Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 32 |
Mobilspel
| Pågående | 19 700 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-06 12:36 | |
![]() | micro113 Har du några belägg för det är så generellt, eller är det grundat på att du själv blivit illa bemött? | |
| micro113 | 2011-12-06 12:44 | |
![]() | nulltj Lustigt sätt att lägga orden, så det som enskilda råkar ut för räknas inte? Vilka tror du det är som vårdpersonalen möter om det inte är enskilda? Jag pratar om vården av enskilda patienter - inte om en rikstäckande undersökning. Jag talar inte om mig som person. | |
| apbur | 2011-12-06 12:47 | |
![]() | Jag tror att folk reagerar extra starkt för att man vet utgången av det hela. Hade man lyssnat på samtalet med vetskapen att det rör sig om en panikångestattack kanske man hade reagerat helt annorlunda. Nu tycker jag personligen att sköterskan gick för hårt på linjen att det rörde sig om psykiska besvär. Han skulle inte dividerat så länge utan skickat en ambulans för att hjälpa killen ur ångestattacken eller försäkra sig om att det inte rörde sig om något värre. Man bör också vara medveten om att SOS får många samtal från personer som enbart lider av panikångest. Det här är ingenting man kan förebygga då någon som har en panikångestattack verkligen på fullaste allvar tror de närmar sig döden. Ångest kan ge väldigt mycket symtom som liknar "riktiga" sjukdomstillstånd. Det här är verkligen inte lätt och jag tycker att man även borde diskutera detta istället för att avfärda det hela som en enskild individs totala oförmåga eller tecken på empatistörning. För det är inte så enkelt. Det sitter nog många SOS-operatörer eller akutvårdspersonal och drar en lättnadens suck över att det som de troligtvis bedömt och behandlat som panikångest inte visat sig vara något annat. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-06 12:49 | |
![]() | nulltj "...situationen blir inte på något sätt bättre för att man generaliserar och säger att sjukvårdspersonal i stort är ansvarslösa och inkompetenta..." Det har jag missat. Vem här har påstått ngt sådant? "...eller att man säger att domen är fel ur en rättslig synvinkel..." Jodå, den åsikten kan man visst det ha. (du kan svara eller låta bli, men jag lämnar iaf det här meningsutbytet här - hoppas jag) | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2011-12-06 12:51 | |
![]() | micro113 Jag har själv arbetat i rätt många år inom akutsjukvården så jag har goda belägg för det jag säger.... Du skriver också "att värre blir det"... Undrar lite vad du menar med det. Kommer sjukvårdspersonalen få sämre attityd, bli slarvigare? Eller är det något annat du syftar på? Och hur har du kommit fram till den slutsatsen? Det är ju svårt att sia i framtiden, eller har du någon vetenskaplig undersökning du stödjer dig emot? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-06 12:52 | |
![]() | micro Nu missuppfattar du nog hur jag menar. Jag menar att självklart (eftersom vården bemannas av människor; och människor gör fel ibland, eller har en dålig dag på jobbet, är deprimerade, stressade, trötta) så finns det sjukvårdspersonal som gör fel, eller som är otrevliga, eller inkompetenta. Det är synd, och det hade varit underbart om det inte var så. Men att utifrån att vissa missköter sig säga att sjukvårdspersonal generellt beter sig illa och inkompetent, och att det finns en utbredd nonchalans, det tycker jag är en skymf mot dom som faktiskt sköter sitt jobb och gör det bra. Man kan inte i samma diskussion behandla både enskilda fall och generella tendenser om man inte är tydlig med det. Och självklart är det inte ok att något går snett för att personalen är trött eller stressad eller har för dåliga resurser, men det är knappast personalen själva som i sin nonchalans valt att ha det så? För övrigt tycker jag inte att diskussionen som den blivit nu (dvs tagit för mycket plats i förhållande till vad TS tog upp) hör hemma i den här tråden, men jag diskuterar gärna i en annan tråd om du vill. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-06 12:57 | |
