Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 613 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2011-12-09 13:05 | |
![]() | susila Okej, det är inte kassörskan sak att .... varför gav hon då tillbaka asken? Det är väl inte hennes sak att belöna andras barn, inte hennes sak att skänka bort butikens varor heller..... Din motivering håller inte... | |
| susila | 2011-12-09 13:06 | |
![]() | "Hur kan man se stöld som en bagatell?" Om man tror att stöld är ett begrepp som är medfött och därför fullt etablerat i en 4-årings huvud är man ute och reser. Affären lägger fram gotter så fyraåringar kan komma åt att ta dem. Ungen har sett mamma och pappa ta saker från affärshyllorna hela handleturen igenom, ungen ser nåt han vill ha, han tar en sån. Är det STÖLD??? Jag tror det är inlärning genom härmning. | |
| micro113 | 2011-12-09 13:07 | |
![]() | ..ville hon nu inte delta i "teatern" så skulle hon ju ha behandlat snattaren som en snattare, eller utifrån butikens policy när det gäller nämnda åldersgrupp.. alternativt kallat på föreståndaren. För att butiksägare vill att man gemensamt med dem bekämpar snatteriet det är jag övertygad om.. | |
| micro113 | 2011-12-09 13:09 | |
![]() | susila Hur tror du inlärning sker? Genom att belöna felaktiga handlingar? Genom att nonchalera dem? Eller genom att hantera när problematiken uppstår? | |
| Minta | 2011-12-09 13:10 | |
![]() | micro, jag bestämmer inte det och det gör inte du heller. Du äger inte sanningen och det gör inte jag heller. Om du läser vad jag skrivit tidigare så tycker jag att det är fel om barnet får behålla saken det tagit, men om det ber om ursäkt, någon (föräldern) har väl talat om för barnet att det ska be om ursäkt och varför, då är det inte upp till expediten att ge barnet (det lilla barnet på 4 år) en uppsträckning till. då är det bättre att besvara det bra beteendet nämligen att be om ursäkt med en bra reaktion. | |
| susila | 2011-12-09 13:11 | |
![]() | Hon ger barnet asken a) för att det ÄR en bagatell b) för att hon inte har betalt för att ta konflikter med gråtande barn, det ingår inte i hennes arbetsbeskrivning c) hon har lite andra arbetsuppgifter att ta itu med under dagen än uppfostra andras ungar och förebygga framtida arbetsmiljöproblem. Jag hade lackat ur om jag stod i kö vid kassan och folk tog dit sina barn för att de skulle stå i givakt och be om förlåt. Jag hade sagt till dem att sköta sånt hemma. Dels har jag inte tid att hänga i kassaköer hela dagarna och dels tycker jag inte om när man utsätter barn för obehag på offentlig plats, jag vet ju inte ens om barnet är skyldigt till det som påstås och det vet sannolikt inte kassörskan heller. | |
| Minta | 2011-12-09 13:13 | |
![]() | Jag håller med Susila. Om en 4-åring tar en tablettask som ligger lätt tillgängligt, så är det på sin höjd snatteri om en 4-åring vore straffmyndig. det är han inte. Personer som blir stortjuvar som vuxna blir det sannolikt inte för att det inte fått veta hut som barn, utan av andra orsaker. Ta Johan af Bonnier t.ex. En riktig stortjuv på flera av sina arbetsplatser. Då är det nog någon form av störning. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-09 13:14 | |
![]() | Hade jag varit kassörskan hade jag varken skällt ut ungen eller gett tillbaka asken. Bara sagt tack och tagit emot den. Minimal ansträngning, inget moraliserande, bara en förlängning av förälderns eget initiativ till att lära ut vad som är rätt och fel. | |
| susila | 2011-12-09 13:15 | |
![]() | micro 113, för en fyraåring, vad är skillnaden mellan att ta en godis man vill ha från butikshyllan och på att mamma eller pappa tar en sak de vill ha från butikshyllan? Inlärning sker bäst genom uppmuntran av rätt beteende. Man lär barn rätt beteende genom att uppföra sig rätt själv. Man lär dem att vuxna är jävligt skumma om man bestraffar dem för precis just det man just gjort själv. | |
| micro113 | 2011-12-09 13:21 | |
![]() | Minta Varför skall inte expediten/mottagaren bekräfta barnet - vad är farligt i att barnet bekräftas i sina handlingar. Är det denna ständiga konflikträdsla som spökar igen --- och så skall nästa generation fostras i samma feghet. Barnet ber om ursäkt. Mottagaren kan givetvis inte spela idiot. Den skall bekräfta att den ser vad barnet ber om ursäkt för - den skall godta ursäkten, barnet "gör rätt för sig" - de kommer överens - och därmed är saken utagerad. Då har barnet och den "drabbade" kommit överens. Barnet har klarat av situationen - och då är det inte ångesskapande i efterhand. Dessutom lär sig barnet att man kan göra fel, stå för det, och det går att komma vidare utan att världen går under. | |
| susila | 2011-12-09 13:23 | |
![]() | Jag har fått en mycket sträng uppfostran och det har jag inte haft minsta nytta av. | |
| Minta | 2011-12-09 13:28 | |
![]() | Det skulle inte vara konflïkträdsla från min sida i alla fall. Ska man ta konflikter ska man göra det där det är på sin plats. Det är det inte med en 4-åring som dessutom bett om ursäkt. Fullständigt befängt. Expediten kan bekräfta barnets handling att be om ursäkt som är en artig handling genom att själv bete sig artigt, inte genom ytterligare bestraffning. | |
| Minta | 2011-12-09 13:30 | |
![]() | Du glömmer ju att det är själva ursäkten som är den "sonande" handlingen. Det lilla barnet behöver inte ytterligare negativ förstärkning av sin handling. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-09 13:30 | |
![]() | Vad i att ta tillbaka den offererade tablettasken är oartigt och bestraffande? (För övrigt känns det som en väldigt seriös diskussion om en skitsak, vilket jag gärna medger trots att jag är med i den) | |
| Minta | 2011-12-09 13:33 | |
![]() | Det är inte det som är oartigt och bestraffande, utan att ge ytterligare bestraffning eller en uppsträckning trots att barnet bett om ursäkt. För det lilla barnet kanske inte ens en ursäkt är nödvändig utan det räcker att det får lämna tillbaka asken till kassörskan. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-09 13:34 | |
![]() | Men då är vi överens, tror jag. | |
| Minta | 2011-12-09 13:37 | |
![]() | Det är inte något allvarligt brott en 4-åring gjort som tagit en tablettask. Det är strongt att be om ursäkt offentligt och när kassörskan säger så mildrar det skammen naturligtvis. Det tycker jag är bra. Det är skillnad om ett vuxet brottsoffer till ett allvarligt brott träffar en gärningsman för att gärningsmannen vill be om ursäkt. Då säger inte den personen "det gjorde inget". | |
| micro113 | 2011-12-09 13:39 | |
![]() | Minta Det är inte en bestraffning att tala om det barnet gjort . Det är en realitet, barnet tog asken, det var fel, och att göra det till ett trauma att säga det till barnet - det är verkligen att göra barnet en otjänst. | |
| micro113 | 2011-12-09 13:41 | |
![]() | susila Mina barn har inte fått en sträng uppfostran. Det är stor skillnad på sträng och tydlig fostran. | |
| Minta | 2011-12-09 13:49 | |
![]() | Men, återigen, föräldern har ju redan sagt till barnet att det var fel och fått barnet att be om ursäkt. Barnet är inte dumt, det fattar första gången. | |