Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 621 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bove | 2011-12-21 10:35 | |
![]() | Men allvarligt talat, hur kan man ens seriöst ifrågasätta att uppnådd skicklighetsnivå inom de allra flesta områden är beroende av en kombination av talang och övning? Det här påminner mig om en sekvens från nån amerikansk talkshow jag såg från många år sedan, där tesen drevs att kvinnor och män föds med precis samma fysiska och mentala förutsättningar. En stackars normalt funtad deltagare i programmet menade att det var osannolikt, och pekade till exempel på att mäns rekord ligger långt över kvinnors inom alla idrotter som kräver stor snabbhet och styrka, varpå han blev häcklad och förolämpad av hela övriga studioensemblen. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-12-21 10:39 | |
![]() | Jag blir alltid lika glad när jag ser att bove skrivit sist i en tråd. Det är som en oväntad kvalitetssäkring. Folk väljer dessvärre att tro det som stämmer överens med deras moraliska övertygelse: "Alla är lika värda" blir "Alla är lika duktiga". | |
| le-lou | 2011-12-21 10:41 | |
![]() | ja precis SP. | |
| ANDERStG | 2011-12-21 10:44 | |
![]() | Ja, det är min kristna slavmoral som talar. O så vill jag bortförklara min obegåvning. Framtiden tillhör er med medfödd begåvning, se bara på antalet inlägg, ni presterar mycket högre än mig. :) | |
| Gautama | 2011-12-21 10:45 | |
![]() | Tror inte ett dugg på detta. Är helt övertygad om att man föds med olika förutsättningar till att bli begåvad/duktig på något. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-12-21 10:47 | |
![]() | Anders :) | |
| ANDERStG | 2011-12-21 10:49 | |
![]() | "Wolfgang Amadeus Mozart var son till violinisten och kompositören Leopold Mozart vid furstärkebiskopens hov i Salzburg, som då var huvudstad i det riksomedelbara ärkebiskopsdömet Salzburg, och dennes hustru Anna Maria Pertl. De hade gift sig 21 november 1747, ganska kort efter att Leopold anställts i hovorkestern i Salzburg. De fick tillsammans sju barn, varav endast två överlevde spädbarnsåldern; först Maria Anna Walburga Ignatia, född 30 juli 1751. Det andra barnet var en pojke, född 27 januari 1756." le-lou: Frågan är väl hur många barn som växer upp under klassicismen vid furstärkebiskopens hov i Salzburg, med en violinist/kompositör som far, som blir skickliga musiker. Återskapa förutsättningarna och testa din tes så ska jag snällt avskriva socialt arv. | |
| le-lou | 2011-12-21 10:51 | |
![]() | varför var pappan musiker ? kan det ha nåt att göra med talang? | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-21 10:51 | |
![]() | 2011-12-21 10:44 :D *dör* | |
| Minta | 2011-12-21 10:51 | |
![]() | Eller socialt arv. | |
| China Doll | 2011-12-21 10:52 | |
![]() | Svenskar har ju en övertro på att man måste ha en gåva för att kunna ta sig fram. Det tänkandet finns ju knappt i många andra länder där det är hårt press och konkurrens. Där kan man inte skylla på att man inte har talang, man blir ändå tvingad från unga barnaår att bli fantastiskt bra elle bäst på det föräldrarna valt. | |
| Minta | 2011-12-21 10:52 | |
![]() | Medel- och överklassens barn är mycket mer begåvade än arbetarklassens barn. Se bara på deras yrkesval och akademiska studier. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-12-21 10:53 | |
![]() | Andes menar nog att alla i den familjen varit musiker - i all avighet. Förfäderna höll konserter på klaviatur gjord av mammutbetar. | |
| le-lou | 2011-12-21 10:53 | |
![]() | rimligen borde syskon som får samma uppfostran och träning lyckas precis lika bra. Eller hur? | |
| ANDERStG | 2011-12-21 10:54 | |
![]() | le-lou: Ja, det var säkert en halv miljard av ohejdad evolution tillbaks till de första musikaliska organismerna i urhavet. Du försöker med ett hönan-eller-ägget-argumen t. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-12-21 10:54 | |
![]() | Nanna: Hur många inlägg har du om man slår ihop samtliga dina avstängda konton? Hrm, låt se... Miss Yoco, Öhmöh - jag skall räkna på det en dag om jag har tråkigt.:) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-12-21 10:57 | |
![]() | China Doll: Det är snarare den typiskt svenska kollektivismen och jantelagen (även om jag avskyr det fåniga begreppet) vi ser prov på här. Även talang skall vara demokratiskt fördelad. Men tyvärr. | |
| le-lou | 2011-12-21 10:57 | |
![]() | En syster tävlar i nationell nivå i nån sport Den andra harvar på hemmaklubben och slutar som bäst på femte plats varje gång. Bägge har drillats. Kan det möjligen bero på en viss talang? Eller bättre kläder? | |
| ANDERStG | 2011-12-21 10:57 | |
![]() | le-lou: Rimligen har syskom liknande dna, eller har du hittat ett annat medium för nedärvd begåvning? Men eftersom du frågade, fem syskon dog i spädbarnsålder, om Amadeus syster sägs följande: "När Marianne var sju år gammal började hennes far lära henne spela piano, och från början framstod hon som ett UNDERBARN, dock möjligen i mindre grad än sin bror. Leopold tog med henne och hennes bror på många turnéer i europeiska städer, såsom Wien och Paris, för att visa upp deras talang. Till en början placerades hon ibland högst upp på annonseringsbladen för konserterna hon deltog i, och hon ansågs vara en utmärkt cembalist och pianist. Nannerl som barn (1763); porträttet sägs vara målat av Lorenzoni. För det motsvarande porträttet av Wolfgang, målat vid samma tidpunkt, se Wolfgang Amadeus Mozart. Dock, med tanke på hennes föräldrars ståndpunkt och de rådande samhällsnormerna, blev det omöjligt för Marianne att fortsätta sin karriär när hon blev äldre." | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-21 10:58 | |
![]() | - Och där kom hon igen med sina eviga PLATTityder. Sorglig figur. Och PLATTIS, vill du ha en helanalys (seriös) av hela din personlighet, så kan en sådan också levereras. Håjta bara till. | |