Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 18 975 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pocaloca | 2012-02-22 17:08 | |
![]() | sorry....suck... *sägs ska det vara =) | |
| nettan23 | 2012-02-22 17:09 | |
![]() | Säkerligen även vuxna :) Som är rätt uppenbart av TS inlägg. Jag tycker bara det e skrattretande när människor fular sig på nätet. | |
| bulimi4 | 2012-02-22 17:18 | |
![]() | HAHAHAHAHAHAHA Det går inte att låta bli att skratta. Jag kan riktigt se framför mig hur indignationen sprutar ur nagelbanden. Som sagt var, tuffa till er flickor. | |
| _imi - Ej medlem längre | 2012-02-22 17:31 | |
![]() | Det kanske inte alla gånger är det enklaste att veta vilket förhållningssätt är det bästa...? Många gånger kan det vara smidigast att bara strunta i trista incidenter, men å andra sidan ligger det också en fara i om ingen reagerar, för visst är risken större då att tråkiga influenser får ännu friare och större spelrum. Ett grovt exempel på vad likgiltigheten kan orsaka kan man se på högerextremismen. Ju fler som bara stoppade huvudet i sanden desto friare fick den ju frodas. Det jag menar är alltså att det kan vara befogad att reagera både i stort och smått, men att hitta balansgången är inte alltid den lättaste. Själv har jag en benägenhet att reagera en gång för mycket än tvärtom. | |
| nettan23 | 2012-02-22 17:39 | |
![]() | Imi: Bra sagt! Bulimi: Jag är lugn som en filbunke, du har inga argument annat än att man ska tuffa till sig, nee hoppar över denna "diskussionen" *gäspar litegrann* | |
| med | 2012-02-22 17:46 | |
![]() | Man ska aldrig tolerera att bli kränkt!! | |
| _imi - Ej medlem längre | 2012-02-22 17:50 | |
![]() | nettan23 Du och jag är såna som inte bara går förbi när vi bevittnar något på stan - eller var det än månde vara. Fast jag ska väl reservera mig lite med att _hittills_ har jag aldrig struntat, men framtiden vet jag inget om. Oj oj hurdana händelser jag har "lagt mig i". Allt från olyckor till allvarliga bråk (när ingen annan har agerat). Och jag lever än. ;) | |
| Naity_ | 2012-02-22 18:05 | |
![]() | Förstår inte hur du tänker när du säger att det är fegt att inte svara.. Det kanske beror på att man inte känner sig berörd av förnedringen och låter tystnaden tala för sig själv? _imi, sedan så att du nämnde "friare och större spelrum" det är inte som en mördare går löst här, det är en person som blev lite irriterad och slängde ur sig en mindre rolig kommentar, men det är ju inget omänskligt hen har gjort. Därför så är det inte alltid nödvändigt att vara moralpolis, hur hade samhället sett ut om man aldrig fick göra något "omoraliskt" vi är inga robotar, vi är människor.. Det finns olika grader av förnedring, detta är knappast något man borde höja ögonbrynen för. Ibland kan det vara så att en person som inser att han har en mottagare fortsätter med idiotismen, därav bättre att inte bry sig och låta personen mogna i sin egen takt, sålänge det inte skadar någon.. Blir man skadad av lite skällsord när man vet att det är helt opersonligt så borde man inte vara ute på nätet | |
| Naity_ | 2012-02-22 18:08 | |
![]() | Men imi skillnaden är att när du går på stan så är det inte längre opersonligt, därav är det självklart att man aktivt ska agera! | |
| JOEK | 2012-02-22 18:11 | |
![]() | Har inte läst hela tråden i detalj annat än första sidan egentligen. Men nog är det så att en kränkning utgår från der kränktes upplevelse, tveklöst. Detta innebär att man måste orka reagera, annars flyttas sakta normer och förhållningssätt till at bli något som vi inte vill. Att sedan gömma sig bakom internet är tyvärr en vardag som vi som arbetar med ungdomar ständigt måstet städa upp. Kort och gott: Det man är beredd att säga till en person öga mot öga, det kan man nog skriva också. Att se inlägg som "Ja jag tycker inte att det är kränkande..." Är precis det som jag hör i skolan "Jag bara skojbråkade". Att ge sig på andra om ens verbalt på en sida som denna är fegt och säger mer om den som skriver. Ut med dem. | |
| henrik_l | 2012-02-22 18:19 | |
![]() | man kan bara bli "kränkt" om man tillåter det. låter som en bagatellgrej sagt av någon omogen. inget att ödsla sån energi på. | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-02-22 18:26 | |
![]() | Instämmer med JOEK och tycker att de som anmäler gör rätt. Det är lika personligt att bli kränkt på internet som ute på gatan. Vi är faktiskt människor allihopa och inte några robotar som man kan vräka sitt missnöje över eller använda psykisk misshandel mot. Om man beter sig som ett svin ute i samhället blir man utesluten eller bestraffad. Om Zlatan slåss får inte han vara med och spela. Är man elak på spelsajten får man inte vara med och spela. Simple as that. Så var det iaf på den sajt jag jobbade på. | |
| bulimi4 | 2012-02-22 18:32 | |
![]() | Sen får man ju bara inte göra jämförelsen många ändå gör. Internet-Verkligheten. Det går bara inte. Vad man gör tex här på beta säger absolut inget om vad jag är för person. Jag säger det trots att många menar motsatsen Blaha blaha På stan ser ju alla mig oavsett vad jag gör. Där spelar det roll hur jag uppför mig, på nätet är jag så anonym jag vill vara | |
