Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 19 162 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-03-28 11:37 | |
![]() | Hörni, det som gäller för alla andra ord gäller också för "hen" – man behöver inte använda det om man inte vill. Varför argumentera emot ordet med att säga att "ahmen du kan ju säga så här ...". Det blir ju något slags försök till att reducera det antal ord vi har i svenskan, därför att det går att formulera sig på ett annat sätt. Då skulle ju vi kunna, om vi vill fortsätta reducera, ta bort alla synonymer och bara använda ett ord för varje fenomen. Det vore väl trist. För övrigt är ju exemplet med veterinären bra: – Jag var hos veterinären i går. – Jaha, vad sa hon då? – Det var en han. – Jaha, vad sa han då? Omständligt. Alternativen blir: – Jaha, vad sa veterinären då? – Jaha, vad sa han eller hon? – Jaha, vad sa vederbörande då? – Jaha, vad sa mänskan då? – Jaha, och vad sa denne? Är något av dessa alternativ lika bra som "Jaha, vad sa hen då?"? | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-03-28 11:43 | |
![]() | Arbetslinjen +1 :) | |
| alexon | 2012-03-28 13:26 | |
![]() | "hens" och "henom" är de former som jag stött på oftast de senaste åren som svar på ts fråga. som svar på resten av diskussionen: ja, man klarar sig utan ordet. ja, ordet är fullt användbart, inte minst när "denne" börjar kännas lite för mossigt för många. sluta gnäll. *stänger tråden* | |
| Mindymoo | 2012-03-28 13:47 | |
![]() | Håller med alexon - hens och henom är självklara former. Låt orden blomma och hetsa inte upp er så förfärligt, hen-motståndare! Men apropå språkpoliseri: Två imperativer utan kommatecken emellan är konstigt. Det bör heta antingen "sluta, gnäll!" eller "sluta (upp med att) gnälla!". :))))))) | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-28 13:50 | |
![]() | Hens och henom verkar ju bra. Fattar inte vad problemet med ordet Hen är. Det är ju ett bra ord då man inte behöver könsbestämma det som ska beskrivas. Och vill man inte så behöver man inte använda det. Inget att bli upprörd över. | |
| alexon | 2012-03-28 14:00 | |
![]() | jag vill inte hålla med om att det är konstigt med "sluta gnäll", snarare ett inte alls ovanligt stilistiskt grepp inom talspråk. tfm. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-28 14:03 | |
![]() | Jag håller med dig där alexon. | |
| Träsmak | 2012-03-28 14:37 | |
![]() | Idiotiskt att vilja ändra språket för att det ska vara könsneutralt. Var finns poängen? Varför är genus fult? Jag förstår noll av vad som försiggår i vissa idioters hjärnor. Sen håller jag verkligen inte med om att det ett praktiskt behov. Det finns det många olika konstruktioner inom språket: "Personen i fråga", "personen med", "Den som", osv. osv. Tidigare var det tal om att skippa ÅÄÖ. Götabanken skulle visa sig gå i ledningen och ändrade till Gotabanken. "Hen"-debatten kommer att gå över snabbare än så. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-28 14:50 | |
![]() | Inte ändra något språk, ingen tvingas att använda ordet. I Samiska språket, liksom i Tornedalsfinska finns det inget hon eller han. Man säger samma ord när det beskrivs vem som gör något. För dem är det inget konstigt. Så varför skulle det vara konstigt att använda detta ord om man vill? Varför är det så viktigt att det måste framgå om det är en hon eller han som gör saker? Det är väl bra om inte allt utgår ifrån könet. | |
| Mebiti | 2012-03-28 14:56 | |
![]() | Träsmak, varför ska man använda flera ord när det räcker med ett? För övrigt tror jag också att debatten kommer gå över snabbt men att ordet kommer fortsätta användas av de som vill, mig inkluderad. | |
| Träsmak | 2012-03-28 14:59 | |
![]() | "I Samiska språket, liksom i Tornedalsfinska finns det inget hon eller han. Man säger samma ord när det beskrivs vem som gör något." Det finns i många språk. I kinesiskan låter han och hon likadant. Man ser bara skillnaden i skrift(tecken). "För dem är det inget konstigt." Vad bra att det inte deras eget språk känns konstigt för dom. Vad tråkigt att svenska språket känns konstigt för vissa svenskar. "Så varför skulle det vara konstigt att använda detta ord om man vill?" Att använda ett ord bara för att ett gäng frustrerade feminister vill det skulle inte kännas rätt. "Varför är det så viktigt att det måste framgå om det är en hon eller han som gör saker?" Det är inte viktigt. Läs ovan så ser du att det finns många olika sett att undgå hon och han. Svenska språket är rikt förstår du. "Det är väl bra om inte allt utgår ifrån könet." Det behöver det inte, inte i heller i svenskan. Har man ett rikt ordförråd och duktig på att använda språket behöver man inga nya konstruktioner. Läs gärna mina få exempel ovan. | |
| Träsmak | 2012-03-28 15:01 | |
![]() | "Träsmak, varför ska man använda flera ord när det räcker med ett?" Det svenska språket är vackert som det är. Jag tänker inte låta frustrerade och genusförvirrade feminister eller språkpolitiker styra över mitt språk eller mitt språks traditioner. | |
| Mebiti | 2012-03-28 15:02 | |
![]() | En tradition i språket är att det utvecklas hela tiden. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-28 15:05 | |
![]() | Jag är varken frustrerad eller feminist! Bara en som kan se fördelarna med att ha ett kort och bra ord som gäller för både hon och han! Språket utvecklas och varför inte :) | |
| le-lou | 2012-03-28 15:09 | |
![]() | Språkets naturliga utveckling är inte att nån sitter och kommer på ett ord som ska användas hux flux. Språk utvecklas på naturlig väg, hen har inte ett jota med det att göra. Detta är de glada genusforskarnas bidrag till världshistorien, tror de iaf. | |
| Träsmak | 2012-03-28 15:11 | |
![]() | Bra le-lou, en till i tråden som har lite förnuft och sans. :) | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-28 15:15 | |
![]() | Jaja ler och långhalm kan skaka tass. Det är ett bra ord oavsett vem som kommit med det från början. Tankegångarna är som sagt inget nytt påfund. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-03-28 15:17 | |
![]() | Om användningen når en kritisk massa får man väl se, men uppenbarligen finns det folk som vill använda ordet i helt opolitiska syften. Att ett litet antal tokar vill fullständigt avköna sina barn har inte så mycket med saken att göra. De kan ju ändå kalla sina barn för "vederbörande" eller nåt annat av era exempel ur det rika, fina språket. | |
| le-lou | 2012-03-28 15:21 | |
![]() | "Jaja ler och långhalm kan skaka tass." hehe när en håller med mig så låter det så. Du har ju dina kumpaner på din sida så det är väl lika mkt ler och långhalm där. no? | |
| Defrob | 2012-03-28 15:21 | |
![]() | Jag har redan skrivit förr att jag inte är direkt positiv till ordet hen men när man läser inläggen här av vissa hen(s)? så inser jag att detta är ett stort i-landsproblem. Nu tycker jag vi lägger vår tid på riktiga problem! :) | |