Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 243 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-23 19:11 | |
![]() | desutom kan en del ha problem med språket och inte riktigt veta vika skedar som är vad,så därför ska vätskeersättning köpas | |
| Yamma | 2012-05-23 19:13 | |
![]() | 125478, du sitter alltså och säger att det är bättre att blanda själv än att köpa, och bara de som är osäkra på allt och rädda som köper istället? Det låter mycket märkligt i mina öron. Jag fick uttryckligen rådet att köpa och inte blanda själv på två olika håll, och alla sidor skriver att det är bättre att köpa än att blanda, men du tror ÄNDÅ att de egentligen tycker att det är lika bra? Jag förstår inte riktigt att det här blev en sån diskussion. Jag tycker att det är givet att man gör det som är säkrast. Oavsett om receptet stämmer så är det ju säkrare att köpa. Dessutom får man bakteriekulturen om man köper Sempers, det är ju extra bra. Men alltså, du får ju självklart göra som du vill med dina barn... =P Ja Gunilla, usch vad jobbigt det är. Men det blir ju än värre av at man själv OCH mannen fick halsfluss samtidigt som barnet fick magsjuka, och nu när penicillinet verkat har vi givetvis fått sämre immunförsvar... och ja. Drabbats av sonens magsjuka själva. =P | |
| Triss - Ej medlem längre | 2012-05-23 19:15 | |
![]() | Ttiittii, från vilken ålder rekommenderas inte mjölk? | |
| Yamma | 2012-05-23 19:15 | |
![]() | ttiittii, vad är det för speciellt med mjölk i just nappflaska? Eller menar du som måltidsdryck generellt? | |
| Yamma | 2012-05-23 19:16 | |
![]() | Triss, tror det var åtta månader eller nåt liknande som vi fick höra, fast det var ju just som måltidsdryck. Det berodde på att OM barnet hade laktosintolerans var det snällare att upptäcka det när magen blivit lite mindre känslig. | |
| Yamma | 2012-05-23 19:16 | |
![]() | Eller om det var ett år rent av. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-05-23 19:16 | |
![]() | Som sagt så står receptet där och jag utgår från att de som är kapabla att läsa ett recept och vet hur en måttsats ser ut klarar av att blanda detta själv. | |
| Yamma | 2012-05-23 19:17 | |
![]() | Men du tror att läkarna inte tror det? Du tror inte det kan vara så att de ser många fall av sjuka barn på grund av detta, och därför har en agenda? =P | |
| Triss - Ej medlem längre | 2012-05-23 19:17 | |
![]() | Ni måste väl ändå mena att mjölk rekommenderas från ett år? | |
| Yamma | 2012-05-23 19:19 | |
![]() | Triss, ja, eller att mjölk som måltidsdryck inte rekommenderas innan ett år. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-05-23 19:20 | |
![]() | Man skall ligga lågt med mejeriprodukter eftersom de 'stjäl' det järn som barnet behöver. | |
| Yamma | 2012-05-23 19:21 | |
![]() | Tror Triss bara var lite ordmärkare i största allmänhet. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-05-23 19:23 | |
![]() | Läkarna råder som sagt osäkra människor att köpa. Jag tycker du ska fortsätta att köpa din ersättning om du tror att du inte kan göra egen precis som det står på 1177 att man kan göra. | |
| Yamma | 2012-05-23 19:26 | |
![]() | Nej, jag frågade det första jag gjorde om jag skulle blanda själv, då sa de "nej, köp." Så jag var inte osäker alls. Jag kan nog göra den som de säger, men eftersom jag rekommenderats att låta bli så gör jag så. Dessutom får jag som sagt inte alla de övriga ämnena om jag blandar själv. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-05-23 19:29 | |
![]() | "Om man inte har tillgång till affär eller apotek där vätskeersättning säljs kan man behöva blanda den själv. Det är viktigt att man inte tar för mycket salt och att man använder vanligt koksalt, natriumklorid, inte örtsalt. Det är mycket viktigt att proportionerna blir rätt. Smaka på lösningen innan barnet får den. Man ska bara ana saltsmaken - som tårar. Recept: •1 liter vatten •6 teskedsmått strösocker (1 tesked = 5 ml) •½ teskedsmått salt Koka upp vätskan och låt den svalna. Drycken kan smaksättas med två teskedar fruktjuicekoncentrat eller saft" Källa 1177. Visst de gav dig rådet att köpa själv. Men som du ser talar de om hur man kan göra själv på sin sida. I rest my case. | |
| Yamma | 2012-05-23 19:32 | |
![]() | Jag vet det. Om man inte har tillgång till apotek så måste man givetvis ha ett alternativ. "Du kan blanda vätskeersättning själv eller köpa färdig på apotek. Ge inte egenblandad vätskeersättning till barn under 12 år." Vårdguiden De har också receptet på sin sida, I might add. I rest my case. | |
| apbur | 2012-05-23 19:35 | |
![]() | Man rekommenderar inte folk att blanda själva men eftersom man förstår att inte alla kommer köpa vätskeersättning utan blanda själva är det lika bra att tydligt instruera hur man gör så undviker man eventuella konsekvenser. Man kommer aldrig rekommendera ett tillvägagångssätt om det finns ett annat tillvägagångssätt som är lite, lite säkrare. Bara att acceptera. | |
| Yamma | 2012-05-23 19:40 | |
![]() | Ja precis. Tycker definitivt det är bättre att ta det säkra före det mindre säkra, alla kan göra misstag, även om man kan receptet. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-23 22:11 | |
![]() | nu har inte jag dm senaste mjölk rönen i min hjärna,men säg att det är att barn före ett års ålder ska inte dricka mjölk till måltid eller dom ska inte dricka det överhuvudtaget före 1 år ,och anledningen är människor från vissa kulturer,ger det istället för välling,och då väljer "styret"att slopa mjölk för alla barn dvs dom idiot förklarar alla där med. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-23 22:15 | |
![]() | för att det inte ska bli fel med hemajord vätskeersättning,för att det inte barn ska få i sig fel mängder av socker salt lösning,så dras alla över samma kam | |