Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 405

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jonisk - Ej medlem längre2012-05-08 11:04
Antal inlägg: 7985

Jellyflower>> Nähä? Det hade jag ingen aning om.

greatdane2012-05-08 11:05
Antal inlägg: 174

Alltså, det är väl klart att man lär sig var godiset är, oavsett om man är vuxen eller barn. Men det måste ju vara så att det är ett försäljningsknep att ställa godiset vid disken. Jag har hört att man får lära sig det som säljare; att disponera varorna så att kunden lätt kan "spontanköpa". Det känns som att det fanns en vits med att ställa godiset vid kassan - och en vinst att nu ta bort dem därifrån. Eller?

jonisk - Ej medlem längre2012-05-08 11:06

Samma psykologi som gör att det säljer bäst vid kassan gör också att färre spontanköper godis om det inte finns där. Och även i en marknadsekonomi kan man välja att anamma andra värden än strikt ekonomiska.

Lillstölla2012-05-08 11:09
Antal inlägg: 23831

Nulltj: Jo, klart att det kommer funkar för vissa men jag tror ändå att det inte blir nån skillnad för de allra flesta.

lamaglama2012-05-08 11:10
Antal inlägg: 439

resurrection: Det blir dock oftast en aning mer tillförlitliga resultat om man forskar på feta människor när det handlar om fetma än om man sitter på sin beniga stjärt och orerar om att det minsann bara är att äta grönsaker istället för godis och cykla istället för att ta bilen.

Det är oftast mer värdefullt att tillfråga de överviktiga/feta etc än att själv som pinfrisk sitta och spickelera om hurduna dom är, tjockisarna, och va dom borde ta och göra åt det.

jonisk - Ej medlem längre2012-05-08 11:14

Men det är ju bättre att inte äta godis, och att cykla. Och det lika mycket för normalviktiga, vad nu det är. Det handlar ju om att alla mår bättre av en sundare livsstil?

greatdane2012-05-08 11:22

Hmm, jag tycker givetvis som jonisk... någon annan tycker att vi ska fråga de överviktiga. Om vad då? Hur man går ner i vikt? Jaha.

Lillstölla2012-05-08 11:24

Överviktiga är nog överlag rätt så duktiga på att gå ner i vikt Waterski, de flesta har nog provat alla dieter som finns, hålla vikten borta är nog värre.

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-08 11:26
Antal inlägg: 11463

Jag fattar inte heller. Vad är det Göran Hägglund måste fråga någon tjock människa om innan han enligt Bitte och lamaglama har rätt att öppna käften och skapa debatt kring hur vi ska komma till problemen som finns här i landet vad gäller övervikt?

bitteb2012-05-08 11:26
Antal inlägg: 433

Tycker det var ett bra förslag, Vi blir tjockare o tjockare för vart år som går(inklusive) mig själv. Och det beror naturligtvis på det enorma utbud och den tillgänglighet som erbjuds både barn o vuxna.
Minns när man va liten (jag) och köpte godis - en gång i veckan... En HEL påse smockfull!! Det är bara det att den "pappersgodispåsen".... får plats i botten på de lösgodispåsar som finns idag...

greatdane2012-05-08 11:27

Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara på det, Lillstölla. Inga kommentarer.

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-08 11:36
Antal inlägg: 11463

Även om Göran Hägglund kanske inte kom med de mest konkreta/realistiskt genomförbara förslagen är det väl bra att frågan kommer upp på dagordningen? Åtminstone kan jag tycka det. Och jag är tjock, så jag får faktiskt tycka det.

