Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 411 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pubbe | 2011-12-22 10:03 | |
![]() | I övrigt är det väl ett rätt bra system kan tänkas. Snart har vi säkert lagstadgad fabriksmonterad gps som bötfäller oavsett var du kör för fort i hela landet :P | |
| carlskorpan | 2011-12-22 10:15 | |
![]() | Blivit fotad, men inte fått böter. Kanske vara jag väldigt olik mig på körkortet? Det är snart 10 år gammalt och jag har hunnit få skägg. Annars ska man se upp för laser på dagar med vackert väder, särskilt utanför Sala och vid Rällsjön mellan Bjursås och Rättvik. Då hjälper inte photostopper. | |
| wildman | 2011-12-22 11:03 | |
![]() | Jag tror personligen att om dom börjar med genomsnittshastighetsmätn ingar så kommer folk börja med allsköns trix för att slippa detta. Masker, dölja nummerplåten mm... Det är lätt att sitta och raljera här om att det är rätt, men alla som kör bil i en större utsträckning kommer inse att det är jävligt jobbigt, inte minst som någon sa, du får till och med passa dig för att köra för fort i en omkörning. (Och ja, jag vet att man inte ens får överskrida hastigheten i en omkörning, men det gör varje normal sund förare som vill genomföra en säker omkörning) . Personligen har jag inte mycket till övers för automatisk övervakning då det bara fokuserar på ett fel i trafiken, ett fel som jag inte ser som särskilt stort i jämförelse med dåliga beteenden. (korta avstånd, konstiga omkörningar mm mm) Det vore betydligt bättre att satsa dom pengarna på att göra polisen synlig i trafiken. Då gör det betydligt mer nytta. Dessutom är fartkameror lite som att pissa i byxorna... I början så gör dom nytta, men sen när folk lärt sig var dom står så blir det bara en nätt liten inbromsning just där. Ett fenomen jag ser varje dag på väg till jobbet. Nåja, blir dom för jobbiga får man väl börja ta MC:n till jobbet i högre utsträckning :-) | |
| Hr Winbladh | 2011-12-22 11:18 | |
![]() | wildman har helt rätt. Inget att tillägga. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-22 11:32 | |
![]() | För rn månad sen stod snuten 500 m efter vår fartkamera här utanför, med laser. Gissa om många åkte dit. De gör så ibland, inte helt fel. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-22 11:32 | |
![]() | Någon månad skulle det ju stå. | |
| wildman | 2011-12-22 11:32 | |
![]() | I Norge som haft kameror längre än oss har dom nu noterat just detta. (Nu hittade jag länken som jag inte vågade berätta om i förra posten.) www.dn.se/nyheter/va...rs k-trafik | |
| Pubbe | 2011-12-22 11:37 | |
![]() | Mest effektivt tror jag att mer "vanliga" poliskontroller plus att ha de mobila kamerorna utplacerade oftare. Sen om dom skulle få ta bort skyltningen om att en kamera är längre fram. | |
| wildman | 2011-12-22 11:38 | |
![]() | Tror inte skyltningen gör så mycket på dom fasta kamerorna. Idag har ju var och varannan människa GPS som talar om var dom står iaf. | |
| wildman | 2011-12-22 11:39 | |
![]() | I övrigt håller jag med dig Pubbe. Men personligen skulle jag önska att man la mer resurser på andra farliga saker än just fart. På något sätt så angriper man det från fel håll. Visst minskar skaderisken när hastigheten sjunker, men vore det inte bättre att försöka angripa roten till det onda? Beteenden som gör att olyckorna händer. | |
| Pubbe | 2011-12-22 11:39 | |
![]() | Nej jag syftade på de mobila kamerorna, skulle de öka i antal utan skyltning. Det skulle ge en del effekt tror jag. | |
| wildman | 2011-12-22 11:42 | |
![]() | Ok, ja till viss del. Men skulle dom öka så skulle ju folk börja dölja sig och nummerplåtar. Alla sådana knep är ju verkningslösa när riktiga poliser står där. Dessutom tror jag dom flesta accepterar manuell övervakning på ett annat sätt än automatisk också. | |
| Pubbe | 2011-12-22 11:44 | |
![]() | Ja det tror jag absolut med. På tekniska lösningar finns det alltid olika sätt att hitta vägar att kringgå dom. Vi människor är snabba på att hitta sätt att mygla på helt enkelt! | |
| Hr Winbladh | 2011-12-22 12:11 | |
![]() | Allra enklast vore att verklighetsanpassa hastighetsgränserna, dvs höja dem med mellan 10 och 30 km/tim ute på landsvägarna. | |
| Cardis | 2011-12-22 12:16 | |
![]() | Är det inte t.o.m lagligt att överskrida hastighetsbegränsningen vid omkörning för att göra denna säkert? | |
| Cardis | 2011-12-22 12:19 | |
![]() | För övrigt så har jag aldrig förstått vitsen av att upplysa trafikanter om att det kommer fartkameror. Är ju vad jag vet lag på att det ska skyltas för vägsnitt med kameror. Känns som att man får väl mer eller mindre skylla sig själv om man kör för fort ändå? Man skyltar ju aldrig vid manuella hastighetskontroller | |
| wildman | 2011-12-22 13:07 | |
![]() | Nix, inte lagligt att överskrida hastigheten vid omkörning. Kan iof förstå tanken med det, eftersom vissa garanterat skulle missbruka det, samt att det skulle bli mycket tolkningsfrågor. Tanken med att skylta är väl att man sagt att det inte är fråga om att sätta dit folk, utan att man vill få ner hastigheten. Var väl också ett sätt at få folk att acceptera dom. I början på 90 talet gjorde man ju ett försök med fartkameror som inte slog väl ut. Då vandaliserades kamerorna i den milda grad att man la ner projektet som aldrig fick någonsomhelst folklig förankring. Nu har man ju trots allt lyckats få en större förankring för dom, även om jag personligen inte gillar dom. | |
| Sestrid | 2011-12-22 19:52 | |
![]() | Vill bara tala om att det inte finns några fartkameror i Sverige. Istället är det Trafiksäkerhetskameror vi har- vilket säger mycket om syftet med dem. Och Trafikverket jobbar både med regleringar, styrmedel och med beteendeförändringar för att minska antalet döda och skadade i trafiken! Ta hand om varandra! =) | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-12-22 19:58 | |
![]() | funkar photostoppern? | |
| Jooohaan - Ej medlem längre | 2011-12-22 20:09 | |
![]() | Jag åkte på en bot förra året - på Nya Zealand! Hade GPS, men var av någon anledning stressad. Tror att det hände i Wellington. Och dem skickade fanimej hem den på posten - väldigt sofistikerat! :) Jag betalade faktiskt de 350 kronorna - tänkte att det kanske kunde bli problematiskt att komma in i landet nästa gång man kommer dit annars. Det blir nämligen ett domstolsärende om man inte betalar böterna direkt. Kanske betalade jag i onödan, men det var rätt små pengar i sammanhanget. | |