Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade37
Mobilspel
Pågående19 393

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BenDavis2011-12-30 08:24
Antal inlägg: 470

Kamphundar har avlats fram i flera generationer för att bita andra hundar. De har även avlats fram för att INTE bita människor. Tanken är att människan ska kunna gå emellan två kamphundar och bryta utan att riskera att själv bli biten.

Vakthundar däremot, de har avlats fram i generationer för att i många fall attackera människor.

Om man kikar på såna listor över raser som attackerat människor som tidningarna ibland publicerar så är det aldrig en kamphundsras med på den. Däremot hittar man alltid Golden Retrievers, Schäfrar, Labradorer och liknande "familjehundar".

Dessutom vill jag informera om att en Rottweiler INTE är en kamphund utan en vakthund.

Alla kamphundar jag träffat förutom två har varit riktiga kelgrisar mot människor, men har ibland haft ett tvivelaktigt beteende mot andra hundar. De två jag stött på som inte varit människovänliga har systematiskt misshandlats och hetsats mot människor av riktiga idioter till ägare som skaffat hunden enbart i syfte att skapa det till ett vapen för att de själva är osäkra individer. Den trenden har för övrigt minskat avsevärt, jag tror folk har börjat fatta att kamphundar inte är så bra att vända mot människor...i många fall har ägarna själva fått igen av sin hund när den fått nog.

88tinste2011-12-30 08:26
Antal inlägg: 636

Rottisar är bästa familjehundarna...det är visat enligt studier.
Inte för att jag direkt bryr mig men det kan ju vara en bra information för de som tycker att det är så fel med specifika raser.
Själv är jag rädd för alla hundar...

le-lou2011-12-30 10:38
Antal inlägg: 17500

vilka studier är det? Källa tack!
Mäktig studie som kan säga vilken ras som är den "bästa familjehunden". Det beror alltså inget på familjen eller hundens personlighet, utan man har undersökt ras .... på vilka kriterier? Kelighet eller?

le-lou2011-12-30 10:45
Antal inlägg: 17500

Rottis och schäfer är brukshundar och som sådana så finns det andra raser som är bättre lämpade om man är ute efter en strikt familjehund. Jag är av åsikten att det är vårt ansvar som hundägare att ta reda på rasens ursprung, och vad den behöver. Olyckor händer när vi tex behandlar hundar som rottis som en mini chihuahua som ska sitta i knät mest hela tiden i fina kläder. Det är ingen soffpotatis.

Zaskia - Ej medlem längre2011-12-30 14:41
Antal inlägg: 576

Det är lite speciellt med brukshundar. Vem som helst skall nog inte skaffa sig en hund som rotweiler t.ex. En brukshund fordrar mycket mer av ägaren än exempelvis en liten toypudel. Tyvärr tänker inte alla på det.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?