Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Spira - Ej medlem längre2011-11-03 14:29
Antal inlägg: 310

Om hon kan påstå att det skulle vara vettigt att inte äta en ordentlig frukost utan bara frukt och knäckebröd så kan man dra slutsatsen att hon inte är att lita på.

yogamama - Ej medlem längre2011-11-03 14:37
Antal inlägg: 4752

diffdiff, jag tycker att du ska tala om för din pojke att han är alldeles perfekt som han är.Skrämmande hur en person på en sån post kan uttala sig så klumpigt. Men jag är tyvärr inte förvånad, när min ena dotter var runt 13 så fick jag ett samtal från skolsköterskan som undrade om min flicka åt ordentligt eftersom hon var så mager. Detta samtal förde hon med min dotter i samma rum (hälsoundersökning), hennes "oro grundade sig på att min dotter alltid legat över normalkurvan och nu låg aningens under densamma. Tja, ungar växer i otakt, big surprise! Det som upprör mest är att de väler att ta dessa samtal i närvaro av barnen, otroligt osmidigt.

diffdiff2011-11-03 14:42
Antal inlägg: 3884

Tack yogamamma!
Jo helt sinnessjukt att uttala sig inför ett barn. Blev rädd da jag själv har haft hemska ätstörningar. Han vet min lilla pojke att mamma älskar varenda gram :). Ska snart hämta honomm och fira att han är min med en varsin fika :)

Resurrection - Ej medlem längre2011-11-03 14:51
Antal inlägg: 11463

jag kan inte riktigt förstå varför man måste hyschpyscha inför barnen, men den där wannabe-dietisten till skolsköterska ska naturligtvis bara ha

och dumblondin: man kan skriva antingen eller

yogamama - Ej medlem längre2011-11-03 14:58
Antal inlägg: 4752

Varför man måste hyschpyscha? Kanske därför att det kan vara förödande att säga till en unge att h*n är för tjock/smal. Tro mig, ätstörningar kan utlösas av kommentarer som dessa. Varför inte börja med att diskutera sin oro angående vikt och kost med föräldrarna istället?

MakeIllusion - Ej medlem längre2011-11-03 15:26
Antal inlägg: 244

Usch, jag blev så arg när jag läste det här. Kan känna vad du som mamma måste känna...
Jag tycker det är heeelt sjukt att hon har tagit upp detta framför din son. Våra barn är mer känsliga för intryck och ord än vad vi kanske tror ibland. De är så formbara. Jag tycker helt klart att du ska dra detta vidare till rektorn. Hon har redan sårat en mamma och ett barn och vem vet vad hennes okompitens kan ställa till med mer??? Ta du hand om din lilla pojke på det sätt du gör....mamma är bäst:))

diffdiff2011-11-03 15:29

Tack för de vackra orden MakeIllusionn.
Mailat alla föräldrar bara jag som fick kritik av dom som svarat trots att det finns större barn. Ja helt galen är den kvinnan mitt barn varken väger eller mäter hon fler ggr.

MakeIllusion - Ej medlem längre2011-11-03 15:29
Antal inlägg: 244

Vill bara tillägga att min systerdotter var bara 6 år gammal när hon fick ätstörningar av en dum kommentar. De tog tag i det med en gång på bästa sätt och idag är det ok igen.

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-04 05:47
Antal inlägg: 37631

Det är lite mode nu i skolan och på bvc att gnälla att alla barn är för tjocka,förut var det fel åt andra hållet,Gudnåde dig om inte ungarna kom upp till kurvan då var det hem och ge barnen grädde,och kunde inte ungen klippamed sax som 4 åring men kunde gånger tabellen,då var man illa ute som förälder hem och låt ungen klippa sönder allt,hälst skulle det klippas från morgon till kväll,jag har haft tanpetarbarn ja alla utom en då,som måste bli 2,04 och väga 140 kilo,vilket har varit en enorm tur för oss,eftersom vi är vegetarianer,och bvc och skolan tycker att :ojojojoj vilka magra barn dom här får inte i sig det dom ska,ojojoj vad skavi göra nu,Då har det varit bra att ha "Hulken" i bakfickan och då har dom stått däroch stammat över ingenting helt plötsligt,med detta vill jag säga som ganska kunig med mina 11 bar ATT DIN 7 ÅRING ÄR PERFEKT!!! sådana här skolsköterskor har bara lite svårt att dra gränser,för att dom inte ska känna sig förvirrade så har dom fått någon dum jävla mall som dom kan köra upp någonstans där det luktar,mina tandpetar barn äter och ser ut som dom gör,när jag var 15 fick jag gå in på Benjamin Hollywood och köpa byxor det var pinigt,min stora Hulkunge skulle tagit över efter karelin i brottning men han bröt ryggen så det sket sig,men om han inte kört av vägen den där natten så hade han varit värdsmästare i brottning nu det bara vet jag,hur som helst så är han återstäld min Hulk,och så mycket skit jag fick ta för att han var så lång ,och såg ut som en lärar assistent i klassen,som låg över pappret på längdkurvan så dom fick göra en pippi lång strump och tejpa dit en extra bit på kurvan,och der var tur för dom så att dom i sin enfald fick någonting att babbla om,

