Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 621 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| darkbiffzor | 2011-11-08 12:06 | |
![]() | Håller helt med om det apajävel har skrivit. | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-08 12:08 | |
![]() | Något som förvånade mig var dock att i TV-sändningen fick ju bisittaren (Lotta) frågan hur det skulle kännas för de ryttare som var kvar att hoppa. Och svaret förvånade mig för det lät som hon trodde att tävlingen skulle fortsätta! Finns på SvT Play! | |
| fiddelifedel | 2011-11-08 12:10 | |
![]() | Då man ser på tv har man ändå valet att stänga av om detta stör en Och att man nu hade en tyst minut var väl ändå för att det hände så plötsligt och i rutan. Men bra med trådar som ger gehör och alla får säga sitt Ha en bra dag alla runtom i landet | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-08 12:13 | |
![]() | ttiittii..Nu var det som sagt inte landssorg. Det var alltså de som var på plats som höll den tysta minuten. Ingen har krävt att det ska hållas något annat än så. Men hade du varit med i publiken och där pratat under den tysta minuten så hoppas jag att flera efteråt sagt till dig. Av respekt! Du får tänka på att det här som sagt var en tävling och att de i publiken då rimligen är intresserade och kunniga om den sporten, att de också har en relation till ryttare och hästar. Inte nödvändigtvis för att de träffat dem men de har ju sett dem tidigare och följt dem. Och i det här fallet så dog alltså hästen INNE på arenan, alla följde ju hästens dödsryckningar, såg ryttarens hjälplöshet etc. Att förenas i en tyst minut efter en sådan händelse är såväl hedrande som "en stund som för oss samman" om så bara för en kort stund. | |
| kermis | 2011-11-08 12:16 | |
![]() | ttittii: så det vore bättre om ryttare var så känslokalla mot sina hästar att de bara sopade bort kroppen och fortsatte som om inget hänt? Jag grät när jag var tvungen att avliva min katt, måste jag nu gråta över alla djur jag äter? Jag gråter också när en vän eller släkting dör men skulle jag gråta för alla som dör i helva världen skulle jag inte få göra annat. Det är fullt naturligt att sörja när en närstående dör, och dör en atlet på banan är det väl för sjutton helt absurt att tycka att det bara är att ignorera det och tävla vidare. Det finns massor med saker i världen som folk gör som jag inte förstår eller som jag tycker är löjligt, men jag har som princip att om det inte skadar någon annan och om det är viktigt för de inblandade så håller jag käften om vad jag tycker. Var det någon av er som klagar över det här, som på riktigt tog skada på något vis? Om man bara är ute efter att gnälla på något man anser är meningslöst så har man för mycket tid att slösa. Låt de som vill ha tyst minut ha det, och gå vidare med era liv. | |
| Whiteface | 2011-11-08 12:24 | |
![]() | Ingen behöver känna sig snuvad på en minut dyrbar sändningstid eftersom sändningen avbröts i förtid (pga avbruten tävling). I ryttarvärlden är en sådan här händelse väldigt omtumlande. | |
| ordsam | 2011-11-08 12:31 | |
![]() | Otroligt att folk tar sig tid till att kritisera, gnälla o bara visa okänslighet till andras medkänsla. Jag är inte alls intresserad av hästsport men för den sakens skull skulle jag aldrig få för mig att klanka ner på de som är det. Som djurvän förstår jag mycket väl att de höll en tyst minut och avbröt tävlingen. Kändis- och fotbollskopplingarna som nån tog upp känns ju faktiskt relevant i sammanhanget. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2011-11-08 12:40 | |
![]() | tiittii... Jag tycker det du skriver bara visar enorm okänsla och respektlöshet för liv och andra människors sorg!! Jag förstår faktiskt inte hur du med dina egna värderingar ens kan tänka tanken att du skulle sitta och "prata" helt utan respekt för tusentals (miljontals?) andra människor. Men, en liten tröst är väl att du inte har förstånd till annat..... | |
| smulgubbe | 2011-11-08 12:55 | |
