Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 18 918 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Salsby | 2012-02-26 14:01 | |
![]() | Svårt att avgöra huruvida pken86 bara är ironisk eller menar allvar. Menar han allvar är det honom och hans gelikar vi vill ha bort från gatorna. Är han bara ironisk så är det bara de han skriver om vi vill ha bort! | |
| slånbär | 2012-02-26 15:50 | |
![]() | Ja nu tror jag ju inte att han är allvarlig , inte enligt min erfarenhet av hur han argumenterar i andra trådar.Däremot kan man ju på samma sätt undra om den som stolt talar om att hon kör i 180 utan problem för hon är en så skicklig förare är allvarlig. Tyvärr är hon ju det. Och ezye-visst har du rätt i det du skriver-man måste inte köra i just 180 men det är ett erkänt faktum att ju högre fart det är vid en olycka desto större är risken för dödlig utgång. Det är bla därför som det är 30 utanför skolor. | |
| Guldplate | 2012-02-26 16:01 | |
![]() | Salsby: Det är väl ingen som inte tycker synd om tjejen som dog eller alla hennes nära och kära??? Ska vi hårddra resonemangen på det sättet så kan vi ju börja hävda att alla som skriker efter fängelsestraff är en bunt ohumana människor som inte bryr sig om familjer där en medlem har alkoholproblem. Eftersträva inte att hitta den bästa lösningen utan bunta in packet och skit i deras splittrade familjer och påverkan på deras barns uppväxter! Fast då har vi skapat den oerhört kreativa ajkastningsargumenationen som brukar leda till fina resultat. ;-) | |
| slånbär | 2012-02-26 16:54 | |
![]() | Guldplate- när det gäller en familj där ena (eller båda) föräldern har såpass allvarliga problem att det till slut leder till inlåsning för rattfylla och ev. vållande till annans död så har familjen levt med dessa problemen under lång tid redan. För många kommer en sådan händelse som en befrielse och en lösning på ett långt lidande. Om än bara tillfälligt andrum i helvetet. De barn som lever i en sådan familj är osynliga och det tar ofta många år av lidande innan omgivningen ser det och innan det leder till konsekvenser. Jag har själv suttit och bönat polisen att plocka med sig min mammas sambo innan han spöade henne på fyllan som han alltid gjorde. Dom kunde ingenting göra eftersom han i det läget inte uppträdde hotfullt och således inte var farlig. Trots att jag intygade att när ni går så tar det max en halvtimme så får ni komma tillbaka igen och då med en ambulans i sällskap. Ingenting kunde dom göra. Inte förrän han började käfta med och uppträda hotfullt mot poliserna. Då gick det bra att plocka in honom. Så en sådan familj har varit splittrad i så många år innan personen i fråga kommer under myndigheternas kontroll. | |
| Salsby | 2012-02-26 17:43 | |
![]() | Wow! Jag är mäkta imponerad av Slånbär och hennes berättlse. Att lämna ut sig och skriva som hon gör bör väl för fasen få alla att inse att rattfylleri och all annan fylla är rent förkastligt! slånbär, jag önskar Dig all lycka till. Fy fan vad Du imponerar! Hoppas innerligt att lyckans stjärna snart skiner över och på Dig! | |
| hetspelle | 2012-02-26 18:01 | |
![]() | Äh rattfyllon är bara toppen av ett isberg. ÅTALSEFTERGIFT eller begå så mycket brott du vill om du ändå begått ett grövre brott...... Fint system. I NY räknar man ANTAL brott och ger sedan extra strafftid. Det systemet sänkte kriminaliteten radikalt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-26 18:13 | |
![]() | Skulle alla 20000 som kör ratt onyktra varje dag låsas in på livstid,och dett kommer nya alkoholister hela tiden,det är helt sjukt | |
| slånbär | 2012-02-26 18:58 | |
![]() | Salsby-tack för dina ord. Ja jag hade en överjävlig barndom minst sagt och själva grundproblemet till allt var ju förstås alkohol. Jag vet dessutom hur drabbad man blir av fortkörare och såna som kör vårdslöst då min pappa blev rammad av just en sådan som dessutom körde mot rött i full fart och hela vårt liv för alltid blev förändrat. han fick en hjärnskada som påverkade hela familjen för resten av hans liv. Men idag är det länge sedan och jag har ett gott liv men mina erfarenheter har gjort mig till den jag är och jag ger mig alltid in i diskussioner med folk som tror sig veta hur det är utan att faktiskt ha varit där själva. Så jag har inga problem med att berätta min historia så länge någon kan hjälpas av den. | |
| Salsby | 2012-02-26 19:41 | |
![]() | WoW! Jag har fått en hjälte. Jag menar det verkligen. Tack för Din historia . Den är sorglig men Du har trots den lyvkats skapa ett bra liv. Vi behöver fler av Din sort! | |
| Pandina | 2012-02-27 10:28 | |
![]() | En människa som inte värderar ett annans liv högre än en dryck, oberoende av sort, är avskum. Att köra bil är inget privilegium, det är en lyx som dock för många är ett måste på grund av arbete. | |
| Guldplate | 2012-02-28 13:30 | |
