Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade77
Mobilspel
Pågående19 726

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-Delika-tess2012-05-16 20:15
Antal inlägg: 1968

Som jag läser första inlägget så handlar det inte om att man har bil eller villa med lån utan "mellan löner" mer som att man tar ett litet lån när man vill göra något man egentligen inte har råd med. Ja, så tolkar jag frågan.
Jag har som regel att min lön inte ska vara slut ens när nästa kommer.
Jag VET att jag får pengar ett visst datum, att jag ska betala div räkningar och att vi måste äta. Då måste man också se till att pengarna räcker till detta, inte köpa en massa "dyr mat" och äta på restaurang en vecka för att sedan måsta kämpa med att ha råd med mjölk till gröten och få till räkningarna...

Aktivt_Ego - Ej medlem längre2012-05-16 20:19
Antal inlägg: 116

Du har rätt:) Vilseledande rubrik men tanken var att väcka alla backstugusittare:)

Aktivt_Ego - Ej medlem längre2012-05-16 20:28

Nä det var det givetvis inte;) Jag ville bara inflika att jag också har ett vokabulär:)

markoolio5 - Ej medlem längre2012-05-16 20:29
Antal inlägg: 1825

Ärligt talat (och många tokshoppare kommer att gå emot mig), men hur kan man ens behöva leva på kredit!? Jag har ett ganska normalbetalt jobb (lärare), 23000 i mån före skatt (c:a 17000 efter skatt). Flerårig akademisk utbildning, men inga studielån eftersom jag valde att inte leva ett supande studentliv utan jobba 80% samtidigt som jag pluggade (och pluggar fortfarande på distans, fast nu jobbar jag 100% - plugget kostar mig c:a 500 kr/mån i litteratur och resor till universiteten). Valt bort bilen, eftersom jag klarar mig med cykel. Äger en bostad utomlands där jag bodde 2003-2010 som jag fortfarande betalar lån på (men är klar i sommar, 23 år innan förfallo) och tyvärr inte får såld, och bor därför i hyresrätt som kostar mig 4700/mån. Har en enkel basic kontantkortsmobil. Äter till vardags "hellre" falukorv än oxfilé. Är rökare och ligger på c:a 800 kr/mån på den utgiften. Åker inte på charterresor eftersom det inte lockar mig (eller jag har bestämt mig för att klara mig utan och därför saknar jag det inte). Har hund som också kostar lite grann... och ÄNDÅ lyckas jag utan att känna mig snål avsätta 8-10 000 kr i månaden (som i 1-2 månader till går till mitt bolån, sedan till besparing). Har aldrig köpt någonting på avbetalning, utan odlat tålamodet att vänta tills jag har kapital till det.

Och för att slå ihjäl direkta angrepp: NEJ, mina föräldrar stöttar mig inte ekonomiskt ett dugg. Jag är från en arbetarfamilj, och mina föräldrar tillhör dem som tar lån varje gång de köper en ny bil och allrahelst köper ny tv på avbetalning.

Och NEJ, jag försöker inte säga att jag är duktig... försöker säga att det handlar om vilka vanor man skaffar sig. Jag skulle lätt kunna slösa bort de pengar jag lägger på besparingar, men anser inte att det är ett sunt val.

Sett Lyxfällan någon gång? Sett vilken fara kreditkortet är för den som inte kan kontrollera sin ekonomi? Måhända är jag extrem åt andra hållet, men jag lider inte av det och jag saknar ingenting. Jag känner faktiskt ingen som helst sympati för dem som har ett jobb och ändå lever på kreditkortet (jag skulle alltså få min ekonomi att gå runt på ungefär halva min lön, som du skulle hamna en bra bit under en normal a-kasseersättning). Tycker betydligt mer synd om de som är utförsäkrade och de som tvingas att leva på allmosor för att få mat för dagen.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-16 20:37
Antal inlägg: 37631

Markolioo,jag tycker du är duktig:)

markoolio5 - Ej medlem längre2012-05-16 20:39

Tack ttiittii, men det är fortfarande inte en prestation. Jag anstränger mig inte för det, jag har bara ekonomiskt förnuft.

Lillstölla2012-05-16 20:41
Antal inlägg: 23831

Är långt från nån tokshoppare, men hör däremot till den sista kategorin du nämner, utförsäkrad, och har på kredit handlat kläder för jag helt enkelt inte haft råd att betala dom kontant. Är ju kanon för dig att du kan sätta undan så pass mycket varje månad, men är ju inget de flesta kan göra. För många handlar det säkert om att de har svårt att hantera pengar men tror ändå att det för de allra flesta handlar om att allt kostar, ta en småbarnsfamilj till exempel, blöjor, kläder, läkar och tandläkarbesök kostar pengar, bilen kanske brakar sönder, tvättmaskinen pajar, så inte konstigt att folk tar till avbetalning och krediter.

perra952012-05-16 20:42
Antal inlägg: 165

de verkar ju vettigt men alla är inte som du! vill köpa direkt! som jag tex:) inte spara då e kreditkort bra! en förutsättning för att ett kreditkort ska fungera är ju att man har en god ekonomi i grunden! å de e ju just de många stuper på:)

Aktivt_Ego - Ej medlem längre2012-05-16 20:45

Hej Perra:) Vad är det som lockar mest? Vad vill du köpa direkt!??

perra952012-05-16 20:47

antar även att du e singel..blir nog lite hårdare tider om du skaffar en partner:) såvida de inte ä någon som gillar falukorv samt är alergisk mot utlandssemestrar!:)

perra952012-05-16 20:48

ja svarar på markoli.. hittar ja en fin bil lr båt inte fan sprar ja i 10 år för att köpa den utan tar självklart ett lån! svar till aktivt...