![]() | ttiittii...det är väl en stor skillnad. Detta var en känd häst inom hästhoppning. Detta sändes ju vad jag förstår i tv. Men sen är det ju en verklig händelse, så det är ju de som är och tittar på tävlingen som har en tyst minut. Jag tror inte de bryr sig om ttittii om du babblar på som vanligt då. | |
| Cardis | 2011-11-08 12:57 | |
![]() | Vad är det för skillnad på vilken art av djur det är som dör? Det är rätt att ha en tyst minut för en stor stjärna som dör, men inte för en "obetydlig" människa eller djur? Man har en tyst minut för en större tragedi som t.ex. i Norge, men flera tusen dör i andra länder. Tyst minut är för dem som känner empati till djuret som dör, häst, hund, människa eller skalbagge. | |
| Defrob | 2011-11-08 13:07 | |
![]() | Jag såg en fotbollsmatch en gång där en dog på plan. Fast dom fortsatte spela ändå... fast det berodde nog mer på att man inte vill visa alla att han dött där på fläcken än brist på respekt. Lite svårare att göra så med en häst förstås... | |
| Lunden13 | 2011-11-08 13:13 | |
![]() | Min fråga är; varför sändes tävlingen alls på svt? Händelsen hade ju inträffat några timmar tidigare, har bekanta som var på plats o upplevde det live. Hade varit mer hedervärt att ställa in sändningen eller avbryta innan ekipaget tävlade. Nyheten fanns ju på svt:s hemsida innan sändningarna började. Ännu tidigare på Facebook eftersom publiken direkt förmedlade nyheten på sina profilsidor. En spontan tyst minut som detta var är väl ett sätt att uttrycka både sorg, chock och respekt mot alla inblandade, inte bara hästen. Samma reaktion får man nog i alla chockartade situationer men det är sällan det finns både publik o tv på plats då. | |
| Myggbiten - Ej medlem längre | 2011-11-08 13:21 | |
![]() | Men på SvT Play var det väl direktsändning. Sändes hela sändningen i SvT senare på dagen? | |
| Lunden13 | 2011-11-08 13:26 | |
![]() | Ja det gjorde den.... | |
| Bim1964 | 2011-11-08 13:34 | |
![]() | För inte så länge sedan ar det ett fotbollslag som hedrade en död lagmedlem. Alla i laget bar sorgbindlar, men det var inte helt självklart att det skulle få ha det. Nu hade inte motståndarlaget något att invända mot det. Men ponera nu att dom skulle ha något att invända, typ att men vadå han är ju död so what!! Hur hade omvärlden reagerat då??? När någon omkommer så plötsligt och dessutom i direktsändning, där kanske miljontals människor ser när det händer är svårt att ta in. Det hände ju mitt framför ögonen, men man har svårt ändå att tro att det hände fast man såg det. Tycker att det var en fin gest av alla inblandade att ha en tyst minut. Måste vara fruktansvärt för ryttaren att känna hur hästen bara ramlar ihop och dör på stört. | |
| Guldplate | 2011-11-08 14:00 | |
![]() | __Nanna___: Din reflektion, kring att det där tusentals människor varje dag och frågeställningen kring vem som håller en tyst minut för dom, tycker jag är lite intressant. Den jämförelsen görs ganska ofta men för mig låter det som sketchen "Spik i foten" med Hasse & Tage. www.youtube.com/watc...x5 8z5V6FsY Vi ska alltså sluta sörja och hedra folk och djur som står oss nära enbart med argumentet att det finns andra som har det värre... | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-11-08 14:20 | |
![]() | "Emellertid 2011-11-08 11:16 Antal inlägg: 128 Problemet är att vissa tror att vi är mer värda än djuren. Men det är vi ju inte." Så sa dum blondin. Men det är vi visst! Hela vår kristna kultur och hela vår lagstiftning innebär att människor är bättre än djur. Och så är det i alla kulturer i hela världen! Eller?" Tja, vad man anser här beror väl på hur man väljer att betrakta livet. Om detta sedan specifikt vad gäller djur har med kristenhet att göra har jag ingen aning om. Det enda som för mig i så fall skulle tyda på det är att en person här som i andra trådar påstått sig vara kristen skrivit att hon skulle passat på att prata så mycket som möjligt under den tysta minuten om hon fått chansen. Så kanske är det så för kristna. Eller så råkade det bara vara så för någon som kallade sig kristen. För övrigt vill jag påtala att jag inte är en dum blondin utan Dumblondin. Vilket är två väldigt olika saker! ;-) | |
