Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 254 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-05-24 21:13 | |
![]() | Det är förjävligt att vi har en politik som utplånar de små aktörerna. | |
| Spira - Ej medlem längre | 2012-05-24 22:05 | |
![]() | Vi har mjölkkor fortfarande. Tänker att ett år till orkar vi nog i alla fall. Vi byggde om till 75 kor när regeln om de 2 centimetrarna kom. Fast just den lagen var inte EU utan det var "Astrid Lindgrens djurskyddslag". Här där jag bor slog den lagen ut större delen av de små gårdarna i skogsbygd. Många av dem var arrenderade och när markägaren inte ville satsa pengar på att bygga om i lagårn var det bara för arrendatorn att packa ihop och flytta.... Även om jag blir förvånad över själva tråden så blir jag glad över många kunniga och engagerade inlägg. Vill man ha ett öppet landskap i vårt land så får man faktiskt försöka köpa svensk mat. Det kan inte bli billigare, borde istället vara ännu dyrare om det skulle vara vettigt att vara bonde. Vi har ganska dyra produktionskostnader i vårt land och vi måste lagra vinterfoder och ha bra hus till djuren. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-24 22:08 | |
![]() | Sträck på er, bönder! | |
| Frajtan | 2012-05-24 22:30 | |
![]() | Jag håller med, sträck på er bönder. Jag jobbar med dessa slitvargar varge dag. De som orkar och biter ihop trots att de står med stora lån (för det gör de flesta som finns kvar då det är väldigt få små producenter kvar). Den totala djurvälfärden stiger många gånger med större gårdar då det medför att djuren går på lösdrift, och snart är det krav på att kor måste kalva i box och inte får kalva uppbundet med risken att kalven åker ut med gödseln (ja, det händer, fastän det ska vara en brygga över rännan när de kalvar). Dock minskar den individuella kollen, där våra små bönder ofta upptäcker problemen tidigare än den större lantbrukaren där det mesta sker maskinellt. Utvecklingen pga. olika regler är så att säga både positiv och negativ. Det största problemet är ju just att mejeribolagen betalar så löjligt lite för mjölken. När Milkobönderna nu gick över till Arla gick ordet att priset på mjölken skulle stiga, men nu är de snart nere i samma katastrofnivåer som under krisen. Om folk var beredda att betala mer vore det lättare att vara lantbrukare, men det är väldigt många som i intervjuer säger att såklart köper de svenskt, när de 5 minuter senare väljer den danska skinkan över den svenska. En anekdot är att jag efter 4 timmar under utbildningen i danskt djurstall hade så förstörda lungor att jag hade hosta och andningsproblem i flera dagar. Av mina kurskamrater blev 2 hemma ett par dagar därefter. Ammoniak är inte bättre för grisarna, som bor där dygnet runt...så trots att vår djurvälfärd inte är perfekt är den bra mkt bättre än bara över sundet för att inte tala om skräckexempel som ex. Italien... | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-05-24 22:50 | |
![]() | :(( | |
| Skblole | 2012-05-25 06:53 | |
![]() | Lönsamheten i en bransch går hand i hand med i vilken mängd folk behöver av något så länge inte marknadsinterventioner kastar omkull den naturliga balansen. Jag är totalt oinsatt i just den här frågan men jag antar att produktionsöverskott är orsaken till att marken nu börjar utnyttjas till annat. Rätta mig om jag har fel. Om det produceras ett överskott av jordbruksprodukter är det väl bra att överskottet skärs ner och att resurser allokeras där de kan göra mer nytta? | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-05-25 08:07 | |
![]() | ät träd, problem löst. | |
| susila | 2012-05-25 08:25 | |
![]() | Pebben 77s inlägg är bara bäst. Istället för att köpa mängder av elektroniska skitprylar och riva ut kök och badrum vartannat år och fylla våra liv med en massa annan onödig dynga kunde dem av oss som har råd lägga en del av pengarna på bra mat. De som inte har råd, har inte råd. Men många har råd, de prioriterar bara annat. Personligen kan jag inte äta kött. Men det finns en massa annat man kan äta t ex ägg från höns som har det bra, höns som lever som höns ska få leva. | |
| Wolves | 2012-05-25 08:47 | |
![]() | Det är ytterst marginella arealer som ställs om för skogsplantering i stället för spannmåls/djurfoderproduk tion. Det handlar om arealer i skogsbygden, norrlands inland ex.vis. Den svenska åkerarealen har ett svagt skydd i lagstiftningen. För några år sedan visades i TV ett program om en arrendator (i stockholmstrakten) som fick lämna ifrån sig arrendet (för 2:a gången, av samma skäl!) då det skulle anläggas en golfbana, och till saken hör att anläggaren som anlitades var en amerikan som var ytterst förvånad över att man i Sverige kunde anlägga golfbana på god åkermark-underförstått, i USA skulle detta aldrig tillåtas trots de enorma arealer åkermark i mellanvästern ex vis. Det står kommuner fritt att ganska hänsynslöst expropriera åkermark för bebyggelse, vägar mm och i södra Sverige finns många exempel på kommuners välvilja att släppa till mark för ex vis golf. | |
| otaxam | 2012-05-26 14:33 | |
![]() | Hahaha....tackar för upplysningen och erkänner att jag glömde lägga till ett par kronor framför örena. Hälsningar Otaxam Palme =)))) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-26 16:35 | |
![]() | Kommuner expropierar presis vad dom vill dom klassar om tomtmark till träskmark och köper in det för 50 kvadratmetern av äldre sjuka människor,det har jag varit med om i familjen,men varför ska bönder bruka jord och gå back för?bättre då att plantera skog,bönder gör det som dom tjänar mest på prscis som alla andra | |