Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 001 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gelatinös | 2012-01-10 16:36 | |
![]() | Jag antar att många här har ett rum över? Ni öppnar väl era hem för en hemlös eller två? Om de inte blivit vräkta, hur kommer det sig att de är hemlösa? Självvalt? | |
| Katijoun | 2012-01-10 16:42 | |
![]() | Eller tex ett missbruk sen unga år, som dragit ner dom långt ner. Orsakerna kan vara många. Men, att döma ut en möjlighet i förhand utan att ge det ett försök är helt fel. I sådana situationer krävs att man inte har några förutfattade meningar och det en chans. | |
| Gelatinös | 2012-01-10 17:02 | |
![]() | Och en missbrukare "långt ner" - vad förbättras i situationen för att personen i fråga "får" en bostad? Vad krävs för att ha en bostad? Att betala för den? Att sköta sig i den? Eller är det ingen motprestation som krävs? Utan personen kan fortsätta vara "långt ner" och med stor risk utsätta sina grannar för en ytterst påfrestande situation? Ett missbruk medför ofta mycket stora problem för alla runt omkring som bekant. Blir allt bra för att personen får en bostad? | |
| Träsmak | 2012-01-10 17:23 | |
![]() | Om man missbrukar eller super får man ingen hjälp. Man måste vara ren först. Man kan få hjälp med avvärjning, men det är långa köer. Annars, om man "bara" är psykiskt sjuk eller behöver bostad ska man kunna få genom socialen. Alla som behöver hjälp har rätt, men man måste uppfylla villkoren först. Dessutom har många som tigger, särskilt romer, redan bostad och soc bidrag. De tjänar extra så. Problemen som jag ser det är: 1. att det inte finns tvångsvård längre för dom som frånsäger sig hjälp. 2. att inte missbrukare och alkoholister tas om hand på rätt sätt. Annars funkar det hyfsat i de flesta kommuner. | |
| Katijoun | 2012-01-10 17:42 | |
![]() | Nej, har inte sagt att allt blir bra för att personen får en bostad men det är där man måste börja. Det är första steget på resan så att säga. Självklart ska motprestationer krävas, regler ska finnas. Och stöd från något håll. | |
| Gelatinös | 2012-01-10 17:45 | |
![]() | Vilka motprestationer, vilka regler? Det finns många ungdomar/unga vuxna, oftast utan jobb som inte har möjlighet att skaffa bostad utan måste bo kvar hemma hos föräldrarna betydligt längre än vad som är rimligt. Borde vi inte satsa på dem i stället? Som förmodligen klarar av det? | |
| Katijoun | 2012-01-10 17:49 | |
![]() | Återigen kommer förutfattade meningar, varför skulle förmodligen dom klara av det men inte en hemlös? Det gäller att se till varje enskild individ. | |
| Gelatinös | 2012-01-10 17:50 | |
![]() | För att en hemlös har blivit hemlös av någon anledning, förmodligen pga missbruk och/eller psykiska problem. Du ser ingen problematik i dessa, ehum... problem? | |
| Katijoun | 2012-01-10 17:55 | |
![]() | Som sagt problemen finns överallt. Precis som ungdomen som inte skaffat jobb och måste bo kvar hemma kontra den hemlöse, båda har sina problem. Fortfarande tycker jag ingen ska behöva vara hemlös och en åtgård måste göras. Att satsa på den "friska" människan men inte på den med ett missbruk/psykisk sjukdom går inte ihop för mig. | |
| ceciliaerix | 2012-01-10 18:00 | |
![]() | Man behöver inte vara missbrukare eller psyksjuk för att stå utan jobb eller hem!!!!!! Snälla vakna upp och inse hur vår verklighet ser ut!!! Och som någon sa tidigare i tråden: Lite medmänsklighet hade INTE skadat! | |
| apbur | 2012-01-10 18:02 | |
![]() | Men om man accepterar behandling och vård så brukar väl resten lösa sig? Katijoun, du vill alltså att man förutsättningslöst ger alla hemlösa och missbrukare en lägenhet så kommer det förhoppningsvis leda till att de kommer ur sitt missbruk. Och om de inte gör det och ställer till massa oreda istället så ska man fortfarande erbjuda boplats eftersom alla ska erbjudas en boplats eftersom alla ska få en andra chans och ingen kan säga när den andra chansen har förverkats? | |
| apbur | 2012-01-10 18:03 | |
![]() | ceciliaerix, nej, man kan missköta sig på många olika vis. | |
| Gelatinös | 2012-01-10 18:18 | |
![]() | Jag erkänner att jag är "icke medmänsklig" när det gäller personer som är uppenbart farliga för andra. Som begår (vålds)brott för att finansiera sitt missbruk eller för att de inte kan bete sig vettigt. Att psykvården är under all kritik ÄR under all kritik. Men människor som faktiskt bara beter sig som fan själv har jag väldigt lite till övers för och så länge de inte kan ta eget ansvar (vilket innebär att de är "lagom" trevliga grannar) så kan de lika gärna vara hemlösa. Så hemsk är jag. | |
| Katijoun | 2012-01-10 18:18 | |
![]() | Nej det menar jag inte, inte förutsättningslöst. Men alla hemlösa ska få en chans till ett boende, där regler och stöd ska utformas efter individens behov. Alltför svårt att få hjälp idag, ska inte behöva vara så. Och finns det tomma hus där hemlösa kan få en chans att bo, så visst varför inte försöka.. Men övervakat på något sätt såklart, tex genom soc. | |
| Katijoun | 2012-01-10 18:22 | |
![]() | Ja, då är det ju bara lönlöst att diskutera med dig när du har sådana värderingar. Alla hemlösa är inte farliga och begår våldsbrott för finansiera sitt missbruk. | |
| Gelatinös | 2012-01-10 18:24 | |
![]() | Så det finns alltså (många) hemlösa utan problem, utan missbruk? Hm. VAD är det då som är problemet? | |
| ceciliaerix | 2012-01-10 18:28 | |
![]() | Människor som DU är problemet! | |
| apbur | 2012-01-10 18:31 | |
![]() | "Men alla hemlösa ska få en chans till ett boende, där regler och stöd ska utformas efter individens behov." Och detta praktiseras inte redan? Du vill med andra ord tumma lite på reglerna? Att man inte ska kräva lika mycket som man gör idag vilket troligtvis kommer leda till en ohållbar situation. | |
| Gelatinös | 2012-01-10 18:32 | |
![]() | Say what? Jag har inte orsakat någons hemlöshet så det var ett väldigt konstigt (och ytterst fånigt) påstående. Inte heller sitter jag och fördelar bostäder till varken den ena eller den andre. | |
| ceciliaerix | 2012-01-10 18:37 | |
![]() | Missade jag din ironi...? | |