Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade20
Mobilspel
Pågående18 953

Forumkategorier

Användare Inlägg  
yeea2012-03-02 11:48
Antal inlägg: 8

Guldplate: Jag har koll på historien, men släkt är väl släkt oavsett om det är i rakt nedstigande led eller inte?

jonisk - Ej medlem längre2012-03-02 11:50
Antal inlägg: 7985

Och jag tycker att det är intressant som en del av vår historia, men förstår inte varför vi i ett modernt samhälle har kvar ett statsskick som inte längre betyder något i praktiken, utan bara är skådebröd.

Ruckzuck2012-03-02 12:19
Antal inlägg: 34614

Vissa människor gillar skådebröd... (Och om människor gillar nånting är dess existens inte helt meningslös, så länge det inte orsakar mera lidande än välbefinnande.)

le-lou2012-03-02 12:20
Antal inlägg: 17500

Guldplate - men igen då. Varför är en kung utan makt så viktig att ha? Det skulle jag vilja veta. Syftet?
Det jag tror ..är....att det kungligheterna iaf har idag som helt skulle försvinna om han/hon blev folkvald - är den här "stjärnglansen", den långa traditionen, släkten, ätten och traditionerna bakom de, som väl är den här själva glansen som jag ser det. Det är väl det som rojalisterna gillar? De behöver inte säga ett skit om nåt, men ändå glor folket när en drottning och en kung kommer. En folkvald kung som inte har någon makt - kriterier för att välja? Stil, utseende? Utbildning kanske? Har personen röstat nån gång och hur politskt obunden är han då? Till vilken nytta tänker jag, han/hon ska ju inte göra nåt direkt mer än att representera Sverige och finns det nån attraktionskraft rent marknadsmässigt i att vara en kung som inte var kung för 3 månader sedan? Äh jag vet inte.
Som sagt - jag är inte ju för monarkin men i det enda bistra valet mellan folkvald kung och icke folkvald så väljer jag hellre icke folkvald - helt enkelt för att det blir mer lönsamt för oss som land. Det finns många människor som gillar kungligheter trots allt, hur odemokratiskt det än må vara.

kajfrid - Ej medlem längre2012-03-02 14:15
Antal inlägg: 107

Allvarligt talat, jag tror inte att Sverige har råd med ett kungahus. Vi måste satsa mer på dem som arbetar och håller Sverige i gång.

Ruckzuck2012-03-02 14:20
Antal inlägg: 34614

"Allvarligt talat, jag tror inte att Sverige har råd med ett kungahus."

Kungahuset är ju en mycket mycket liten del av statsbudgeten...

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?