Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 119

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gnill2012-02-02 18:15
Antal inlägg: 1942

Det är ju en väldig skillnad på religiösa fanatiker och på människor med en religiös tro lite sådär i allmänhet (oavsett religion). Fanatiker är outhärdliga.

Jag tycker folk ska få tro på vad de vill (tomtar & troll, älvor, religion, LCHF, eller något annat) så länge de inte försöker pracka detta på andra.

Alltså bör religiösa friskolor förbjudas, och det ska undervisas neutralt (inte praktiseras) om religion i skolan.

Pyrotech2012-02-02 18:21
Antal inlägg: 12

Jag skulle kunna utveckla min kritik med följande påstående:

(A) Du hävdar att religionen världens största lögn. För att A ska vara sant på sin logiska form, krävs det att de logiska variablerna (religionen + lögn) ska vara sanna i kraft av sin logiska form och så är inte fallet ('religion' är inte identiskt med 'lögn').

(I och med att både begreppet 'religion' samt begreppet 'lögn' är porösa/vaga så kan du inte förutsätta existensen av dess definition som universell sanning).

Det du gör, är att du påstår dig besitta ett tolkningsföreträde i en diskussion, m.a.o. envägskommunikation.

Religionen tillhör vår historia, vår nutid och vår framtid(i oviss form), liksom andra historiska skeenden och du sätter dig i en dumdristigt radikal position när du menar att andra sociala grupperingar och förehavanden skulle vara bättre, p.g.a. att dem sammanfaller i större utsträckning med din egen världsuppfattning.

Idioti, m.a.o.

Icebanku2012-02-02 18:27
Antal inlägg: 7

Självklart går jag med i din förorening, jag kan vara en av lärkungarna....

Zaint2012-02-02 18:30
Antal inlägg: 20

@Pyrotech och alla andra som vill använda sig av personangrepp, vill jag påpeka att jag inte haft intentionen att vända mig mot någon enskild person genom något inlägg(rätta mig om jag har fel, bortsett från kanske Jesus som jag anser ha haft en dold agenda)...så slutar vi med dom dumheterna där

Nu kommer vi till kärnan med detta tankeexperiment! Jag vill uppmärksamma det faktum att lagar regler och allmänopinion vi tar för givet inte har någon särskilt objektiv värdegrund.

@gnill Vi kan väl börja med att kapa ALLA religiösa statsfinanser om de inte avser allmänhälsan?

Zaint2012-02-02 18:33

Hann posta innan jag läste ditt nya inlägg Pyrotech,
Jag känner spontant att du ska sluta vara så skitnödigt korrekt i dina tolkningar, MEN för all del;
JAG ber om ursäkt för allt befängt jag hävt ur mig utan någon som helst vetenskaplig grund och knäböjer inför vetenskapens matematiskt korrekta svar!

Förlåt!

Pyrotech2012-02-02 18:37

Personangrepp..?

Objektiv värdegrund..?

Vad i katten pratar du om? När har jag vid något tillfälle påstått att du utövar personangrepp? Snälla citera mina inlägg och stöd din tes.

Följdfråga, var hittar vi en objektiv 'värde'-grund(hysteriskt roligt) någonstans i en konstitutionell struktur?

ezye - Ej medlem längre2012-02-02 18:40
Antal inlägg: 447

Jag är med! (Ateist eller möjligen agnostiker). Förstår inte vad en religiös människa tänker med. Får man säga så? Man får ju inte säga ett pip om muslimer eller invandrare härinne ser jag i vissa trådar...

Pyrotech2012-02-02 18:43

"[...]att jag inte haft intentionen att vända mig mot någon enskild person genom något inlägg".

(1)Pyrotech och alla andra som vill använda sig av personangrepp

(2) "Jag känner spontant att du ska sluta vara så skitnödigt korrekt i dina tolkningar".

Tur att du är uppmärksam. Matematiskt(?) korrekt eller inte, följer du inte samarbetsprincipen för konverserande så kan du inte hoppas på 'meningsfull' respons.

Zaint2012-02-02 18:54

@Pyrotech
Tycker inte jag har fått någon meningsfull respons från dig alls mer än några matematiska termer om att jag faktiskt har fel, vilket jag ABSOLUT inte bestrider. Mitt problem är att jag inte kan ändra mig i min tes med samma lätthet i skrift som i tal och jag har redogjort för vissa justeringar i mina inlägg som har blivit fel.