![]() | Slånbär: Jag har en ganska stor förståelse för din uppväxt och vad en sådan kan innebära. Fast det går inte att dra alla över en kam pga vad man själv har upplevt. Alla missbrukare är inte svin som slår sina familjemedlemmar. Alla rattfyllerister är inte heller alkoholister eller ens missbrukare av någon annan drog. Att ropa fängelsestraff för alla, utan att ens kolla till den unika situationen som varje fall, är ohållbart. Sånt resonemang kommer bara resultera i att folk också vill ha samma gränsdragningar inom andra områden, exempelvis för fortkörare som redan nämnts i tråden. Blir nästa gräns för alla som kört med obesiktigade bilar??? Fundera på hur ert resonemang skulle slå mot en barnfamilj där mannen räknat fel på hur lång tid det tar för alkoholen att gå ur kroppen och sätter sig dagen efter och flyttar bilen pga parkeringsbestämmelserna. Polisen dyker upp och gör en rutinkontroll och mannen fastnar med minsta tänkbara marginal. Fängelse ger nog inte hans barn ett behövligt andrum ur sin trista vardag. Jag skulle tippa på att det får en motsatt effekt... | |
| slånbär | 2012-02-28 13:50 | |
![]() | Guldplate-men ditt sista exempel blir ju bara konstigt i den här diskussionen. En som flyttar bilen till andra sidan gatan kan ju ha otur men lär ju inte köra ihjäl någon. Gör han det ändå så har han ju varit vårdslös oavsett orsk. Dom som kör rattfulla har oftast problem med alkohol även om dom inte måste vara alkoholister men har dom inte det omdömet som krävs så har dom ett problem och är en fara för alla andra. Och nej jag vet att man inte kan dra alla över en kan men genom min erfarenhet så vet jag också genom andras berättelser att nästan alla som växer upp med dessa problem i familjen har det jävligt tufft och många, alltför många upplever att ingen ser dom. Det är det största sveket. | |
| Snittgurka | 2012-02-28 13:58 | |
![]() | nolltolerans mot alkohol i trafiken. en trafikdödad genom alkohol är en för mycket. inga ursäkter godtages. | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-02-28 14:10 | |
![]() | Jag håller med slånbär i den här debatten och har full förståelse för hennes personliga erfarenheter. Det kan vara livsavgörande att slippa ett fyllo bakom ratten eller i hemmet en månad eller två. I helvete att jag tänker tiga still medan en granne når botten och kommer till insikt. Det kan ta många år eller livet ut och hinna utgjutas mycket oskyldigt blod under tiden. | |
| Cardis | 2012-02-28 14:22 | |
![]() | Alla som kör rattfulla är inte alkolister eller överhuvudtaget återfallsförbrytare. Det dem diskuterar i programet är att någon som är dömd till skydstillsyn i stort sett får grön ljus gällande att begå fler brott vilket är helt fel, men ändå helt korrekt enligt svensk lag. Och lagar är dessvärre bara till för folk som inte har rent folkvett, man behöver inte ens tänka 2 sekunder innan man vet vad som är rätt eller fel. Men jag tycker att fängelse i kombination med rehabilitering och psykiatrisk vård för någon som har problem med alkohol/droger för att minska risken för olyckor och dödsfall samt att människan ska få komma på fötter igen och få lite mer rätsida på sitt liv. Man får aldrig glömma att hur hårt man än straffar någon, så blir aldrig någonting OGJORT! Folk kräver oftast hämnd och det i stora skalor vilket bara bygger hat, och det löser sällan några problem. Och återigen, vi har många som kör fulla/påverkade på våra vägar. Det räcker med 1, och då är det 1 för mycket. Men alla är inte alkolister eller har drogproblem. Och för att tillägga andra faror i trafiken som folk generellt är relativt jävla askassa på så är det ju att exempelvis: *Hålla hastigheter *Hålla avstånd till framförvarande bil *Köra med tillräcklig sömn *Låta bli och sitta och SMSa eller ringa (eller andra saker som att kolla i en kalender, sminka sig, etc.) Kan sätta obegränsad summa pengar på att alla som har körtkort och är ute på våra vägar har gjort något dumt, och enligt våran svenska lag så är det så att om man Medvetet gör ett risktagande i trafiken så är det Vårdslöshet i trafik, och kortet kan återkallas. Alla har gjort något dumt, så man ska inte sitta och hyckla folk. | |
| Guldplate | 2012-02-28 16:44 | |
![]() | Slånbär: Jag tog till en ytterlighet som exempel och när ni skriver rattfyllerister så räknas han dit lika väl som den med 3 i promille som mejar ner folk på ett övergångsställe. För grejen är att ni ropar efter fängelsestraff för rattfyllerister utan att ta hänsyn till enskilda fall. Är man sen emot att dra alla över en kam så kommer Salsbys exempel på kvinnan som dog och ifrågasättandet om vem vi tycker mest synd om, henne eller han som körde. Jag säger inte nej till att en del förtjänar fängelse för sina överträdelser men att alla rattonyktra ska ha det är ingen lösning. På sin höjd kan det ge en liten andpaus för en liten grupp människor men i dom fallen ska det ske andra omhändertaganden och åtgärder. Föredrar att söka långsiktiga lösningar... | |