Lillstölla2012-05-08 11:37

Nåt som kanske vore en bra idé vore näringslära i skolan, vet inte hur det ser ut nu, men det närmsta vi kom när jag gick i skolan var att vi skulle räkna ut en näringsrik och balanserad måltid under en lektion i hemkunskapen i 8:an.

anka_i_potta - Ej medlem längre2012-05-08 11:38

att godiset är vid kassorna är för att man står still länge där så barnen verkligen inte missar det, man måste förbi dom hyllorna. Sen är det ju praktiskt att det oftast blir lite större folksamlingar där, föräldrar har i regel lättare att ge med sig när folk tittar på dem.

självklart måste man bekämpa övervikt. fettisarna verkar inte fatta att dom tillför tjock-dna i genpoolen och skadar framtida generationer. egoistiskt och äckligt.

jonisk - Ej medlem längre2012-05-08 11:39

Håller med res.

lamaglama2012-05-08 11:45

resurrection, kanske skägglund kunde forska på, bland annat genom att fråga ut, ett antal fettosar och få reda på mekanismerna bakom deras fetma istället för att påstå att grönsaksdiskar vid kassorna och fler cykelvägar kommer att fixa alltihop.

Det går utmärkt att äta grönsaker och cykla och ÄNDÅ vara tjock. Man kan ju inte tänka sig att befolkningen skall ägna sig åt att uteslutande cykla och äta grönsaker, gärna samtidigt (även om det skulle se väldigt skojigt ut och kanske locka turister). Det är nog av större betydelse vad man gör mellan cyklandet och grönsaksorgierna.

Man kan kanske inte fråga en reumatiker heller om hur man blir frisk från reumatism, men det är ändå lämpligt att inrikta sina studier på reumatiker om man avser finna någon form av botemedel mot reumatism.

Och fattar du inte detta resurr, så tror jag du djävlas bara.

gnill2012-05-08 11:47
Antal inlägg: 1942

Ärligt talat tycker jag att det skulle vara mycket bättre att hejda matindustrin från att stoppa i alla skadliga tillsatser, särskilt då alla billiga "låtsas-socker-varianter" som alla matvaror nästan har, jag tror inte att för mycket mat, eller ens för mycket socker, skapar fetma (det skapar på sin höjd lite övervikt), men glukossirap och liknande skräp som de stoppar i maten gör det. Varför? Jo för att bukspottkörteln och insulinproduktionen går i spinn av det och orsakar fetma.

Så här skriver Mats-Eric Nilsson om glukossirap i boken "Äkta vara":

"Glukossirap kan tillverkas genom att man blandar majsstärkelse med propylenoxid och fosforoxiklorid. En kemisk reaktion inträffar och saltsyra och fosforsyra bildas samtidigt som stärkelsen i majsen kloreras. Om den färdiga blandningen skall få en ljus färg behandlas den med svavelsyra. Blandningen snabbtorkas sedan till ett pulver och används till exempel i frukostyoghurt, fiskgratäng eller salladsdressing."

Och det stoppar folk i sig och tror att de äter något nyttigt!

lamaglama2012-05-08 11:50

Fö finns det inget som säger att ökad fysisk aktivitet automatisk ger viktminskning. Man tenderar att kompensera genom ett ökat energiintag, annars skulle ju alla som tränar regelbundet under längre tid bara bli magrare och magrare tills de tillslut segnar ned, utmärglade som Belsenfångar. Det hoppas jag att de flesta av oss har insett (för det inser ju så småningom alla som tränar).

Man kanske kan förbjuda all mat utom grönsaker. Haha.

Challe_B - Ej medlem längre2012-05-08 11:54
Antal inlägg: 5853

annars kan man ju förlöjliga alla förslag för att gå vidare och låtsas att allt är frid och fröjd

lamaglama2012-05-08 11:59

Det är bara det att tillsatser inte går att förbjuda i Sverige, då skulle vi mista konkurrenskraft - först måste de förbjudas i hela västvärlden och de stora multinationella matjättarna lägga om hela sin produktion, maten skulle bli mycket dyrare att framställa och köpa och en hel massa som nu produceras skulle bli osäljbart vilket skulle orsaka massarbetslöshet i de branscherna. Man hade också fått revolutionera förvaring och transporter av mat då hållbarheten skulle påverkas markant och man skulle få utbrott av allvarliga sjukdomar pga skämd mat, möglig eller på annat sätt svampangripen mat osv.

Det är ju ett projekt som heter duga. Mycket enklare att slänga åt oss en grönsaksdisk vid kassorna.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?