![]() | Nanna Ja, jag föreslår att vi isf diskuterar i en annan tråd. Men för att svara på det du skrev: >>"...situationen blir inte på något sätt bättre för att man generaliserar och säger att sjukvårdspersonal i stort är ansvarslösa och inkompetenta..." Det har jag missat. Vem här har påstått ngt sådant?<< Jag utgick från detta: 'Det hade ju kunnat bli många mål om deras underlåtenhet att sköta jobbet kunde leda till straff på riktigt.' 'Min erfarenhet är att nog att man oftare råkar på personal som har svårt att fatta rätt beslut än tvärtom faktiskt. Den kompetenta personalen tycks ha flytt ut i ambulanserna - och då är det ju ännu allvarligare när de inte ens skickas fram.' Och beträffande domen så överlåter jag åt juridiskt mer kompetenta att avgöra det rättsligt riktiga i den. Humanistiskt sätt är den dock fel. Enligt mig. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2011-12-06 12:59 | |
![]() | apbur Där hoppas jag verkligen och vet också för den delen att du har riktigt fel!! när du säger att "det sitter många sos-operatörer och drar en lättnadens suck för att det visade sig att vara just panikångestattack" Det vore ju verkligen skandal om så vore fallet, som att spela rysk roulette ungefär. ALLA sos-sköterskor har mycket god utbildning och erfarenhet och dom sitter INTE och gissar och hoppas med andan i halsen. Dom tar också det säkra före det osäkra. Sedan finns det tyvärr en och annan avart i alla yrkeskårer, uppenbarligen även i denna.... | |
| apbur | 2011-12-06 13:02 | |
![]() | Så man behandlar alla panikångestattacker som om det vore frågan om liv och död? Nej du, så är det inte. | |
| -Delika-tess | 2011-12-06 13:02 | |
![]() | Jag tror att nulltj och VonSchnygg har skrivit precis som jag tänkt... | |
| micro113 | 2011-12-06 13:02 | |
![]() | VonSchnygg Jag har också bred erfarenhet och delar inte din uppfattning. nulltj Jag tycker det är blir lika fel att utifrån att vissa sköter sig, eller försöker göra det, påstå att det generellt fungerar så. Eller att inte låtsas om att de som missköter sig är ett stort problem för vårdtagarna och deras hälsa och säkerhet. | |
| Minta | 2011-12-06 13:03 | |
![]() | Ska SOS-operatörer sätta diagnos? Ska de avgöra om det rör sig om en panikångestattack eller verklig andnöd. Hur gör de i så fall det? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-06 13:04 | |
![]() | micro113 Som i alla generaliseringar så får man utgå ifrån majoriteten, hur fel det än blir på det enskilda planet. Har du motsatt åsikt om just det har vi nog inte så mycket att diskutera, har du belägg för att majoriteten av svensk sjukvårdspersonal missköter sitt jobb så kan det vara intressant att diskutera i en tråd om just det. | |
| Gautama | 2011-12-06 13:04 | |
![]() | Samma här, nulltj och VonSchnygg sköter den här debatten riktigt bra:-) | |
| Minta | 2011-12-06 13:05 | |
![]() | Argumentet att många sköter sig när man försöker ta upp ett allvarligt problem (t.ex. aktuella Caremaskandaler), kan förhindra att verkliga problem åtgärdas. Det är som om det används för att mörklägga eller lugna och tysta kritik ibland. | |
| Minta | 2011-12-06 13:05 | |
![]() | Det behöver inte vara en majoritet för att det ska vara ett problem. | |
| micro113 | 2011-12-06 13:07 | |
![]() | apbur De skickar ambulans på panikångest som yttrar sig likt Emils sjukdom gjorde, de skickar ambulans på lindringare utfall än så. De skickar ambulans även när man uttalar att det handlar om panikångest i vissa situationer. Även panikångest är situationer som kan kräva vård, och kan vara farliga tillstånd om man inte lyckas häva det. En väninna - nu avliden - led av panikångest, ambulans tillkallades vid fler än ett tillfälle åt henne. Det var aldrig diskussion om huruvida de skulle komma eller inte. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-06 13:08 | |
![]() | Minta Jag använder inte argumentet att de flesta sköter sig mot att man ska utreda felaktigheter, självklart ska man det. Men hur blir en utredning om en specifik händelse (eller kedja av händelser för den delen) mer rättvisande om man påstår att sjukvårdspersonal i stort blir mer och mer nonchalanta och inkompetenta? Det är att angripa från fel håll. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2011-12-06 13:08 | |
![]() | apbur... Man behandlar panikångestattacker och alla andra diagnoser också på ett adekvat sätt. Det är varken något lotteri eller någon gissningslek som förekommer på sos. micro.... Det finns olika sorters erfarenhet uppenbarligen. Men att sjukvården övervägande skulle bestå av oproffesionella sköterskor med dålig attityd låter fullkomligt absurt i mina öron i alla fall. Och ingenting som jag känner igen. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-06 13:09 | |
![]() | 2011-12-06 13:05 *instämmer* | |