Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 509 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| omeganoll | 2012-05-25 13:56 | |
![]() | irgitta: Som sagt, det är bara att gratulera även dej att du (ännu) inte mött ngn genuint ondskefull människa, hoppas du slipper ifrån. | |
| Jusia - Ej medlem längre | 2012-05-25 14:07 | |
![]() | Ingen är perfekt, men många tror att "jag är en perfekt person" och du ser fyfan ut, det är sjukt att det finns människor som är ego. | |
| therese11 | 2012-05-25 14:07 | |
![]() | Jag skulle råda din bror att uppsöka en Leg psykolog (ej någon utan en seriös utbildning för psykiska problem!) som han kan samtala med detta om. Kostar förvisso en slant men det är det värt. Din bror tänker jag kan behöver finna strategier för att hantera verkligheten han befinner sig i, att lära sig tänka, känna, reagera och handla annorlunda än hur han gör i dagsläget. Ett sådant sätt skulle kunna vara att han ställer sig frågan: Vad har dessa människor, som skrattar åt mig, för betydelse för mig? (kanske inte så stor?) Varför låter jag mig påverkas av dessa människor (som trots allt kanske inte har någon betydelse för mig)? OSV | |
| X-ra Small - Ej medlem längre | 2012-05-25 14:17 | |
![]() | Det är nog lätt att säga, therese11, men svårare att INTE ta åt sig. Alla har ví ju dagar där vi mår bättre eller sämre. Han tar oftast inte åt sig, det rinner av och han bryr sig inte, säger han. Men samtidigt så sårar det, självklart. Får du höra 1 gång om året att "f-n vilket j-a arsle du har", så rinner det ju av, men får du höra och uppleva det 2-3 gånger i månaden, så blir det ju som små nålstick, som inte hinner läka mellan gångerna. Han hoppas som sagt nu på en operation, får de bort eländet, så kommer det bli mindre, men de får nog inte väck allt... Han måste ju få ha kvar nåt att sitta på... =) | |
| therese11 | 2012-05-25 15:28 | |
![]() | X-ra Small: Jag har aldrig sagt att det skulle vara lätt/svårt att ta åt sig något. Det jag sa var att din bror behöver förändra sitt sätt att tänka, känna och reagera på det (elaka) som folk säger (då din bror inte verkar må bra såsom han tänker och känner just nu). Dvs, din bror kommer inte att kunna förändra alla människor (han kan inte få alla människor att sluta säga elaka saker) men han kan förändra sitt sätt att reagera på det som folk säger. Detta är ett tufft jobb som kan kräva professionell hjälp. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-25 16:49 | |
![]() | jag tror inte dom här människorna är onda bara tanklösa,när dom säger så dumma saker,dom har inte fått någon uppfostran,det går inte att säga att han inte ska bry sig för det är klart att han gör.det är jättesvårt för en del människor när dom träffar andra som har ett av vikande utseende,dom vet inte hur dom ska göra. | |
| therese11 | 2012-05-25 17:25 | |
![]() | Nej, man kan inte säga åt någon att inte bry sig. Men man kan genom terapi (bland annat) förändra sitt sätt att förhålla sig till verkligheten. Exempelvis förändra sitt förhållningssätt gentemot det andra säger, dvs det som man med nuvarande förhållningsätt inte kan hantera och exempelvis blir nedstämd av. Då din brors nuvarande sätt att förhålla sig till "det folk säger" inte verkar gynna hans välbefinnande, behöver han förändra sitt sätt att förhålla sig till det folk säger för att han ska må bra. Någon annan lösning finns inte. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-25 17:48 | |
![]() | eftersom föräldrarna bevisligen misslyckats med dessa personer,så får skolan lära dom det borde ingå i skolundervisningen,men det ska igentligen inte behövas | |
| boffertomte | 2012-05-25 18:42 | |
![]() | Krugal, i Afrika måste man ha vett nog att överleva för att överleva. Plus en massa annat så som tur med regn. Många, många afrikanska barn dör av umbäranden som sjukdommar, svält, krig. I Sverige får man socialbidrag om man är en idiot som ställer till det för sig och sen skaffar en massa barn utan att kunna försörja dem. Detta får dumskallar att yngla av sig betydligt mer än om de hade behövt sörja för sig själva och sin avkomma. Eftersom i princip alla barn i Sverige överlever till vuxen ålder i Sverige, så får vi pga detta extra många dumskallar här. Jag hävdar ändå att folk har rätt att ställa till det för sig, det finns tusentals skäl till att det går snett för en. Man måste dock inte sätta en oherrans massa barn till världen när man befinner sig i en svårhanterlig livssituation, men med nuvarande regler höjer barn levnadsstandarden högst väsentligt för medellösa. Nej, jag föreslår inte att vi sätter dessa föräldrar och barn i koncentrationsläger eller steriliserar alla fattiga eller drar in socialbidragen. Men nån stans i systemet borde man kanske premieras om man låter bli att skaffa mer än säg ...2 barn om man är utfattig. Istället för som nu tvärtom, alltså. | |
