Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 229 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2012-02-02 20:22 | |
![]() | Det låter ju som om de hade någon diagnos och behöver boendestöd. | |
| slånbär | 2012-02-02 20:28 | |
![]() | Ja när det gäller ett par av dom så fick jag faktiskt lite av den känslan. | |
| gnill | 2012-02-02 20:38 | |
![]() | Men enligt andra trådar här på beta så är ju kvinnor av naturen och biologin mycket bättre på att ta hand om små barn än män, så det går nog fint ska ni se. Och, ja herregud burkmat, *ryser*, ingen riktig kvinna köper burkmat, nä hon storhandlar och purear kravmärkta grönsaker :) | |
| Minta | 2012-02-02 20:48 | |
![]() | Självklart är man inte vuxen när man är tonåring, är man det inte i andra sammanhang är man det inte när det gäller föräldraskap heller. Tonårsföräldrar behöver stöd och hjälp, det är tråkigt om deras föräldrar inte kan vara det. | |
| GimmeMore | 2012-02-02 20:55 | |
![]() | jag vet en morsa på över 40 bast som behöver hjälp hon med så det har nog inte bara med åldern att göra hur "vuxen" man är .. | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-02-02 20:57 | |
![]() | Slånbär, nej jag tycker som jag skrev längre upp, inte att det är ok om man röker inomhus där barn vistas. Jag rökte när jag väntade mitt första barn, och det är definitivt inget jag är stolt över, men det var 20 år sen och inte fullt så uppmärksammat som idag om det är någon ursäkt. Jag har en fullt frisk dotter som inte har fått några men av det. Men jag tycker inte att man kan komma med pekpinnar om hur andra gör i det fallet. Alkohol är en annan sak. Så grisigt som deras miljö beskrivs är ju fruktansvärt. Direkt farligt för en bebis, där man ju måste se till att minsta legobit är upplockad. | |
| Minta | 2012-02-02 21:00 | |
![]() | Ålder har absolut med vuxenhet att göra. Det utesluter inte att det finns vuxna som inte är det. | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-02-02 21:00 | |
![]() | "ingen riktig kvinna köper burkmat, nä hon storhandlar " - det var fördomar om något, att anta att det är kvinnan som handlar! Jag köper dessutom burkmat då och då det är väl iallafall upptill var och en. Bättre med Findus djupfrysta pórtioner än bara mackor. | |
| GimmeMore | 2012-02-02 21:02 | |
![]() | .. och unga som är det ? eller blir man vuxen dagen man fyller 18 ? bara poff sådär ? | |
| Lillstölla | 2012-02-02 21:04 | |
![]() | Ezey: Tror nog det där med burkmaten var ironi från Gnills sida:) | |
| lottan8 | 2012-02-02 21:13 | |
![]() | Jag tyckte danska var bättre än norska.. | |
| slånbär | 2012-02-02 21:20 | |
![]() | Bättre ? På vilket sätt då? | |
| Minta | 2012-02-02 21:22 | |
![]() | GimmeMore, nej det finns inget exat datum en person blir vuxen, men barn och tonåringar brukar inte räknas som vuxna på grund av att deras hjärnor inte är fullt utvecklade. Därför avkrävs de inte samma ansvar som en vuxen. Men vi vet alla att det finns vuxna som är som barn. | |
| Fia_Lito | 2012-02-02 21:30 | |
![]() | ttiittii Om du vill att jag svarar på ditt inlägg så är svaret nej jag tror inte att de är ute och går (!) För att gå tillbaka till ämnet så handlar det nog bara om olika kulturer. Tror att ju mer man tolkar och ju mer fördomar man har desto svårare blir det att verkligen förstå andra människor. Det är nog där det brister, när vi i sverige kollar på serier från andra länder. Våran verklighet är nte heller alltid rätt, kan man väll säga | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-02 21:37 | |
![]() | Det är mer som soc "hotar"i stället för att stötta dessa mammor,men förmodligen är det manus här med,har bara sett några avsnitt från dom danska mammorna,det är nog rätt så vinklat för inte kan det vara så dåligt i Danmark | |
| slånbär | 2012-02-02 21:49 | |
![]() | Beror väl ändå på vad det är man tittar på då. När det gäller barn så måste man väl ändå vara ganska överens om att alkohol och rökning är skadligt eller? Att säga att det liksom är ok bara för att det är olika kulturer känns ju som att man samtidigt säger att det dom då gör inte är så farligt. Då finns det ju massor med saker som vi ojar oss över i onödan när det gäller barns situation i världen över lag. Barnarbete tex- i många länder måste dom dra sitt strå för att överleva, att flickor behandlas som boskap-ok för det är ju kulturellt, att man omskär småflickor-samma sak-det är ju kulturellt. Ja jag vet att det är att hårddra det och jag tycker självklart att omskärelse är värre än rökning men allt är relativt. Säger vi att kulturskillnader gör att det liksom blir ok då är ju risken att mycket av det som gör att barn far illa kan falla under just kulturskillnader. Bara för att man är mer liberal i sitt levnadssätt i Danmark betyder ju inte att det är bra för barn att utsättas för en farlig miljö. Å andra sidan så är det alltid viktigast att barnen har en familj som ger dom kärlek och trygghet och det är ju klart viktigare än rökning. Hellre en sextonårig mamma som kedjeröker men älskar sitt barn över allt och tillbringar så mycket tid hon kan tillsammans än en 40 årig karriärist , ickerökare, hälsofreak som spenderar all sin tid på jobb,resa, gym eller "egentid" medan barnet är med en barnflicka. Som sagt allt är relativt. | |
| Lillstölla | 2012-02-02 21:52 | |
![]() | Tycker också att Danska Unga Mödrar är bättre än norska, gillar överlag de danska föräldrarna mer, har följt det längre och sett fler avsnitt av det än det norska. Kan inte riktigt säga varför, trivs mer med som kanske man kan säga. De flesta är ju ändå riktigt goa tjejer och det är intressant att följa dom. | |
| slånbär | 2012-02-02 22:25 | |
![]() | Lillstölla-håller med om att det är intressant att följa dom här tjejerna men nånstans så blir bristen på framtidshopp så påtaglig i vissa fall. Det känns som att när det gäller en del så går rollen som ensamstående mamma med frånvarande pappor i arv från mor till dotter. man får hoppas att dom i sin tur kan ge sina barn hopp om framtiden. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-02 22:36 | |
![]() | rökning och barn är aldrig ok,barn tar skada av passiv rökning.men är förvånad att dom får så lite stöd av soc,att dom inte får hjälp av bvc,var är föräldrautbildnigen,mamma grupperna,öppna förskolorna,dom har knappt umgänge,det är så tunt överlag | |
| slånbär | 2012-02-02 22:40 | |
![]() | Ttiittii-det är lite det jag undrar över-beror det på bristen på samhällsstöd för dom unga tjejerna att det verkar vara en så "hopplös" situation för några av dom? och hur är det här? Är det överhuvudtaget lika vanligt i Sverige att så unga tjejer får barn? Och i så fall är det något som är vanligast i glesbygd som ett sätt att bli vuxen och komma hemifrån? | |