Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 52 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Cyko | 2012-01-20 15:20 | |
![]() | Ett annat hjälpmedel som man kan kombinera snus eller el-cigaretter med är "luktsnus", "snuff" eller "nasal snuff", som det kallas på engelska. Det är fint pulveriserad tobak som man andas in i näsan (inte snortar). Slemhinnorna i näsan tar upp nikotinet snabbt, så du får nästan samma nikotinkick som cigaretter, om än lite långsammare (nikotin tas upp snabbast i lungorna). Det är mycket njutbart! Snuff var mycket populärt hos adeln för några hundra år sedan. Det ansågs vara mycket propert och stiligt att andas in sin tobak i näsan, samtidigt som rökning var "för de fattiga". Tyvärr är detta inte så vanligt längre, men intresset har ökat väldigt mycket det senaste! De äldsta och största snufftillverkarna, som hållit på i flera hundra år, har inte fått EN enda stämning på sig för sjukdomar orsakade av snuff. Snuff orsakar enligt forskning inte cancer eller andra sjukdomar, så det är ett mycket effektivt, billigt och riskfritt alternativ till rökning. Ett företag som gör fantastiskt snuff (och som moderniserat själva metoden) är Toque. Finns otroligt många smaker att välja mellan, och han använder bara naturliga smaksättare - vilket gör att de smakar mycket bättre. Beställer man direkt från företaget får man dagsfärskt snuff. Detta kan lukta ammoniak dock vilket är ett tecken på fräschhet (ju mer ammoniaklukt desto fräschare är snuffet). Detta löses genom att öppna locket och vädra tills lukten är borta. Toque gör också såkallade 'bullets' som gör att man kan använda snuffet på ett mycket diskret sätt. För att beställa, sök på "Toque Snuff" på Google så får ni upp deras hemsida. För att beställa andra sorter (inkl. Toque) rekommenderar jag MrSnuff. | |
Gautama | 2012-01-20 15:31 | |
![]() | Cyko din analys om snus tror jag föga på..., snus är möjligtvis inte lika farligt som cigaretter men absolut inte så ofarligt som du försöker påskina. Sen att byta ut ett beroende mot ett annat beroende är väl väldigt dumt, såvida det inte är ett ofarligt beroende, vilket snus absolut inte är. Tror också att det är svårare att sluta med snus, men det är min personliga åsikt. | |
Gautama | 2012-01-20 15:32 | |
![]() | Lycka till förresten grönöga, bra beslut som du tagit..., själv kämpar jag med att sluta snusa, ett helvete... | |
Cyko | 2012-01-20 15:39 | |
![]() | Gautama: Det är inte jag personligen som anser att snus är 'ofarligt'. Och ofarligt är väl ingenting här i världen, inklusive godis, vatten, mat, kaffe, alkohol och så vidare. Snus däremot är inte så farligt som man skulle vilja tro. Jag talar inte för mig själv utan för det forskningen (de hundra olika senare forskningarna) kommit fram till. Vad du tror hurvida om snus är farligt eller inte samtidigt som du förmodligen bara läst Aftonbladets vinklade propagandarapporter utan vetenskaplig grund rör mig inte i ryggen. Detta är vad jag läst från de många olika forskningsrapporter. Och som sagt, kan man sluta röka utan hjälpmedel är det fantastiskt. Kan man dock inte det finns risken att man stannar vid cigaretterna i hela sitt liv. Då är det långt mycket bättre att byta till ett rökfritt alternativ som snus. Eller har jag fel här? Förstår inte varför tobak är ett sånt tabulagt ämne. Om det finns alternativ för att minimera riskerna är det självklart att man ska göra det istället för att fortsätta röka. | |
Gautama | 2012-01-20 15:44 | |
![]() | Det räcker ju inte med att du säger att du forskat på forskningen, så att säga. Du får väl hänvisa och visa länkar som grundar dina påstående. En så länge har vi bara sett länkar som påstår något helt annat än det du säger. Ja, jag tycker att det är ett väldigt dumt beslut att byta cigg mot snus..., men det är min åsikt. Man är fortfarande beroende av något som absolut inte är bra. | |
Gautama | 2012-01-20 15:46 | |
![]() | Fel av mig, en länk har du visst hittat här ovan. | |
grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-20 16:10 | |
![]() | Har mitt första batteri på laddning, ska laddas i 8 timmar första gången. Kl. 18:40 ikväll är det färdigladdat, då "kör" jag! *:S* | |
ezye - Ej medlem längre | 2012-01-20 16:17 | |
