Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 19 098 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2012-02-05 19:33 | |
![]() | Finns det män som ser ut som tintin fast de inte är tintin? | |
| mishizaki | 2012-02-05 19:37 | |
![]() | Det var jag som presenterade DN-artikeln. Som bög tycker det är intressant med genusfrågor. Som ung förstod jag aldrig riktigt varför jag skulle spela ett slags teater för att duga bland andra män innan jag kom på att det fanns en osynlig ordning. En man betraktar sig som självklar, kvinnan räknas då som en variant som är mindre värd och en bög är en slags kvinna. (Naturligtvis generaliserar jag, men just att ordningen är osynlig gör den svår att avslöja). Sedan dess är jag feminist. Många män är obenägna att leva sig in i kvinnors världar, förmodligen för att de tror att de inget har att tjäna på den resan. Kvinnor lever sig in i mäns tankesystem hela tiden. Som bög gör jag också ofta så för att bedöma vad en man kan tänka om mig för att skydda mig själv. (Återigen, det handlar inte om dig personligen som läser och är man, om du inte tar åt dig förstås, men tro mig, det finns strukturer som ser ut såhär). | |
| chistarinho | 2012-02-05 19:40 | |
![]() | Ok, nu läser jag tidigare inlägg, där har du skrivit Kan någon jämställd man förklara varför män i allmänhet inte gör så stor affär av skillnader mellan mnän och kvinnor när det är till mannens nackdel? Kan du inte ta ett exempel på någon skillnad mellan män och kvinnor som är till mannens nackdel? Hur ska man annars kunna svara på frågan? Det är lite löjligt när du ställer frågor och vill diskutera, men sedan ignorerar folk när dom vill diskutera. apbur skrev på sida nr 1 "Själv tror jag att skillnaderna mellan könen är mindre än den mellan individer." Det här är ju något man gärna säger men jag har lite svårt att greppa varför det är relevant. Kan hända att jag missar något. Utesluter det ena det andra? Är inte apbur heller en värdig motståndare? Du borde inte starta en tråd för diskussion om du inte vill diskutera när folk ställer frågor åt dig. | |
| pken86 | 2012-02-05 19:44 | |
![]() | Det här var en festlig tråd! Jag vill bara flika in med att säga att alla, och jag menar ALLA, män är svin! Och alla kvinnor är överkänsliga små flickor. Jag älskar stereotyper!! | |
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-02-05 19:45 | |
![]() | Men jp! | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-05 19:51 | |
![]() | MEN jag HAR ju svarat på inläggen, chris. Känns jobbigt att upprepa sig, duh. | |
| shulten | 2012-02-05 19:51 | |
![]() | Tar tillfället i akt och rackar ned på alla män för att de har mindre verbal förmåga än kvinnor. =) | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-05 19:53 | |
![]() | Tack, shulten. Det verkar nästan som om du förstår mig. Slängkyss ;-) | |
| shulten | 2012-02-05 19:54 | |
![]() | För din och min skull! =) | |
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-02-05 19:55 | |
![]() | "Kvinnor lever sig in i mäns tankesystem hela tiden." Jo, visserligen. Men än mer skulle jag vilja påpeka att vi (inte alla förstås, men många - är min uppfattning) lever in oss i våra medmänniskors tankesystem (oavsett kön alltså). Fast, förresten, leva in sig i andras tankesystem låter kanske lite väl drastiskt, handlar kanske snarare om att vi har en vana att "bara" pejla in omgivningen. Intressant inlägg hur som helst. | |
| mrperfect | 2012-02-05 19:58 | |
![]() | Jag tycker frågan är egendomligt ställd, hur ska du eller jag kunna avgöra om jag är jämställd och att jag därmed är kvalificerad att svara på frågan? Efersom jag tycket att jag är jämställd, vilket yttrar sig i att jag inte bryr mig om ifall en kvinna är min chef eller är statsminister eller kommer framåt eller är duktig på andra sätt så svarar jag ändå: Det finns män som inte accepterar att en del kvinnor är bättre än en del män, det beror dels på uppfostran och dels på att de befinner sig i en livssituation där kvinnor beter sig undergivet, gör dom inte det så blir reaktionen -om du så vill- chauvinistisk, eller hur du vil uttrycka det. Jag vet vad jag är bra på , jag har träffat får kvinnor som är bättre an jag på det, jag vet vad jag är dålig på och har träffat en del kvinnpor som är bättre på det än jag. jag bryr mig inte , alla är vi olika oavsett könstillhörighet. Kommentar från TS ? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-05 20:01 | |
![]() | Tack för ditt inlägg, mishizaki! Det belyser på ett bra sätt bl.a. att det är ubland svårt för personer som inte drabbas av strukturerna att inse att de faktiskt finns. Istället för att försöka förstå resonemanget förutsättningslöst så stänger de dörren helt. Därför blir deras agrument ointressanta. Man inser ganska snart att dessa personer kan man inte förändra genom att diskutera med. De har sin världsbild och vill inte att någon rubbar dem ur deras cirklar. Det blir så jobbig och förvirrande för dem då. Gissar att de känner sig otrygga och lite rädda när kvinnor tar plats. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-05 20:03 | |
![]() | Jag startade tråden i snack och inte i seriöst. Får man inte skriva med glimten i ögat då? I seriöst skulle jag varit mycket mer seriös. Cross my heart and hope to die. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-05 20:04 | |
![]() | Tack för ett bra inlägg, mrperfect. Jag håller med. | |
| chistarinho | 2012-02-05 20:24 | |
![]() | Är du helt efterbliven eller? Du har inte svarat alls. Men ljug på då :D | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-05 20:25 | |
![]() | Hjälp, Mouche eller vulcan! Får han kalla mig för "efterbliven"? | |
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-02-05 20:25 | |
![]() | Nu ska alla barn vara snälla...pliiis. | |
| Jöhnk | 2012-02-05 20:27 | |
![]() | Han kallade dig inte efterbliven mönjelilja. Han frågade om du är det. Du kan svara "nej" (eller "ja") där om du vill. | |
| henrik_l | 2012-02-05 20:28 | |
![]() | why so serious? :P | |
| äggsmet - Ej medlem längre | 2012-02-05 20:28 | |
![]() | Men Mönnelainen, han menar väl bara på att du gick saktare än dom andra? Du blifva efter - på den gemensamma promenaden. Erkänn att det var så du menade, chist? | |