Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 473 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2012-04-25 19:55 | |
![]() | Jo, den artikeln är mycket intressant. | |
| gittan59 | 2012-04-25 20:08 | |
![]() | Ingen instans psykvård eller fängelse kan ta på sitt ansvar att släppa breivik fri han är för farlig för att någonsin kunna släppas ut | |
| Träsmak | 2012-04-25 20:54 | |
![]() | Kan dom inte deportera honom till ett sunkigt thailändskt fängelse? | |
| Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-04-25 21:03 | |
![]() | Dyslekso: Ja, DN-artikeln är intressant eftersom den för en gångs skull pekar på tankefelet hos multikultikramarna. Att bevara lokala kulturer, folk och särarter är bra när det gäller "de andra", långt borta, men "de egna" ska däremot inte tillerkännas samma rättigheter. Förutsägbart nog utmynnar DN-artikeln i att ifall bevarandet av andra folkslag även innebär bevarande av nordiska folkslag, så måste vi konsekvensens namn -- hör och häpna -- INTE erkänna även bevarandet av de nordiska folken som ett legitimt intresse, utan tvärtom offra folken i Långtbortistan och ta ifrån även dem deras etniska och kulturella rättigheter. Jag skulle också vilja göra en liten historisk observation. 1900-talet: Vita, europeiska folkslag har koloniserat stora delar av planeten och är "on top of the world", så att säga. Kulturmarxisterna vinner ett dominerande kulturellt och intellektuellt inflytande under århundradet och hävdar att det är väldigt ondskefullt med kolonisering, att ingen har rätt till något annat folkslags land och att alla folkslag har rätt att bevara sin kultur. De vita européerna avvecklar sin kolonisering och drar sig tillbaka till Europa. 2000-talet: Icke-vita, icke-europeiska folkslag koloniserar nu Europa genom invandring och höga födelsetal. Innan århundradets slut förutspås de vara en majoritet av befolkningen i de flesta europeiska länder. Nu säger kulturmarxisterna istället att motstånd mot kolonisering är väldigt ondskefullt, att alla har rätt till allas länder, och att inget folkslag har rätt att bevara sin kultur. Afrika åt afrikanerna. Asien åt asiaterna. Europa åt alla. De säger att de är mot rasism. Vad de är, är emot vita. Antirasist är ett kodord för antivit. www.youtube.com/watc...Xr nzOrZmmw | |
| Minta | 2012-04-25 21:14 | |
![]() | Du glömde läsa slutet: Dessa föreställningar om åtskillnad beträffande klass, kön och kultur är en självklar gammal konservativ odlingsmetod: komplementära uppgifter och inlåsning i sorten. Frågan är hur så många antikonservativa hamnade i samma rabatt och med deras frön. Den efterlängtade dag då vi inte längre kedjar fast oss själva och andra vid tillhörighet och egenskaper är alla i minoritet och alla i majoritet. Det intressanta är inte vem som kan räkna sig till ”ursprungsbefolkningen” i Oslo år z och om denna är i minoritet. Det intressanta är att högerextremister utnyttjar idén om det speciella med ”ursprungsbefolkningar” och deras nedärvda rätt att slippa påverkan ”utifrån”. Det säger något om behovet av att nedmontera idén. Att leva är att påverkas. Utifrån. Det måste gälla alla. | |
| Måns_E | 2012-04-25 22:44 | |
![]() | Framförallt så verkar ju högerextrema missuppfattat hela kulturbegreppet. Det känns ju lite löjligt att tro att tro att kultur är något statiskt utan yttre påverkan, när det i själva verket är något i ständig rörelse (och alltid i alla tider har varit det). Vår kultur, vad är den influerad av? Ja inte är det väl direkt av islam i a f. England och USA snarare, och visst inget fel med det, det lär nog så förbli ett bra tag framåt på gott och ont. | |
| Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-04-26 10:41 | |
