Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gautama | 2011-12-01 23:17 | |
![]() | "Märkligt att någon som äter kött varje dag inte har någon som helst aning hur köttindustrin påverkar miljön, utan tror att fiskindustrin är den största boven..... " Tänkte precis gå in och skriva det. Fint Ullis att du tänker på fiskbeståndet men inte på hur miljön påverkas av köttbönder. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-01 23:32 | |
![]() | ullis man kan inte bara sluta äta kött man måste plugga lite kost lära först | |
| Pocaloca | 2011-12-01 23:32 | |
![]() | ...fins ingen...! =) ...jag bara gört! | |
| golden | 2011-12-01 23:33 | |
![]() | haha.. ja, plugga måste man | |
| henrik_l | 2011-12-02 08:49 | |
![]() | haha orka :P Jag drar en familjepizza och så äter jag av den i 4 dar. namnam | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2011-12-02 08:59 | |
![]() | Här där jag bor är det så infernaliskt billigt att få maten hemkörd (6000 Won eller ca. 35 spänn per person) att veckomatsedeln i allmänhet blir såhär: Måndag-Torsdag: Hemkörd Koreansk mat (nyttigt och gott!) Fredag-Söndag: Restaurang. | |
| 670323 | 2011-12-02 09:09 | |
![]() | får bli att fasta hela vecka,, blir ju ett å annat julbord närmare jul, | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-02 09:14 | |
![]() | Om vi ska in på miljön mitt i allt så; betande djur är en förutsättning för att hålla landskapet öppet och bevara den biologiska mångfald vi har i våra betesmarker.Markerna fungerar också som kolsänkor, det vill säga de binder koldioxid. Så en ko gör nytta för miljön och klimatet. I Sverige svarar inrikestransporter för 32 procent av utsläppen och jordbruket för 13 procent. Det är viktigt att vi väljer ”rätt” kött när vi vill äta kött. Att välja svenskt kött framför importerat kött minskar utsläppen med 30-40 procent. Källa LRF | |
| marmeladov22 | 2011-12-02 09:19 | |
![]() | Ja, tänk om det blev djungel i tex skåne :) | |
| Gautama | 2011-12-02 12:07 | |
![]() | Ullis, nu måste du skoja med mig?! Kopierar du info från LRF som ett underlag för att det är bra att äta kött? Lantbrukarnas riksförbund?? Vad trodde du de skulle skriva? Att deras medlemmar bidrar till miljöförstöring? Klart att vi ska äta kött, men det skulle göra väldigt mycket för miljön om alla drog ner på köttätandet, och det gäller ju givetvis inte bara Sverige. Jag gör en lika naiv koppling och lägger in ett utdrag från naturskyddsföreningen. "Kött och klimat - dina val påverkar! Nästan en tredjedel av hushållets klimatpåverkan kommer från maten och den största delen kommer från köttkonsumtionen. Uppfödningen av djur står globalt för hela 18 procent av utsläppen av växthusgaser. Det är mer än trafiken globalt. Lyckligtvis är det enkelt att få ner utsläppen från maten, utan att det behöver vara krångligt eller dyrt. Att äta mindre kött och vara noga med val av kött minskar matens klimatpåverkan och ökar naturens möjlighet att klara av klimatförändringarna." | |
| _kicki_ | 2011-12-02 12:29 | |
![]() | Denna vecka ser ut som såhär: Pasta och hemmagjord tomatsås på färska tomater Hemmagjord hamburgare Färsk lax i ugn Teriyaki-kyckling Vegetarisk lasagne Hemmagjord pizza Lax- och räkpasta Och ja, kanske dumt med pizza och hamburgare samma vecka, men jag får bestämma helt själv:) Försöker köpa ekologiska varor så gott det går, men jag tycker det är synd att man ska bli ruinerad för att vilja gott. | |
| Mindymoo | 2011-12-02 12:42 | |
![]() | Jag publicerar ingen matsedel eftersom jag är laktovegetarian - inte din makes grej - MEN jag steker ofta halloumi och äter med citron och t ex klyftpotatis och sallad. Bjöd en köttälskande kompis utan att berätta vad det var, och han tyckte det var jättegott - men när han såg mig äta sa han "Men du äter ju inte fågel!" Så, en inbiten köttätare gissade på nån slags fågel. Och han äter det ofta nu! | |
| Välutrustad | 2011-12-02 12:57 | |
![]() | Sånt därnt varierar ju så möcke | |
| Cardis | 2011-12-02 12:57 | |
![]() | Jägarlicens och ät viltkött året om, ingen påverkan på miljön i form av växthusgaser. Gott och otroligt bra protein. Jägarlicens = 4000-5000kr. Riktigt bra investering | |
| Klungan | 2011-12-02 12:58 | |
![]() | Jag gör veckomatsedel - för att det går lättare att handla då. * En veg.dag * En fiskdag * En soppdag * En färsdag Resten det som är på extrapriser i affären - har dålig ekonomi och så här räcker pengarna till lite längre. Tycker vi | |
| white rhino | 2011-12-02 13:45 | |
![]() | grillen mån-sön=) lever själv va ska man göra tråkigt laga mat till bara sig själv ju!! | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-02 14:09 | |
![]() | Gautama: Naiv vill jag inte kallas tack, LRF är inte ursprungskällan till dessa fakta. | |
| Gautama | 2011-12-02 14:16 | |
![]() | Nehe, vilka är ursprungskällan då? Varför hänvisar du till LRF om det finns en mer trovärdig källa? Och har du någon kommentar om det jag skrev. Du förnekar väl ändå inte att köttproduktionen är en stor miljöbov? För i så fall är du naiv. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-02 16:01 | |
![]() | Hm jag hänvisade till RLF för att jag kom inte ihåg vad det stod som ursprungskälla, och nu hittar jag inte det. Någon förkortning med U i? Nej det förnekar jag i o f s inte, men uppmanar alla iallafall att köpa svensk för att minska ned transportsträckorna. Men ska vi gå in på miljön finns det oerhört mycket annat att göra där, ska nog skapa en tråd efter jul för att inte förstöra julstämningen för alla som har 5 elljusstakar eller ännu fler, alla miljoner granar som huggs ned, berg av julpapper osv. Men det tar vi sen- Cardis: Skulle gäran vilja skaffa jaktlicens då det vimlar av vilt i skogen där vi bor, men har bipolär sjukdom i botten , var inlagd 2007 då jag var succuid och skulle pga detta inte få licens. Min man skulle aldrig vilja skjuta en hare ens. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-02 16:08 | |
![]() | Gautama: Jag hittar det fortfarande inte, det var en pdf-fil, men du kan gå in och läsa: www.lrf.se/Miljo/Kli...ch -klimat/ Naturligtvis skulle jag inte hänvisa endast till LRF om det inte fanns en ursprungskälla. | |