![]() | Väntar med spänning på utlåtande! Kör du med mentol? | |
grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-20 16:45 | |
![]() | Hu! Klarar inte mentol. Har tre olika smaker jag ska testa, dom faller nog alla tre under vad man skulle kalla "normal" tobaksmak. | |
grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-20 19:54 | |
![]() | Okej, 80 minuter utan tobak. Efter middag & kaffe fick den nya elciggen ha sin premiär. Känns helt okej. Eldprovet för den blir imorgon till morgonkaffet. Jag återkommer... | |
Cyko | 2012-01-20 23:00 | |
![]() | Stort lycka till! Detta fixar du. Kroppen vänjer sig vid din nya nikotinkälla och ritual, och när du känner alla positiva effekter av rökslutet (stinker inte rök, bättre lukt- och smaksinne, friskare, bättre kondition osv) kommer du inse vilket skräp cigaretter är! | |
Cyko | 2012-01-20 23:13 | |
![]() | Gautama: Här har du ett gäng länkar du kan se på. Källor finns i artiklarna om du vill forska mer. rodutobaccotruth.blo...at ion.html "A detailed review of epidemiologic studies regarding snus use has just been published online by Regulatory Toxicology and Pharmacology. Author Peter Lee, a UK epidemiologist, concludes: “Using snus is clearly much safer than smoking. While smoking substantially increases the risk of cancer and cardiovascular diseases, any increase from snus use is undemonstrated, and if it exists is probably about 1% of that from smoking.” "Dr. Lee confirms what I have been asserting since 1994: Smokeless tobacco use is 99% less hazardous than smoking, and the magnitude of risk, if it exists, is difficult to measure using modern epidemiologic methods." : rodutobaccotruth.blo...-f rom.html rodutobaccotruth.blo...an cer.html rodutobaccotruth.blo...ti ple.html www.swedishmatch.com...ri ng-snus/ Forskningsrapporter angående olika sjukdomar: www.swedishmatch.com...ra pporter/ Vill du ha fler? | |
Cyko | 2012-01-20 23:16 | |
![]() | Glömde denna också: "Snus ger inte högt blodtryck, enligt ny svensk studie från Umeå universitet. Prillan ökar heller inte risken för vare sig diabetes, hjärtinfarkt eller stroke. - För människor som inte kan sluta röka kan snus vara ett alternativ, säger överläkare Mats Eliasson." www.expressen.se/hal...-b lodtryck | |
grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-21 15:41 | |
![]() | 21 timmar utan tobak, har gått mer smärtfritt än jag trodde det skulle göra. Har inte slängt mina gamla tobaksprodukter(klarade helt enkelt inte av att göra det, vill ha dom kvar ett litet tag till), däremot har jag packat ner dom i en kasse. Vid 13-tiden idag kände jag dock att jag inte var att "lita på" så jag upplyste min man om hur landet låg och gav honom i uppgift att gömma kassen (stackarn...) Trots detta så känns det faktiskt helt okej(än så länge, vi får se om en vecka... ;)) Det är inte lätt, men lättare än dom andra gångerna jag testat. Känns som om att det faktiskt kanske skulle fungera det här, på riktigt. :D | |
grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-21 15:42 | |
![]() | Tilläggas bör kanske att jag har rökt i 29 år *:S*, blir på något sjukt vis en del av ens identitet... hm, nåja, ska ändras på nu. | |
marmeladov22 | 2012-01-21 15:54 | |
![]() | hur smakar elciggen? känns det som vanligt? | |
grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-21 16:06 | |
![]() | Nja, "som vanligt" skulle jag nog inte helt vilja påstå att det känns, men visst likheter finns där. Smaken är helt okej, finns nog bättre... Det finns ungefär 25 olika smaker, jag har provat två. Har lagt in en ny beställning idag på ytterligare några smaker. | |
ezye - Ej medlem längre | 2012-01-21 16:06 | |
![]() | Fantastiskt! Lycka till! | |
grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-21 16:06 | |
![]() | Tack! :) | |
grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-24 11:19 | |
![]() | Uppdatering. Är nu inne på min femte dag utan tobak. Dag 1 & 2 använde jag smak med nicotin, söndag, måndag samt idag har jag kört med 50/50, dvs att jag har blandat ut med hälften nicotinfritt. Lördag kväll samt söndag fm var pestiga. På måndagen kändes det som att något "släppte" och det har gått hur bra som helst, över all förväntan faktiskt. Nu tror jag tom på det själv - att jag har/kommer lyckas sluta röka. :) | |