![]() | Minta: Jag läste slutet. Men det är ju bullshit. Under en stor del av 1900-talet koloniserade VI världen. Då kom kulturmarxismen (Frankfurtskolan et al) in och sade att kolonisering var ondskefull, att alla kulturer och folkslag hade ett unikt värde som vi inte fick förstöra. Vi drog oss undan och slutade kolonisera världen. Idag BLIR vi istället koloniserade. Då byter man plötsligt melodi och säger att kulturer och folkslag INTE har några unika världen och att det är ondskefullt att GÖRA MOTSTÅND mot koloniseringen. Ja, jag läste att hon skriver att det ska gälla alla. Men det är fortfarande bullshit. Man säger att det ska gälla alla i en situation där koloniseringen i stort sett går åt ett håll. Ungefär som att säga åt indianerna på 1800-talet att de minsann var välkomna att flytta till Europa precis som européer hade rätt att flytta till Amerika. Ingen kräver att Japan ska släppa in enorma mängder invandrare från Tredje världen. Tack och lov tror jag för övrigt att japanerna skulle vara för smarta för att låta sig luras ifall man faktiskt började ställa sådana krav. De säkerställer att det kommer att finnas japaner även i framtiden, medan våra styrande säkerställer att det INTE kommer att finnas svenskar i framtiden med mindre. (I teorin. I verkligheten säkerställer de snarare ett blodigt inbördeskrig inom 50 år. Mycket begåvat att importera etniska konflikter och göra hela Europa till ett Kosovo.) How Whites took over America: www.youtube.com/watc...PB CP-YhfQQ | |
| Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-04-26 11:11 | |
![]() | Måns_E: Hela ditt inlägg är en halmgubbe. Ingen har påstått att en kultur är något statiskt utan yttre påverkan. Men det är en viss skillnad mellan att ta hit receptet på pizza (yttre påverkan), att ta hit 100 italienare som kan lära oss att laga pizza (yttre påverkan) och att ta hit 2 000 000 utomeuropéer som vid det här laget äger majoriteten (?) av restaurangerna i hela Sverige. | |
| Guianan - Ej medlem längre | 2012-04-26 11:27 | |
![]() | Vart och ett land ska ha sin kultur. Världen vore en enormt tråkig plats om våra olika folkslag och seder slogs ihop huller om buller och allt genuint utplånades. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-04-26 11:45 | |
![]() | Skön jämförelse. Att likställa Kolonialisering med invandring/flyktingpoliti k..... | |
| Caligatia | 2012-04-26 11:55 | |
![]() | Tappade också hakan över den jämförelsen. Hade egentligen tänkt ge mig in i debatten, men ligger det på den nivån tror jag faktiskt att jag skiter i det, det blir bara slöseri på energi och i slutändan kommer jag sitta, frustrerad, ilsken och med lite mindre hopp om mänskligheten. :P | |
| meimse | 2012-04-26 11:57 | |
![]() | Det enda som har med kultur att göra i frågan om Breivik är väl om han skall bedömas som sinnessjuk eller inte. Han är en massmördare som skyller han på en inre övertygelse. Det håller inte. De flesta "fundamentalister" är inte mördare. Obegripligt att han får hålla på som han gör. Han skall ställas till svars för varje enskild människa han har mördat och ingenting annat. | |
| Minta | 2012-04-26 12:25 | |
![]() | Jämförelsen kolonisering invandring låter nog bra i palnatokes och guianans öron...men bara i deras. | |
| Minta | 2012-04-26 12:28 | |
![]() | Det är svårt att diskutera med personer som inte har ens grundläggande insikter i vad kolonisering innebar. Det var aldrig fråga om att blanda sig med befolkningen, utan om att ta över landets tillgångar och undertrycka den inhemska befolkningen. Aldrig om kulturutbyte. | |
| Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-04-26 13:47 | |