Zaint2012-02-02 18:56

Tex objektiv värdegrund är nog inte rätt men jag tror de flesta förstod andemeningen, om du också gjorde det kan väl du komma med ett förslag?

exotica2012-02-02 19:12
Antal inlägg: 134

ezye: jo du får säga pip:)

Jag håller med ZAINT
tycker de tre stora religionerna är värsta sagorna..

Tänk bara på JESUS..de färgade befolkningen tror han ser likadan ut som de...och vi vita ser Jesus som vit...

Jag bryr mig inte vilket..

fåntrattis2012-02-02 19:16
Antal inlägg: 352

Är det vanligt att de kristna svarta har en svart jesus?

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-02 19:33
Antal inlägg: 37631

ezye,förstår att du inte begriper vad vi Kristna tänker med,fåntrattis,har det någon betydelse vad Jesus hade för färg?Det som däremot har betydelse för mig är att Jesus sa:Att jag är sanningen vägen och livet och ingen kommer till fadern förutom genom mig.

fåntrattis2012-02-02 19:35
Antal inlägg: 352

Inte för mig, jag ställer mig bara tveksam till exoticas påstående.

Yamma2012-02-02 19:35
Antal inlägg: 2285

Zaint, jag föreslår att du tar upp de där intressanta frågorna i en ny tråd. Alla kommer att läsa ditt första inlägg och strunta i resten. Och som vi redan kommit fram till är ditt första inlägg mest provocerande, och inte egentligen vad du ville ta upp. Eller?

Pyrotech2012-02-02 19:36

Dagens samhälle = konsekvens av dåtidens samhälle, där allt kan utsättas för deduktion och vissa saker kan härledas till religiositet, annat till ideologier, 'empirism' eller motsvarande. Ingenting kan härledas till en objektiv värdegrund, för en sådan finns inte.

exotica2012-02-02 19:45
Antal inlägg: 134

Fåntrattis: Vet inte hur vanligt det är..

Titti: All respekt till din tro...Men..

Varför skulle man inte kunna komma till fadern utan att gå genom Jesus?
Låter som prästerna (då de hade makten) för att man skull känna säg liten...och inte kunde ha direktkontakt med Gud...
Tror man som troende ff än idag på helvetet o paradiset??

Jag anser att religionen har förstört så mycket för mänskligheten...att människan ska vara under...och ha någon över sig....
Gud är inom oss...är min tro...

ezye - Ej medlem längre2012-02-02 19:46
Antal inlägg: 447

"ezye: jo du får säga pip:)". Undrar det jag. Såg att man blir kallad rasist för minsta lilla. Jag har mycket mot religion i allmänhet, men islam i synnerhet. Samt den påverkan det har på vårt land, i allt större utsträckning.

Palnatoke - Ej medlem längre2012-02-02 19:51
Antal inlägg: 229

Atheism:
The belief that there was nothing, and nothing happened to nothing, and then nothing magically exploded for no reason, creating everything, and then a bunch of everything magically rearranged itself for no reason what so ever into self-replicating bits, which then turned into dinosaurs.

Makes perfect sense.

Detta sagt med glimten i ögat alltså. Nej, jag förnekar inte att Big Bang just nu ser ut som den troligaste av våra skapelsemyter, men jag ger inte mycket för dem som påstår sig veta tvärsäkert att det inte kan ha varit någon form av högre vilja som, om inte annat, utlöste den Stora smällen.

Jag har funnit att övertygade ateister, ej att förväxla med agnostiker, brukar vara benhårt övertygade om att de själva har rätt, och om bara alla tyckte som de tycker och tänkte som de tänker, skulle allt bli bra, eftersom allt som någonsin gått fel beror på att folk tror på fel saker.

Precis som religiösa fanatiker alltså.

äggsmet - Ej medlem längre2012-02-02 20:28
Antal inlägg: 285

fåntrattis 2012-02-02 19:16
"Är det vanligt att de kristna svarta har en svart jesus?"

Åh. Gullig fråga.
Men nej, (tyvärr) det tror jag inte. Ganska fuskigt egentligen.

Fast nån får gärna överbevisa mig om motsatsen...

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?