| pyttisen | 2012-02-22 19:01 | |
![]() | OJ vad många som har reagerat och tyckt till! Jag har aldrig trott eller kunnat föreställa mig att man uppför sig illa trots att man är anonym på en spelsajt, därav att jag reagerade som jag gjorde. De flesta är ju ändå som sagt både artiga och trevliga och nu vet jag att det förekommer individer som använder sin anonymitet till att vara rejält otrevliga om de så vill. Jag spelar på och hoppas att jag fortsätter att "möta" den trevliga skaran här. Tack alla för era åsikter! | |
| _imi - Ej medlem längre | 2012-02-22 19:11 | |
![]() | Naity_ 2012-02-22 18:05 "Förstår inte hur du tänker när du säger att det är fegt att inte svara.. Det kanske beror på att man inte känner sig berörd av förnedringen och låter tystnaden tala för sig själv?" Vem riktar du det till? För om det är till mig så förstår jag dessvärre inte vad du syftar på. Och i övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska svara dig för jag försökte vara så tydlig som möjligt i mitt inlägg. Om du läser om det så kanske det blir tydligare? Naity_ 2012-02-22 18:08 "Men imi skillnaden är att när du går på stan så är det inte längre opersonligt, därav är det självklart att man aktivt ska agera!" Ska försöka förklara lite hur jag tänker... Jag likställer inte nätet med det verkliga livet i alla avseenden (fast jag kanske borde?). Jag tror exempelvis inte att genomsnittet av dom som knallar runt på nätet skulle representera genomsnittsbefolkningen i det verkliga livet, utan jag tror att ganska många av avigsidorna koncentreras på nätet, och det betyder alltså, i så fall, att koncentrationen är större på nätet än på irl (fast naturligtvis är majoriteten även på nätet vanligt, hyggligt folk...Hoppas att du förstår hur jag menar). Men hur som helst...Det du anser som opersonligt på nätet blir ganska knepigt för mig, för jag tänker att det sitter, de facto, levande människor bakom nicken och vi är ju dom vi är oavsett om vi sitter här eller någon annanstans. Jag är iaf precis likadan irl som här och jag antar att du också är det. Men hur/hurdan man sen _uppfattas_ så här enbart genom skrift kan vara en helt annan femma. Så jag menar att oavsett om det är på nätet eller irl så kan (bör) man reagera inför vissa saker. Jag tänker ungefär som JOEK. Bland annat att; man måste orka reagera, annars flyttas sakta normerna och förhållningssätten till att bli något som vi inte vill. Kort och gott: Det man är beredd att säga till en person öga mot öga, det kan man nog skriva också. | |
| Frasse2 - Ej medlem längre | 2012-02-22 19:18 | |
![]() | bulimi 4: Tycker det säger jävligt mycket vad man är för person....... | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-22 19:35 | |
![]() | Konstigt resonemang bulimi 4. Du bryr dig om vad folk tycker om du vet att du är iakttagen på stan? Men du bryr dig inte vad folk tycker när du sitter skyddad bakom ett nick i anonymite? Fegt. Då kan du kallas för ögontjänare. Saknar du känsla för vett och etikett om ingen tittar på? Om någon blir sårad och ledsen för en elak kommentar, så är det inte den personen som agerar fel utan den som orsakar skadan. Om du inte förstår det, så kan man bara hoppas att insikten mognar fram hos dig. | |
| boffertomte | 2012-02-22 19:41 | |
![]() | Bulimi4: "Vad man gör tex här på beta säger absolut inget om vad jag är för person." Redan i den enkla meningen har du lyckats berätta en hel del om dig själv som person. T ex att du inte tycker att du har något ansvar för dina handlingar så länge ingen får reda på att det är du som utfört dem. | |
| boffertomte | 2012-02-22 19:45 | |
![]() | Folk kan lära sig att uppträda hövligt när man spelar ett parti beta med dem. Jag tycker inte att det är så mycket begärt. Sen kan de gå och kräka ur sig dumheter och illa genomtänkta idiot-idéer bland likasinnade på t ex Flashback. Men under ett betaparti borde till och med de mest impulskontrollstörda kunna lära sig att hålla käft. De har ju ändå lyckats lära sig alfabetet och andra RIKTIGT svåra grejer. | |
| Observer | 2012-02-22 20:04 | |
![]() | I grunden handlar ju hela denna tråd om vilket språk vi skall acceptera mot varandra som spelare (och människor). Jag är och vill inte vara någon moralpolis, och att använda alla i vårt språk ”godkända” och förkommande ord i spelet tycker jag är helt OK. Men att använda könsord/svärord i den personliga dialogen spelare i mellan tycker jag är fel. För en del kan det upplevas mycket kränkande och grovt. Till stor del handlar det nog om vilken uppfostran och språkbruk man fått med sig hemifrån och skolan. Som ex, jag jobbar i en 0-5 skola i ett tung belastat område. Där har användandet av könsord/svärord blivit en så vanlig del av vardagsspråket, att barnen inte längre tänker på att de använder dem. Det är bara ett ord i mängden som många inte ens förstår betydelsen av. Och där är vi tillbaka i grundfrågan: Skall vi acceptera språkbruket eller protestera och försöka följa någon språknorm ??? | |