Aktivt_Ego - Ej medlem längre2012-05-16 20:48

Tjo:) Klarar mig nog utan playstation ;)

jonisk - Ej medlem längre2012-05-16 20:52
Antal inlägg: 7985

Man kan leva studentliv och jobba istället för csn också, om man inte är lika hardcore :)

Aktivt_Ego - Ej medlem längre2012-05-16 20:57

Jonisk ? Var det riktat åt ett speciellt håll?

markoolio5 - Ej medlem längre2012-05-16 21:00

Naturligtvis Lillstölla, menar inte att dumförklara alla andra. Barn kostar pengar, och jag har inga sådana (icke av ekonomiska skäl, utan helt enkelt för att jag inte skulle kunna tänka mig själv i en fadersroll - måhända är jag bra på privatekonomi, men jag har andra brister).

Jag går till tandläkaren en gång om året, och är lyckligt lottad som sedan mina besvärliga visdomständer senast vid 24 års ålder inte haft några tandproblem (är 32 nu... eller om två veckor). Men i ärlighetens namn, inte f*n går det åt 96000 kr om året (räknar på min egen lön) till tandläkarbesök utöver rutinkontrollerna (och andra ofrivilliga sjukvårdsavgifter i normalfallet).

Bilen brakar sönder? - Redan nämnt i mitt förra inlägg. Bor man inte på landet, klarar man sig faktiskt utan bil (om man inte ingår i en barnfamilj vilket jag inte gör). Ingår man i en fåbarnfamilj utan separation, har man dock i regel två inkomster (sannolikt den ena lägre än den andra, men ändå) vilket torde täcka de extra utgifterna.

Du är utförsäkrad, då förstår jag din prekära situation och det var inte dig min kritik var riktad mot. Själv köper jag kläder när mina gamla går sönder, inte förr. Detta till trots går jag klädd i skjorta och slips (dvs inte begagnade chinos och en urtvättad t-shirt) varje dag på jobbet, för att jag gillar det och det är min stil (min "onödiga utgift" är nog de närmare 50 slipsar och flugor som hänger i min garderob). Bor man i hyresrätt eller insatslägenhet spelar det mindre roll om tvättmaskinen pajar, det finns tvättstuga. Bor man i villa och inte har råd att lösa problemet när tvättmaskinen pajar, bör man inte bo i villa. Som du såg i mitt förra inlägg, kan jag köpa en ny tvättmaskin i månaden om jag skulle behöva.

Det enda jag inte kan motargumentera till fullo av empiri är att jag inte har barn och att jag är lyckligt lottad som är frisk och kry (nej, jag sjukskriver mig inte för en förkylning eller låg feber heller, inte värt karensdagen).

jonisk: förlåt, jag var onödigt provocerande... innan distansutbildningarna kom läste jag på hemort, flyttade inte till någon universitetsstad

perra: helt okej för min del, men jag skulle aldrig ta ett lån för något jag kan spara ihop till på kort sikt... en bostad är något annat, men inte heller det skulle jag ta lån för så länge jag står ut i en hyresrätt

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-16 21:01
Antal inlägg: 37631

Markolioo ,det var så jag menade ,att du är klok och förnuftig

Aktivt_Ego - Ej medlem längre2012-05-16 21:03

Jag vill heler itne vara efterklok:)

Lillstölla2012-05-16 21:06
Antal inlägg: 23831

Markoolio: Ja, du har det så ja. Jag förstod det i ditt första inlägg, du verkar missat min poäng helt dock. De flesta har det inte alls så. Då spelar det inte nån roll om man käkar falukorv 7 dar i veckan. Man kan bli tvungen att handla på kredit. Har heller inte tagit åt mig av nån kritik, faktum är att jag inte sett nån kritik alls, snarare att du talat om hur du har det. Och som jag sa, är kanon för dig, men det är ju långt från gemene mans verklighet.

Aktivt_Ego - Ej medlem längre2012-05-16 21:06

Men jag bumpar och väntar på svar från den vackra Jonisk:)

perra952012-05-16 21:10

full respekt markolio men tänk om du köpt en bostad för 10 år sedan så hade du vare mångmiljonär idag såvida du inte bor i någon extrem urflyttningskommun..vansi nnigt att bo i hyresrätt om man har råd med annat om man ser till hur bostadsmarknaden har sett utt senaste 2 årtionden!!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?