Spelrum
Giraffen | 19 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 34 |
Mobilspel
Pågående | 19 740 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
slånbär | 2012-05-10 14:30 | |
![]() | Om man redan från början har sin katt som innekatt så kommer den inte få ångest eller annat då den inte har vant sig vid ett uteliv. Min hund skulle älska att få springa omkring och härja fritt som han ville men nu får man inte ha hundar så utan han får snällt sitta på altanen och titta på världen utanför. Det klarar katter av också om man vänjer dom vid det från början. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-10 14:41 | |
![]() | Katter ska vara ute,bor man inte så katten kan vara ute bör man inte skaffa katt | |
Frajtan | 2012-05-10 14:41 | |
![]() | Jo, men när man nu har ett st. hittekatt och ett st. omplaceringskatt (då jag aldrig skulle skaffa kattunge när jag avlivar för mkt friska vuxna djur som ingen vill ha i mitt jobb) så är det inte så lätt att lära dem från början. | |
apbur | 2012-05-10 14:46 | |
![]() | VonSchnygg, hade du sagt koppeltvång från början hade vi sluppit den här diskussionen. Förutsättningarna att ha uppsikt över en lösgående katt är inte detsamma som att ha det över en okopplad hund. Katter är inte hundar. Katter är inte flockdjur. Katter har inget intresse av att ha koll på var kattägaren är. Katter går iväg om man släpper dem. Ditt resonemang är ungefär lika dumt som att jag skulle säga att det är helt ok att hundägare rastar sina hundar ute men att de själva får ta ansvar för att hunden inte kissar utomhus. Jag har absolut inget emot hundar men lös problemet med hundkiss! Om det känns som en omöjlighet återstår att inte skaffa hund. | |
Lillstölla | 2012-05-10 14:49 | |
![]() | Till TS: Jag vet flera som lagt hönsnät i rabatten och det ska ha hjälpt att hålla katterna borta. | |
Frajtan | 2012-05-10 14:49 | |
![]() | Ska och ska. Jag tycker djur ska hållas så som de mår bäst, därav att jag inte äter kött och mjölkprodukter då jag inte tycker djur ska hållas på så liten yta att de inte kan hålla sig rena, vilket är en realitet även i de bästa av de gårdar jag besöker (som i mitt tycket sköter sina djur ypperligt efter de förutsättningar som finns med låga matpriser). Helt annan diskussion, men om man nu ska säga hur djur ska leva. Har man djur ska man kunna ta ansvar för att ge dem ett gott liv, och jag tror nog de flesta kan leva i samförstånd med att grannen har katt, bara man kan PRATA med varandra. Folk är så jävla rädda för att stöta sig med varandra att det är skrämmande. Det blir så mkt mer konflikter av att folk inte vågar säga nåt. Som sagt, mitt råd till TS, prata med grannarna innan du ska hitta på trettitolv olika dåligt fungerande lösningar. Grannarna alldeles bredvid gillar mina katter skarpt, men tyckte det var lite jobbigt när den ena skulle sova i rabatten samt komma på inspektion hemma hos dem. Dock ville de inte jaga bort honom vilket var mitt förslag (de är för snälla) så de satte ett kompostgaller på väg in i lägenheten samt lite nät precis vid rabatten. Det är ju upp till dem, då jag kunde ställt upp o jagat bort honom själv, men de gillar ju att kela med honom och lägger ut en filt till honom, så då kan jag inte göra så mkt. Vi hade för övrigt vitpeppar under granen till vår gamla innekatt för att hon inte skulle klättra upp, det funkade då de nyser. Kanske också kan funka, men man får nog köpa en hel del, o frågan är hur det påverkar växterna, samt regnar väl bort... | |
yolenaur | 2012-05-10 15:03 | |
![]() | För att återgå till ämnet: Min granne hade en sådan där manick som ger ifrån sig ljud som människor inte ska höra. Problemet var bara att det inte var tillräckligt högfrekvent så jag (som är ganska ung, hörseln blir ju sämre med åren) hörde det. Rätt störande ljud, tog ett tag att lista ut vad det kom ifrån... | |
VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-10 15:06 | |
