Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 236 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2012-03-09 21:49 | |
![]() | go Miss_jk!! tillägg: elgen kan inte svara på det - det där är sagt av en som tycker sig vara lite bättre än alla andra :) | |
| elgen5 | 2012-03-09 21:53 | |
![]() | ha ha ha ni är för söta ; ) Visst är det härligt. | |
| BellaB422 | 2012-03-09 21:54 | |
![]() | Pandina: Kan man klicka "gilla" nånstans här eller? :) | |
| Pandina | 2012-03-09 21:54 | |
![]() | elgen5, på ett visst sätt kan jag relatera till det du skriver om Facebook. Visst kan många ha ett fullt fungerande socialt liv ändå - med Facebook eller utan - men jag tycker det begränsar en människa på något sätt. Bara faktum att man ska kunna samla alla sina kompisar till ett och samma ställe och umgås med ALLA SAMTIDIGT, låter för mig lite psykotiskt. Kom igen, SÅ stressigt är inte dagens samhälle. Uppskatta det lilla osagda, som du bara kan uppleva hos en individ - det kan du inte genom skärmen. För mig är det det som gör en vänskap till en vänskap, en relation till en relation, en mysig fika till en mysig fika. Därmed är timmarna spenderade på Facebook bortkastad tid om det inte enbart är till för informationsmedium. Alla fotogranskningar (vad hände med våra fysiska album), statusuppdateringar om vilken låt man har på huvudet (sjung för din kompis istället), och facebookspel (herregud, vad hände med den gamla hederliga kortleken), kan slänga sig i väggen. | |
| Pandina | 2012-03-09 21:57 | |
![]() | haha Bella, bara säg att du gillar det istället! Det är helt okej. Den där vanan satt inbiten hos mig också ett tag efter (sisådär ett halvår). | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-09 21:58 | |
![]() | Hur mycket använder man fb om man upplever det som en befrielse att göra sig av med det; eller får panik av tanken att vara utan? Jag tycker det är perfekt för att hålla kontakt med dom som man av olika skäl inte träffar så ofta för tillfället. Jag lägger ingen värdering i hur mycket/lite någon annan är inne, men personligen har jag svårt att förstå att man kan lägga mer än några minuter då och då, jag ser ingen lockelse i att använda det som chatt. Men det är jag. | |
| Miss_jk | 2012-03-09 22:02 | |
![]() | elgen: Kan du inte bara svara på frågan jag ställde? | |
| BellaB422 | 2012-03-09 22:03 | |
![]() | Ok Pan :) Jag gillar! | |
| Saldina | 2012-03-09 22:14 | |
![]() | Jag ser facebook som ett lite småtrevligt tidsfördriv som jag ägnar några minuter av dagen åt. Jag har väldigt svårt att se hur det skulle säga något om hur spännande/ospännande mitt liv är i övrigt. | |
| Msvensson | 2012-03-09 22:29 | |
![]() | Sammanfattning: Alla uppdaterar sin status när dom hittar på något kul... Och då kan man uppfatta det som att alla andra har så kul förutom sig själv. Och dom som inte fattat detta - dom mår dåligt. | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2012-03-09 23:06 | |
![]() | Själv ser jag inga anledningar till att må dåligt av Facebook utan tvärtom. Man väljer själv att dela med sig eller ta till sig det som står i Facebook. Man får tänka på vad man delar med sig därute. Det finns inställningar man kan göra för att begränsa sitt informationsflöde utåt samt prenumerationer på de enskilda kontakterna. Varför ska man må dåligt av att andra har kul? | |
| Pandina | 2012-03-09 23:11 | |
![]() | Bella, du gillar vad? Se, detta är problemet med Facebook. Kommunikation styrs av knappar, och när knapparna försvinner så sitter man där stum. Usch, det halvåret efter att jag tog bort mitt fb var verkligen sådär... stumt. De säger att den som ger dig frihet, även kan ta friheten ifrån dig. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-09 23:17 | |
![]() | Men seriöst, saknar du knappar i verkliga livet för att dom finns på fb? | |
| slånbär | 2012-03-09 23:24 | |