gnill2011-11-04 07:31
Antal inlägg: 1942

Menar du verkligen att hon sade det inför ditt barn? Det är verkligen upprörande. Jag fick själv höra det från skolsköterskan när jag var 9 och jag minns det än som oerhört kränkande, men det var 1972 och då kränkte vuxna barn på löpande band. Verkligen något att ta upp med rektorn! Sen är min son lika lång och väger 1 kg mer än din son, men ingen har reagerat på det och inte jag heller, framför allt som både min farfar, min pappa och min bror var precis så där lite runda som barn men i tonåren sade det "katjong!" och så blev de jättelånga och smala.

Sen OM ett barn skulle vara för runt så tycker jag knappast att det är frukosten man ska ändra på, utan snarare ta bort godis/chips etc och se till att barnet rör på sig. Men när det gäller din son verkar detta inte nödvändigt.

gnill2011-11-04 07:38

Yogamama jag tror tyvärr att du har fel, som jag skrev blev jag otroligt ledsen och kränkt för 40 år sen och jag minns det än idag. Sen att diskutera vad som är nyttigt vad man mår bra av att äta etc är klart man kan göra med barn (och det ingår i ämnet idrott och hälsa i skolan) men att i samband med att man väger sig säga att ett barn är för tjockt, det leder inte till något bra. Om ett barn verkligen är kraftigt överviktigt så visst måste man kanske prata om det, men snarare framför allt äta nyttigare/röra på sig tillsammans med barnet, så jag tycker inte att man behöver prata särskilt mycket, inte med en sjuåring som fortfarande knappast äter/lagar/köper mat (eller ens godis/chips) själv.

slånbär2011-11-04 07:45
Antal inlägg: 5539

Gnill-jag tror att du läste inläggen lite för snabbt. Yougamamma skriver ju precis som du att man inte ska tala om detta framför eller med barnet utan i så fall med föräldrarna. Det var Res som ifrågasatte varför man skulle hyschpyscha.

diffdiff2011-11-04 07:47

Ni är underbara alla som svarat. Känns oerhört bra. Nu kan vi äta som vanligt och ha mysiga frukostar. Vill tillägga att hemma hos oss är det bara lördagar man äter godis. Sen att man fuskar med en spontan fika efter fritids hör ju bara livet till. Nyttig mat är a och o när barnen växer och sportar. Vi tränar alla i familjen och tar gärna promenader i bergen ihop. Tack alla igen :)

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-04 08:07
Antal inlägg: 37631

diffdiff jag tycker det låter perfekt,vi visar lång näsa bakom det dumma puckot till skol sköterskas rygg,hon finns inte där för att göra hon finns där för att förstöra.glöm bort henne

Pocaloca2011-11-04 08:12
Antal inlägg: 2156

diffdiff. Jag är helt övertygad om att DU är den som vet bäst av alla vad ditt barn behöver!

gnill2011-11-04 08:20

sorry slånbär, jag blandade ihop vem som skrivit vad...

diffdiff2011-11-04 08:22

<3

marmeladov222011-11-04 09:02
Antal inlägg: 4211

Klart din son är perfekt och frukosten är viktigaste målet, spec i den åldern. OM jag säger OM han har fetma (tjock mage osv, man kan se det ni vet om någon äter fel) så se över kosten, äter ni mkt chips godis, socker osv? Ät frukt och grönt. Annars låter vikten inte jättemycket.
Att säga som den personen gjorde var nog fel, men jag säger ANTAGLIGEN kanske sonen är lite rund, varför säger man så annars? Å andra sidan är det sånt som växer bort. och det var elakt sagt.
Frukost är dessutom viktigt. och motion, men killar i den åldern rör på sig.

marmeladov222011-11-04 09:05
Antal inlägg: 4211

ah ok, gnill sa det hela perfekt.

diffdiff2011-11-04 09:14

marmeladov22 Äter nyttigt hemma hos oss. Frukt varje dag och givetvis grönsaker till alla middadgar. Ingen läsk godis osv merän när det är helg. Skulle inte reagera om jag visste att jag trycker i pojken massa onödigheter.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?