| boffertomte | 2012-05-25 18:49 | |
![]() | Klart de är onda, ttiiitttii, säger man nåt hemskt om en man med en vanställande tumör så att han hör det, då är man fan i mig ond. "Å, hoppsan, tänkte ente på att den där snubben är en levande, hörande människa med känslor, råka ba glömma att andra människor inte bara är till för mitt eget höga nöjes skull. Tanklöst av mig, men han va ju ful som fan". Eller vadå? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-25 18:53 | |
![]() | snittet är 1,2 barn,men eftersom så många totalt misslyckas med deras uppfostran,man tittar inte på personer som aviker man gör det bara inte.och säga något till dom som ser anorlunda ut finns inte med på kartan.sen tycker inte jag vi har något att lära oss av afrikanerna jag har varit i Afrika en del och tycker inte det fans någonting i bemötande som jag blev imponerad av | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-25 18:56 | |
![]() | boff,jag tror inte dom är onda,men deras föräldrar är dumma,skolan är inte mycket bättre dom,då lärarna skiter i om någon skrattar högt om det finns någon som utalar ett engelskt ord fel.Nä jag tror inte dom tänker, synd bara att deras föräldrar inte får veta hur dom betedde sig | |
| boffertomte | 2012-05-25 19:04 | |
![]() | De med längst utbildning och högst lön får barn sent i livet och de får ofta bara ett barn. Allt fler med utbildning och pengar väljer frivillig barnlöshet. Snittet för hela befolkningen är inte relevant i det sammanhanget. Det är inte så att varje mamma i Sverige har 1,2 barn. Det är därför det kallas snitt. Om du har nio barn och jag ett så har vi inte fem barn var. Jag lämnar din kommentar om afrikaners bemötande av dig i Afrika därhän. | |
| Saldina | 2012-05-25 19:10 | |
![]() | Om han känner att han orkar så kanske det kan hjälpa att bara fråga "Hur menar du då?" eller något liknande när personerna säger dessa kommentarer. Eller kanske bara säga att han blir ledsen av att höra det. Kanske kan det få någon att vakna till lite. Men det är ju bara om han själv VILL säga något. Jag tycker annars att det är alldeles för lätt att skylla på tanklöshet. Är man en vuxen människa, med hyfsat normal intelligens, har man också ett ansvar för vad man gör gentemot andra människor. För mig är det en form av ondska att inte ta det ansvaret, att välja att stanna kvar i den tanklösheten när man egentligen har förmågan att faktiskt ta in och se vad man gör. Annars kan väl allt skyllas på tanklöshet. Och det görs väl ibland också. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-25 19:20 | |
![]() | ingen föds knappast ond,och jag tycker vi ska hjälpa dom som inte har det lika bra som alla andra ,gör vi inte det blir vi lika dåliga som dom som kastar skälsord ,fast på ett annat sett om ingen lärt barnen beteende,så kommer det inte per automatik. | |
| le-lou | 2012-05-25 19:21 | |
![]() | mer intressant att diskutera vad ondska är. Vet nån med säkerhet eller är det subjektivt? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-05-25 19:37 | |
![]() | Intressant hur du lyckas göra dessa vuxna människor till offer, titti. Med din logik kan ingen lastas för sina handlingar så låt oss tömma landets fängelser. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-05-25 19:41 | |
![]() | åå vad hemskt, xstrasmall. blir ledsen när jag läser sånt: ( hoppas attt han inser att det är dom som det är fel på. men svaret på din fråga, vet jag inte. vissa kanske är onda, man kan ju tro det ibland iallafall. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-05-25 19:41 | |
![]() | titti, det verkar som du tycker synd om de som beter sig så dåligt och hemskt mot en annan människa. lite lustigt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-25 20:00 | |
![]() | vi har ingen ålder på dom som betedde sig illa?men tänk den dagen dom vaknar upp och inser vad dom gjort,ja jag tycker synd om dom ,för dom begriper inte bättre,dom har ett handikapp,men det syns inte som en tumör .men det märks dom kommer förmodligen sätta sig i ett utanförskap,dom är på en låg mänsklig nivå ja det är synd om dom,killen med tumören är smart han skulle aldrig bete sig på det viset | |