![]() | Kopierar för enkelheten mitt inlägg i den andra FB tråden (fast med lite tillägg). För mig är det jättepraktiskt med FB. Vi har släkten i Chile och vi får direkt uppdatering på vad som häner därborta och när dom lägger ut foton m.m. Samma från vårt håll. Förr fick man ju skicka foton med posten och det var väldigt osäkert om dom ens kom fram-nu får dom direkt tillgång till bilderna. Billigt och jättebra. Jag har självklart inte en öppen facebook och har typ femton vänner-alltså endast dom närmaste. Min svärfar skadade sig häromdagen och blev inlagd på sjukhus och opererad. Det har varit jättebra att få direkt info via FB för det blir för dyrt att ringa för dom (och oss). När jordbävningen var i Chile så gick det inte att ringa på nästan en vecka då ledningar blev förstörda men internet var snabbt igång och vi kunde få veta om familjen hade klarat sig. FB är vår förlängning av familjen helt enkelt. Men för en del verkar det styra hela deras liv. Har en jobbarkompis som verkar leva sitt liv på FB. Hon skriver tamefan precis allt hon gör, fast bara allt bra hon gör. Det är inlägg efter inlägg om hur långt hon har sprungit, hur lång powerwalk hon har tagit, hur duktig hon är på det ena och det andra, hur fantastiskt duktiga hennes barn och man är m.m m.m. Hennes kompisar kommenterar ju naturligtvis hela tiden men glada tillrop om hu himla duktig och fantastisk hon är.Hade jag haft henne som kompis på FB så skulle jag blivit vansinnig. Jag fattar inte hur man kan ha ett sånt otroligt behov att basunera ut till hela världen vilken uberfantastisk människa man är och slå sig för bröstet med allt man gör precis hela tiden. Nåt är ju generalknas med en sån människa känns det som. | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2012-03-09 23:35 | |
![]() | Själv har jag kontakt med vänner i Sydafrika på FB. Efter många års brevväxling på snigelpost är detta mycket enklare o mera direkt. Var ner i jul/nyår och träffade dem. Det var 30år sen vi sågs i Sydafrika. Var dit med särbon o det var det häftigaste vi gjort på många år. FB gör det enklare att hitta tillbaks till vänner och hålla kontakten trots avstånden. | |
| Pandina | 2012-03-09 23:39 | |
![]() | slånbär, av den anledningen är ju Facebook jättebra. Att man kan nå andra sidan världen. Men då är det som du säger, ett informationsmedium. Det är just det senare exemplet som du tog upp som jag menar; Det är ju helt sinnessjukt hur många människor som använder sådana här sociala medier som en självförtroendeupphöjare. Lunarstorm. Helgon, om än lite mörkare och dystrare. Lägga upp smickrande bilder på sig själv för att få positiv feedback, berätta hur duktig man är, berätta hur älskad man är. Och jag är rädd att jag själv har tendens att söka den där uppmärksamheten, varför jag upplevde Facebook som direkt farligt. Speciellt när man ser hur människor fullkomligt gör bort sig utan att fatta det själv. Jag vill inte delta i det. Hellre visa vem man är *på riktigt*, och få direkt feedback (större chans att man får det irl, än att man får det bakom skärmen där det är jävligt lätt att skriva en sak men mena en annan). | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2012-03-09 23:39 | |
![]() | En sak till .. man väljer själv vad man skall skriva om. Men man behöver ju liksom inte skriva precis allt man gör t.ex att man går på toa. De som verkar leva hela sitt liv på FB har nog säkert en smartphone med FB app. Det är upp till var o en att ha den livstilen. Likaså finns de som lever på sina bloggar o skriver av sig om allt o inget. Det märkliga är väl att det finns dem som läser o följer dessa. | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2012-03-09 23:45 | |
![]() | Pandina. Förstår dig. Men många har inte "fattat" att man inte ska skriva det man skulle säga *irl* till en främmande person. När man "pratar" i soc medier så försvinner mycket av kommunikationen eftersom det är i skrift och då kroppspråk och tonfall uteblir helt. | |
| Pandina | 2012-03-10 00:31 | |
![]() | jaws, precis. Och dessvärre verkar det röra sig om rätt många människor som inte fattar vad ett medium ska användas till. Vid första anblicken tänker jag att det är hemskt onödigt med sådana här undersökningar - det är ju så himla individuellt vad man vill använda ett medium till och vad man blir lycklig/olycklig av. Men när trenden blir till en epidemi av ledsna ansikten så kan man ju fråga sig vad detta sociala medium egentligen har som mål. Det är som någon skrivit; don't blame the messenger. Men jag ser mängder av funktioner i Facebook som triggar det där beroendet av uppmärksamhet, det där behovet att visa sitt perfekta ansikte. De som kan stå emot det - good for you... men inte lika good for dem som faller i fällan. Därför är jag så anti. Kanske för att på något sätt föregå med gott exempel.. haha. | |
| SkySpy_ | 2012-03-10 00:36 | |
![]() | Anledningen att man uppdaterar sin status är ju för att visa andra vad man gör. Varför vill man visa det egentligen. Jo för att få kommentarer. Varför vill man få kommentarer, jo för att man vill få bekräftelse. | |