![]() | Apbur, jag har inte sagt ett ord om koppeltvång på katter. Jag säger bara att det är upp till kattägaren att lösa sitt problem hur dom ska kunna ansvara för sina katter. Och du har helt rätt!!! Vi hundägare får lösa vårat problem med att hunden kissar inne. Ingen annan gör det åt oss, rumsrenhetsträning kallas det för. Och det lyckas vi med i dom allra flesta fallen före hunden är 6månader. Och jag får lov att ta ansvar för det djuret jag skaffar, oavsett vad det har för instinkter eller karaktärl Det får man helt enkelt ta med i beräkningen. Jag tycker fortfarande att alldeles för många katter hamnar hos fel ägare just för att dom inte tar ansvar för sina djur. Man får helt enkelt skaffa sig ett djur man klarar av. | |
apbur | 2012-05-10 15:29 | |
![]() | Det är tydligt att du inte har någon lust att ta konsekvenserna av ditt eget resonemang. | |
le-lou | 2012-05-10 15:34 | |
![]() | "Katter ska vara ute,bor man inte så katten kan vara ute bör man inte skaffa katt" agree. | |
VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-10 15:37 | |
![]() | Ärligt talat förstår jag inte vad du menar Apbur. Jag har inga som helst lösningar på vilket sätt ni kattägare ska kunna ta ansvar för era djur. Och tänker inte heller bekymra mig över att lösa det åt er heller. Min enda åsikt ÄR och har varit i varenda inlägg är att kattägarna ska ta sitt lagstadgade 100%iga ägaransvar! Precis som vi hundägare gör. | |
wintec | 2012-05-10 15:44 | |
![]() | Prova att strö ut hjorthornssalt, gammalt "husmors" tips. | |
apbur | 2012-05-10 15:58 | |
![]() | VonSchnygg, det är tillåtet att ha utekatter. Det går inte att ha utekatter och samtidigt ha uppsikt över dem. Du får ta ansvar för följderna av ditt resonemang. Ditt resonemang leder till ett förbud mot utekatter, något du verkar förneka. Vad exakt är det du inte begriper? | |
Minta | 2012-05-10 16:04 | |
![]() | Exakt, utekatter är inte förbjudna (såvida de inte är vildkatter och kan avlivas), vonschnyggs resonemang leder till att katten ska vara i koppel eller till ett förbud mot utekatter. Du får propagera för lagstadgat förbud mot utekatter eller koppeltvång. | |
VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-10 16:16 | |
![]() | Mitt resonemang leder till att kattägarna bör ta ansvar för sina katter. Precis som vi gör med våra hundar. Har vi hundarna lösa ute så är vi också där med dom och ser till att dom inte orsakar några bekymmer för andra. Vi sitter inte inne på kafferep vid köksbordet och låter våra hundar springa lösa på stan!! Detta är även reglerat av lagen, men det verkar som många kattägare tyvärr är oseriösa och oansvariga. Och inte ens VILL ta ansvar. 1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheterra. VI hundägare har våra hundar i koppel t.ex. Och att det inte finns | |
VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-10 16:16 | |
![]() | 1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter | |
Minta | 2012-05-10 16:23 | |
![]() | Precis, läs "som med hänsyn till deras natur". Katter är inte hundar, de har inte samma natur. Hundar får inte vara lösa, inte i första hand för att de bajsar och kissar utan för att de eventuellt kan bita folk eller orsaka andra olägenheter. | |
VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-10 16:24 | |
![]() | Sen tycker jag att du ska ändra ditt sätt att uttrycka dig, skriv inte att "man kan inte ta ansvar...." Skriv istället JAG där. För jag känner många kattägare som både vill och kan ta sitt ansvar. Over and out | |
apbur | 2012-05-10 16:24 | |
![]() | Ok, du begriper inte att man inte kan ha uppsikt och kontroll över en okopplad katt som man kan ha över en okopplad hund, trots flera försök från min sida att förklara detta för dig. Har inget mer att tillägga. Lönlöst. | |
VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-10 16:25 | |
![]() | Hundar vill också vara lösa av sin natur... Precis lika gärna som katterna | |