Spelrum
| Giraffen | 51 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 78 |
Mobilspel
| Pågående | 19 508 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 12:34 | |
![]() | OK, tråden kan nog stängas nu. Jag kanske får tänka om och ta tillbaka första inlägget. ;-) | |
| apbur | 2011-12-29 12:35 | |
![]() | Jag tycker det är lite fånigt att fokusera så mycket på djurplågeri när den gränsdragningen inte är så jäkla självklar. Jag skulle nog inte påstå att korna på den här gården lider så mycket mer än många andra kor som stressas på ett helt annat sätt men bor i enligt jordbruksverket rätt boxmått. Det är inte i första hand djurens väl och ve vi tar hänsyn till med alla bestämmelser. Mycket styrs av vad djuren tjänar för syfte. En veterinär går inte och avlivar en gammal människas hund som är för tjock och inte rör sig lika smidigt som förr. Då ska den lida mycket mer än tjuren som avlivades i programmet. Men eftersom tjuren är ett nyttodjur och inte ett husdjur gäller andra regler. Det är alltså inte grundat på djurens eventuella lidande. | |
| apbur | 2011-12-29 12:37 | |
![]() | Vill tillägga att jag tycker det är i sin ordning att tanten helt avvecklar men inte för att djuren lider så fruktansvärt utan för allt sammantaget. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 12:43 | |
![]() | Ja, det är konstigt att man ser olika på övergödda taxar som har magar som släpar i backen och på välgödda kor. I det aktuella fallet verkar kvinnan se korna mer som sällskapsdjur än som lantdjur. En fet ko borde väl vara OK liksom en fet tax per tant accepteras? ;-) | |
| Drutten_N | 2011-12-29 12:51 | |
![]() | Tjuren avlivades väl för att den inte skulle betäcka korna mera. Hon fick ju ha kvar en del kor, men hon fick inte ta fram fler kalvar. Jag antar att de ansåg att hon inte kunde hålla tjuren från korna, med tanke på hur dålig hon var med sin krokiga rygg. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 12:55 | |
![]() | Han såg ju fin ut tjuren. Det var ledsamt att han slaktades. Kunde de inte bara kastrerat honom så att han fick fortsätta leva? Eller var han sjuk på något sätt? Jag fattade också dokumentären på det sätt som du gjorde, Drutten. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-29 12:59 | |
![]() | en fet tax so matas med leverpasej och socker av sin ägare,borde få hjälp att inse problemet,för jag tror dom inte förstår,jag har en bekant med både högskola och universitetsutbildning,oc h hennes katt öppnar inte kylskåps dörren själv,men den väger 6 kilo för mycket,det handlar kanske om fel riktad kärlek,katten har fått Diabetes,och hon har börjat bantat katten och denna kvinna lider fruktansvärt mycket,katten får nu specialfoder på bestämda tider,och funkar inte det kommer katten att dö ,och det handlar om att bry sig om,det är stor skillnad på att bry sig om och att lägga sig i,hon skämdes lite när jag frågade om katten öppnad kylskåps dörren själv,hon är medveten om att hon gjort fel men det är så svårt med människor som går över gränser när det gäller djur | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 13:03 | |
![]() | Mmm, en del kvinnor får dåligt samvete om de inte ger hunden och/eller katten mat. De försöker kompensera för att de är borta ofta, inte orkar aktivera djuret o.s.v. Liknar sättet som en del föräldrar försöker muta sina barn med dyra klappar och presenter föra tt döva sitt dåliga samvete då de inte hinner prata med barnen... Jag vill understryka att jag skojade om feta taxar. Husdjur ska inte vara så feta att hälsan blir lidande och de får diabetes. Mina djur har alltid varit fina i hullet och mått bra. Förutom ett par undulater som tacklade av rätt fort och trillade av pinn. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-29 13:06 | |
![]() | jo,men taxar som släpar magen i marken,dom ägarna ser man i bland,tyvärr, | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 13:08 | |
![]() | Ja, alltför ofta tyvärr. Taxen mår säkert mycket dåligt med tanke på den långa ryggen som ska bära upp alla kilon. Stackars goldens blir också lätt övergödda. Tanterna fattar inte att de gör fel när hunden får "bara en köttbulle till". Hemskt. Veterinärer på stan, var är ni när ni behövs?;-) | |
| Spira - Ej medlem längre | 2011-12-29 13:11 | |
![]() | Det förekommer även djurskyddsärenden med för feta hundar. Jag har som sagt inte sett dokumentären om kokvinnorna men som jag förstod det var det så att tjuren skulle avlivas för att det inte skulle bli fler kalvar, dessutom pga inavel tror jag. Men att han hade en stor böld på sidan och därför inte kunde gå till normalslakt. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 13:12 | |
![]() | Kan man inte omplacera tjurar så som man gör med katter och hundar? Var tjuren värdelös p.g.a bölden eller hade man kunnat ta bort bölden? | |
| Spira - Ej medlem längre | 2011-12-29 13:19 | |
![]() | Man kan omplacera och det görs ibland men då måste det finnas ett beslut om omhändertagande. Jag är ju inte alls insatt i detta ärendet och har inte ens sett filmen så jag kan inte svara. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 13:29 | |
![]() | OK, man får hoppas att länsstyrelsen i Halland tänkte igenom tjurslakten före. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-29 14:09 | |
![]() | gd.se/nyheter/sandvi...-i -nya-hem som detta tx,det blir dyrt när djur ska överleva till varje pris | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-29 21:28 | |
![]() | Min första tanke var att "låt kvinnan behålla sina kor, det är ju hennes liv". Men jag har tänkt om efter att ha läst bla a veterinärens inlägg. Dock finns det mycket värre fall där man borde ha bättre koll. Betr tjuren förstår jag inte att man inte istället valde att sälja den. Behålla den själv kastrerad kan hon kanske inte göra, det kostar för mycket i foder och stallplats att ha en tjur för nöjes skull. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-28 21:35 | |
![]() | just nu är det repris på kokvinnorna värt att se | |
| Minta | 2012-06-28 21:38 | |
![]() | Jag gick förbi ett säteri häromdagen. En mängd kor stod inne (eller halvinne, det var tak och väggar men öppet däremellan). Intill dem fanns hagar med högt gräs men inga betande djur. Korna så jättesmutsiga ut och jag undrade varför de står inne mitt i sommaren och inte är ute och betar? Finns det någon rimlig förklaring? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-28 21:41 | |
![]() | var det biff kor kanske dom skulle till slakt,var det mjölk kor kanske dom skulle mjölkas | |
| Minta | 2012-06-28 21:50 | |
![]() | Ja, det kanske var så. | |