Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 697 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dalapower | 2011-11-28 20:48 | |
![]() | mrperfect:Köp korv från lokala producenter och andra "mindre" företag,då dessa oftas ser till kvalitet istället för kvantitet,kolla köttprocenten på förpackningen.Bra tips är att hitta en handlare där du får smaka på den produkt du vill köpa,då har du all chans att säga till denne vad du tycker och ställa frågor. arbetslinjen: det skall framgå av förpackningen,oftas är det schnitzlar och pannbiff/köttbullar som innehåller MUK. ttiittii: Lite dålig på pölsa,men hackat saltad kött och korngryn är orginal råvarorna. Perra92: Så sant så sant! klistrat och pressat kött,man blandar div kött och i med fosfater,salter,bindemede l,aromer och konserveringsmedel,sen pressar man det i formar med hjälp av fina stora maskiner och sedan bakar man av det i stora kokskåp. En effekt av att kunderna vill ha billig skinka på sin pizza. | |
| dalapower | 2011-11-28 20:49 | |
![]() | Herregud glömde helt att dela upp ovanstående inlägg... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-11-28 20:50 | |
![]() | finns det rökt skinka i industrin eller är det bara rök aromer ? | |
| levakdörB | 2011-11-28 20:57 | |
![]() | Pizza det ska vi inte prata om. Min pizzabagare är en av få (i stockholm enligt honom själv) använder tulips 90% skinka. Bröderna nilsson har en rökt skinka med köttråvara Tyskland/Sverige. Kan du hjälpa mig med Fläskfilé? Skillnaden mellan Fläskfilé, Sofile, Kotlettfilé (fläskfilé utan huvud) Kort fläskfilé, Fläskytterfilé | |
| dalapower | 2011-11-28 20:57 | |
![]() | ttiittii:där jag jobbar röks allt i stora rökar/kokskåp,men många andra tillsätter rökarom och kallar det rökt... Storchefen vägrar att använda rökarom på mitt jobb,han hävdar att det inte blir inte ett bra resultat med rökarom,jag är helt enig med honom. | |
| levakdörB | 2011-11-28 21:01 | |
![]() | *inte bra* Pizzaskinkan jag skrev behandlas på samma sätt som dalapower beskiver. Av det dåliga är den skinkan jag pratar ändå bland dem bättre nere i träsket. | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2011-11-28 21:01 | |
![]() | Och var jobbar du då, om man får fråga? | |
| Lill-IT | 2011-11-28 21:02 | |
![]() | Säger han det så blir det väl en reklamtråd? | |
| åsa_lin | 2011-11-28 21:02 | |
![]() | Jag är utbildad detaljstyckare och blir så irriterad i affärerna när dom skriver innerfilé och ytterfilé t.ex. Det finns bara 2 filéer på ett djur. Det är så kallade innerfiléer. Ytterfiléer är benfri fläskkotlett (när det är fläsk) bara att det är lite finare putsat och dyrare än att köpa benfri fläskkotlett fast det är samma sak. Varför skriver ni inte bara som det heter på riktigt? istället för att förfina vanliga köttbitar för att tjäna lite extra pengar. | |
| anderberg8 | 2011-11-28 21:02 | |
![]() | Han jobbar på betapet, som Köttindustriupplysare! | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-11-28 21:04 | |
![]() | Äh, detta kan väl omöjligen bli en reklamtråd. Reklam för vegetarianism isf. | |
| dalapower | 2011-11-28 21:04 | |
![]() | levakadörB: Fläskfilé= Filén på grisen. Sofilé=Suggafilé,alltså grismamman kallas för So inom branchen(oftas väldigt stor filé och med extra "grisdoft"). Kotlettfilé= Benfri kotlettrad,alltså en fläskkotlett man benat ur(mest ett namn som branchen hittat på) heter också fläskytterfilé. Kort fläskfilé= tror bara det är delad fläskfilé utan huvud som sagt. Fläskytterfille= Benfri kotlettrad,kan även kallsa för fläskhare. Hoppas det inte blev för rörigt? | |
| Perra92 | 2011-11-28 21:06 | |
![]() | Dp huvudet på filen är väl fin därför är väl kort billigare. | |
| dalapower | 2011-11-28 21:07 | |
![]() | Vill inte Outa mitt jobb,eller för den delen göra reklam heller,men tycker det är viktigt att folk får reda på vad som finns i våran mat.Är ju kock i grunden och gillar äkta/bra råvaror. Med den prispress som sätts av oss konsumenetr är det inte konstigt att branchen gör vad den kan för att få vinst tyvärr. | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2011-11-28 21:10 | |
![]() | Själv är jag tjock i grunden och vill gärna veta. | |
| dalapower | 2011-11-28 21:11 | |
![]() | Åsa_lin: visst är det tragiskt/underhållande att producenterna hittar på nya namn på olika produkter. Gillar: Hamburgerrygg!!! vad fan är det? Basturökt skinka!! hur röker man bäst i en bastu? | |
| levakdörB | 2011-11-28 21:29 | |
![]() | dalapower: Nej, jag har har allt utom fläskytterfilén på jobbet. (verkar som den inte gått hem hos Resturang&Storkök). Sörenssons, använder sig av maskinurbenatkycklingkött i några av sian produkter. | |
| Sussola | 2011-11-28 21:32 | |
![]() | Vad glad jag blir för denna tråd.. köttpålägg är verkligen svinitdyrt här i Norge, det som är billigt är Servelat..så säg mig vad är det för köttdelar det består av egentligen, kan ju inte vara några gourmetbitar direkt.. :) | |
| Spira - Ej medlem längre | 2011-11-28 21:46 | |
![]() | Jag som levererar djur till slakt tycker att det verkar finnas en dålig kultur i Sverige vad gäller att ta tillvara olika kvaliteter på rätt sätt och se till att olika kunder får den kvalitet de eftertraktar, till rätt pris, och de som bara vill ha billig mat en sämre kvalitet. Känns som att våra finaste djur vi levererar är kvigor vi inte fått dräktiga, men jag tror att de säljs exakt likadant som gamla kor... Vad har du att säga om det? Gör ni skillnad? | |
| Spira - Ej medlem längre | 2011-11-28 21:51 | |
![]() | Sedan undrar jag varför djurhållning skulle vara ondskefullt? De flesta djurvänner tycker att man kan ha en hund som bor i stan och bara får gå i koppel, eller en fin raskatt som sitter i en lägenhet, eller en häst som står i en box hela dagarna och går i en lerig liten hage ibland. Jag ägnar hela min arbetstid, min kraft och mitt engamang åt mina mjölkkor (och andras, är veterinär) och att de ska ha det så bra som möjligt och må bra och mjölka bra. Varför är det så mycket sämre? (Ja jag vet att det inte skulle vara etik i den här tråden, ber om ursäkt men jag kunde inte låta bli.......) | |