![]() | Minta: Att kalla massinvandring för "kulturutbyte" är ett stort skämt. Kulturutbyte kan man ha utan ett fullskaligt folkutbyte där främmande folkslag tränger undan ursprungsbefolkningen. Vi är på väg mot en situation där svenskar blir en minoritet i sitt eget land. Hur kul det är på en skala kan du fråga tibetanerna, indianerna, serberna i Kosovo, araberna i Israel, svenskarna i Rosengård, eller de vita sydafrikanerna. (Tidigare hade du även kunnat fråga judarna i snart sagt varje arabland, men oj då, de finns visst inte ens kvar.) Skillnaden mellan att koloniseras via invandring och att koloniseras av en teknologiskt och organisationsmässigt överlägsen civilisation är inte så stor som du inbillar dig. Att bli en minoritet är helt enkelt en mycket, mycket sämre situation än höra till en kultur som styr oinskränkt över sitt eget territorium. Bara för att ta ett bekant och närliggande exempel: När muslimerna blivit tillräckligt många för att få sin vilja igenom, kan du glömma att kunna bada på badhuset tillsammans med män, eller i bikini. Det kommer att vara segregerade badtider som gäller. Jag vill inte det, vill du? Saken är helt enkelt den, att allt eftersom svenskar blir en allt mindre minoritet -- ÄVEN om det aldrig skulle bli så att vi tas över helt av Islam och tvingas leva som dhimmis under sharialagar, vilket ingalunda är något otänkbart scenario -- så kommer vi att tvingas kompromissa allt mer med våra egna seder och bruk. Vi ser det idag i sådana saker som att företag börjar undvika att använda grisar eftersom det kränker muslimer, att man problematiserar sådant som traditionellt julfirande med flera kristna traditioner och sjungandet av nationalsången på skolavslutningarna, att halalslakt under vissa former tillåts, att badhus i invandrartäta förorter inför särskilda badtider för kvinnor. Hur tror du att det kommer att se ut om 50 år då svenskar är en minoritet? Då muslimerna också är en minoritet, nästan lika stor som den svenska minoriteten, men till skillnad från oss har gott om aggressiva förkämpar för den egna kulturens överlägsenhet? Hur tror du att det kommer att se ut om 100 år då muslimerna är en majoritet, och svenskarna en minoritet bland andra? | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-04-26 14:03 | |
![]() | Muslimerna är väl svenskar då? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-04-26 14:16 | |
![]() | Palnatoke, jag hoppas att du en vacker dag skitar ner din tvättade hjärna en smula och umgås med första och andra generationens invandrare. Du kommer att märka att de är folk precis som vi. Då kanske du dessutom kryper till korset och ber om ursäkt för grundlösa, äckliga påståenden som att muslimerna i Sverige har "gott aggressiva förkämpar för den egna kulturens överlägsenhet". | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-04-26 14:20 | |
![]() | ett "om" trillade bort där | |
| Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-04-26 14:27 | |
![]() | Bästa analysen hittills av Breivik: Breivik - ett barn av mångkulturen www.nationellidag.se...do kID=1564 | |
| Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-04-26 14:37 | |
![]() | Resurrection: Idel halmgubbar. Jag har umgåtts en hel del med invandrare. Jag vet att de är folk precis som vi. Men de är inte SAMMA folk. Och mitt "grundlösa, äckliga påstående" att det finns många muslimer som hävdar sin egen kulturs överlägsenhet är helt enkelt sanningen. Jag vet att det finns bra och dåliga människor inom alla folkgrupper. Inte heller detta ändrar på någonting av det jag skrivit. "Vi blöder alla rött" är en annan truism som inte ändrar på ett skit. Det finns invandrare jag personligen gillar, och svenskar som jag personligen ogillar. Men etniska konflikter är en realitet lik förbannat, och det absolut enklaste sättet att slippa dem hade varit att inte bygga in dem i vårt samhälle där de tidigare lyst med sin (relativa) frånvaro. | |