| Bim1964 | 2011-11-08 14:23 | |
![]() | Tänk på alla stackare i Thailand dom är ju så hårt drabbade av översvämmning. Varför då ? Vad är det i jämnfört med syndafloden på Noaks tid. Lite så kanske :) | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-11-08 16:14 | |
![]() | Guldplate Nej, du har missförstått mig helt och hållet. För det första, så förstår säkert även du genom min första reaktion (första inlägget) att jag inte visste vad det handlade om, utan jag tolkade ingressen (den knapphändiga) som att man nu börjat allmänt hålla någon slags tysta minutrar i TV:n för döda djur. Du ser ju också att jag frågar om detta var sant. Och för det andra, så drar du fel slutsatser av min reflektion. Men bra att du frågar, så att jag kan förtydliga: ”Vi ska alltså sluta sörja och hedra folk och djur som står oss nära enbart med argumentet att det finns andra som har det värre...” Nej, det ska vi inte. Hur skulle vi varken kunna eller vilja sluta med det? MEN, det är så med den här frågan, som med så många andra frågor också, att det finns många bottnar, livet är sällan svart-vitt, och alltså inte den här gången heller. Och en del av ”poängen” ligger här någonstans där du själv skriver att ”djur som står oss nära”… För det förstår, om inte alla, så i alla fall dom flesta, att djur som vi har haft en nära relation till sörjer vi när dom går bort (själv har jag många gånger gråtit i floder och i veckor över våra bortgångna djur). Så det är självklart att hästägaren och de andra nära den, sörjer. Och det är inte heller det minsta konstigt att den närvarande publiken vill efter en sådan chock hålla en tyst minut. MEN, du kan väl knappast exempelvis förvänta dig att tant Astrid från Umeå, som varken såg programmet eller har några intressen/beröringspunkte r till det hela, ska falla i gråt när hon får höra om händelsen. Eller hur? Det är DELS ungefär så jag menar. Och en aspekt till är också, att hade det varit frågan om djur som (i vilket sammanhang som helst) hade dött – eller överhuvudtaget farit illa – av vanvård eller något annat makabert, så hade saken varit en annan, men nu dog (väl?) den här hästen av naturlig orsak – eller åtminstone dog den inte av vanvård eller liknande (?). Och apropå människans/djurens värde, så kan frågan förstås ställas på sin spets. Om du, guldplate, stod inför en akut situation där du bara kunde rädda EN, antingen din käraste hund, eller tant Astrid från Umeå, vem skulle du rädda? För mig finns det ingen tvekan (hur mycket jag än älskade min hund), jag skulle rädda tant Astrid. Och sedan den här frågan om proportioner… Det finns något där som jag inte riktigt får ihop för min föreställningsvärld… För jag kan nämligen bli alldeles uppgiven ibland när jag tänker på hur det ser ut i världen. Hur människor dör i hundratusentals p.g.a brist på rent vatten (bara tänk dig, guldplate, att du inte skulle kunna släcka din vattentörst varje gång du vill !!??), mat, sjukvård. Hur folk dör i krig. Hur barn tvingas bli soldater, hur barn tvingas döda. Och OM de överlever, så är de emotionellt/fysiskt förstörda för resten av sina liv. Och jag kan också berätta för dig en liten del av ett samtal jag hade med en pilot strax efter 11/9. Han reser nämligen världen över och är involverad i katastrofhjälp i egenskap av pilot… Det var ju som det var efter 11/9, vi alla var förfärligt skakade, men han ville ändå påminna mig om hur folk dör överallt i världen, i varje minut, och av helt onödiga orsaker. Av orsaker som skulle gå att förebygga/förhindra om bara mänskligheten ville det. Och han ställde sig/mig frågan, varför världen inte sörjer lika intensivt alla dessa, som 11/9? Jag tyckte att det – mitt i alltihopa – blev en nyttig påminnelse för mig. Ja du, guldplate, sånt här kunde jag skriva om hur mycket som helst – som du kan se... | |
| susila | 2011-11-08 16:28 | |
![]() | Vi kanske borde hålla en tyst minut för alla som dör här i världen. En minut var ska de ha, det kan de väl vara värda? Tänk så tyst och skönt det skulle bli. Men minuterna skulle inte räcka. | |