ålder skiljer ju sig väldigt beroende på vilket umgänge man har och framförallt vilket förhållande man har till sina föräldrar. Vi har aldrig haft några problem med våra två killar och dom visste att vi inte ville att dom skulle dricka innan dom fyllde arton ( en är 19 o en 17 ) och det har dom heller inte gjort. Jag känner alla deras kompisar och även merparten av deras föräldrar så det är rätt lätt att ha koll då. jag har alltid sett till att finnas till hands för att skjutsa om dom ska ut och hem, jag har kört land o rike runt till olika musikfestivaler och konserter och jag har bra kontakt med många av deras kompisar även nu då dom är så stora som dom är. Deras kompisar har alltid gillat att jag har funnits där och ställt upp och killarna har inte tyckt att det varit svårt att säga nej till att dricka då deras polare känner o respekterar mig. Det har med andra ord fungerat jättebra och det tycker även mina barn faktiskt. Men det gör inte att jag inte oroar mig när dom är ute på stan idag när dom (den ene) har åldern inne-jag kan även nu åka och hämta mitt i natten då det inte är några nattbussar där vi bor.
Det är precis tvärtemot hur jag själv växte upp och det är naturligtvis mitt eget bagage som styr min föräldraroll. jag hade ingen vuxen som brydde sig öht och startade mitt "vuxenliv" som tolvåring. Jag har provat det mesta och det är nog mycket tur att det aldrig gick åt helvete. Men så var det inte riktigt lika hårt klimat när jag växte upp. Mina ungar vet att jag alltid ställer upp oavsett vilken tid på natten det är och vad det än gäller- något som jag själv aldrig hade.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?