Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 299

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bohedarn2012-04-12 21:13
Antal inlägg: 130

Schack har haft ranking ända sen 60-talet och att det fungerar så bra där utan minus beror mycket på att vid remi (som det lätt kan bli) så får den lägre rankade många pluspoäng.
Men jag måste erkänna att om värdens högst rankade schackspelare Magnus Carlsen från Norge skulle spela mot en lågrankad spelare så skulle han vinna 100 partier av 100.

Bohedarn2012-04-12 21:24

En reflextion jag fått här i forumet är att det finns väldigt många "hang a round" -tyckare som inte kommer med några egna synpunkter utan bara sitter på läktaren och antingen buar eller applåderar.

Resurrection - Ej medlem längre2012-04-12 21:26
Antal inlägg: 11463

"Eekande", dvs. där folk systematiskt sitter och bankar skiten ur folk bara för att gå upp en poäng i rating, har varit ett problem på schackservrarna. Där har man löst det genom att man helt enkelt går upp 0 poäng om ratingskillnaden är för stor. Jag skulle hellre se att ett sådant system användes, och att det dessutom accepterades att man ger upp när man ligger hopplöst under, precis som i schack och många andra sporter. Men big deal, det är väl bara att gilla läget - vem bryr sig om några ratingpluppar hit eller dit?

jonisk - Ej medlem längre2012-04-12 21:27
Antal inlägg: 7985

>> En reflextion jag fått här i forumet är att det finns väldigt många "hang a round" -tyckare som inte kommer med några egna synpunkter utan bara sitter på läktaren och antingen buar eller applåderar.

Lite som i verkliga livet?

Resurrection - Ej medlem längre2012-04-12 21:32

Jag håller dock med Bohedarn att slumpmomentet är lite för stort för att ens 16 ronder ska vara tillräckligt. Jag önskar att varje rond var kanske bäst av 3 eller 5. Men tiden tillåter ju inte riktigt det. Men kanske en vacker dag att Scrabble-SM också spelas över 9 dagar precis som schacket.

Riverpoet2012-04-12 21:34
Antal inlägg: 1070

Apropå systemet med rating för schack så tänkte jag inte igenom det riktigt. Eller var snarare otydlig. Självklart går man inte minus med vinst, men man går ju mer plus om man slår en med hög rating.

Resurrection - Ej medlem längre2012-04-12 21:36

Det gör man väl här på Betapet också?

Riverpoet2012-04-12 21:58
Antal inlägg: 1070

Det var det jag menade när jag skrev att det liknar schacksystemet. Dock går man aldrig minus om man vinner om man lirar schack. Jaja, det är inte riktigt det tråden ska handla om kanske.

kajix2012-04-13 04:40
Antal inlägg: 7767

I shack är det väl kvoten av bortpillandet av spelarnas figurer som gäller?

Bohedarn2012-04-13 09:01

Precis Resurrection ! Nu måste även jag applådera.
Man får sitta och pinas i en halvtimme eller så ibland utan att få ge upp (anses osportsligt i Betapet) när man bara får konsonanter och liogger under med flera hundra poäng. Det blir tråkigt för båda parter.
En statistiker skulle säkert kunna hitta ett lämpligt rankingsystem där man bara utgår från vinsten och slipper minus vid vinst.

Palini2012-04-13 14:46
Antal inlägg: 1381

Man varför spelar du Betapet överhuvudtaget, Bohedarn? Det blir nog jävligt svårt att utesluta slumpen hur man än gör, oavsett om du får minus eller inte. =)

blue_moon2012-04-13 14:55
Antal inlägg: 9713

Citerar Måns' kloka råd. Att reflektera över och tillämpa i spelet. Det går att byta brickor i hopplösa fall!

"Visst finns det ett slumpmoment med vilka brickor man drar, men det är också så att om man exempelvis omsätter mycket brickor så drar man också rent statistiskt fler bra brickor. Om man kan många ord med vokal eller konsonantdumpar så behöver inte heller vilka brickor du drar spela lika stor roll."

Incidental - Ej medlem längre2012-04-13 16:24
Antal inlägg: 7958

Bohedarn- Spela panik så slipper du pinas så länge som en halvtimme

Bohedarn2012-04-13 16:27

Här diskuterar vi ju olika spelregler Palini och om jag spelar Betapet eller inte har väl ingenting med saken att göra ??

blue_moon2012-04-13 17:01

Den högrankade är piskad att prestera, i synnerhet i matcher mot lägre rankade. För att inte tappa rating vid vinst kan man antingen:

1. Välja att spela endast mot dem som har samma eller högre rating.

2. Eller välja att förkovra sig - plugga ord, lära smartare taktik, att balansera brickstället, att snabbt avgöra när man bör byta brickor.

Bohedarn2012-04-14 07:47

1. Tycker inte om att behöva neka motståndare.
2. Har inga större ambitioner, jag vet från schackets värld hur mycket tid som krävs för att bli bra. Spelar mest för skojs skull.
3. Panik är ingenting för en gammal trögtänkt gubbe.

Måste ge en eloge till Måns och blu_moons inlägg. Fritt från sarkasmer och insinuationer.

blue_moon2012-04-14 11:49

Tack, Bohedarn. :)

1. För att slippa neka motspelare kan du gå in i andras spel i stället för att skapa egna. Det gör jag för det mesta.

2. Tro mig, det blir roligare att spela ju mer man lär sig! Jag kör dagliga solomatcher (ungefär som att lägga patiens) och leker fram nya ord och strategier. Försöker få ihop så hög poängsumma som möjligt. DET är kul och avkopplande!

3. Panik spelar jag aldrig, blir helt blockerad då. Gillar inte hafsiga spel där man lätt missar bra lägen. Vill ha koll på vilka brickor som gått och vilka som finns kvar.

blue_moon2012-04-14 11:54

Glömde säga att jag ofta spionerar på andras (högrankades) matcher också, följer dem från början till slut. Det lär man sig mycket på. Jag ser ibland guldlägen och väntar på att nån av spelarna ska banka in nåt riktigt fint där... Lättare att vara backseat driver än att spela själv! ;)

Bohedarn2012-04-14 18:23

Jag beställde boken som ni rekommenderade men nån ordnörd som kommer att gå och plugga in nya ord tror jag inte jag blir, men det är ett kul spel nu när man blivit pensionär.
Jag spelar schack,jagar och fiskar också.
Men tack för tipsen lite bättre vill man ju bli men för att bli riktigt bra får man nog lägga ner flera timmar om dan som jag vet dom bästa schackspelarna gör.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?