Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 246 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| corlini | 2012-05-31 21:52 | |
![]() | le-lou. rätt och bra. skatter :( fy vad trist, fick idag en skönbeskattning på 44 321 för februari. trist så in i helv..... men får väl vara snabbare på att redovisa nästa gång och skylla mig själv. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2012-05-31 21:56 | |
![]() | Jag undrar om inte en progressiv skatt upp till ungefär 400t /år och sedan en platt skatt för inkomster över 400t/år på säg 30% skulle minska lusten att försöka undkomma skattmasen. Och på så sätt öka skatteintäkterna, men vad vet jag? | |
| Lika bra | 2012-06-01 08:43 | |
![]() | Det handlar helt enkelt om vilken syn man har på samhället. Jag har inget emot att dela med mig av min inkomst och betalar gärna skatt. Jobbskatteavdraget är ett jävla skämt. Jag får 1800 kr mer i månaden, jippiee! Vad ska jag med det till? Jag har redan så jag klarar mig alldeles utmärkt. Det finns massor av vettiga användningsområden där jag hellre hade slängt in de ca 80 miljarder som avdraget kostar staten årligen. Min, och många andras, drivkraft är inte att tjäna pengar. Jag utbildade mig och skaffade mig en karriär på grund av att jag vill ha ett utvecklande arbete. På grund av detta köper jag inte argumentet att progressiv skatt skapar ett samhälle där folk inte vill arbeta. Oavsett jobbskatteavdrag och marginalskatt är det fortfarande så att man tjänar ekonomiskt på att arbeta och ha en hög lön. Skatterna är inte till för att skinna stackars människor på deras surt förvärvade slantar. Skatten är till för att bygga samhället och minska skillnader. Därmed inte sagt att alla ska tjäna exakt lika mycket. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-06-01 08:47 | |
![]() | Yamma jag förstår inte ditt argument om att vi ska beskattas olika för att vi har olika inkomst men inte för att vi t.ex. är av olika kön. Du skriver att det är "ett eget val" ... Man ska alltså enligt dig "straffas" för att man har valt en högre utbildning, med allt vad det nu innebär i form av förlorade arbetsår och höga studieskulder! Eller att vi alla ska tjäna lika mycket. Du skriver också att "rättvisan ligger i att det inte blir alltför stora klassklyftor"... För det första så stämmer det inte alls då klassklyftorna snarare ökar än minskar, och sedan undrar jag hur du definierar ordet rättvisa? Och för VEM är det rättvist om vissa betalar 50% i skatt medan andra betalar 30%... Man kan tycka vad man vill om den saken men det finns ingen rättvisa i det!! | |
| Lika bra | 2012-06-01 08:54 | |
![]() | Vonschnygg Konstigt då att Sverige är ett av världens mest ekonomiskt jämlika samhällen... Fast det kanske beror på något helt annat? | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-06-01 08:56 | |
![]() | Om en höginkomsttagare ska straffas med nästan dubbelt skattetryck jämfört med medel och låginkomsttagare för att det är ett .."eget val" SÅ borde väl i rättvisans namn alla andra som gör ett eget val också stå sitt kast, t.ex. den som av olika anledningar inte har någon utbildning alls och därför är arbetslös. Ska inte den få någon ersättning för att den gjort ett "eget val" ? ... Eller, är det bara höginkomsttagaren som ska stå upp och göra rätt för sig gällande sina egna val?? Kalla det i så fall inte för rättvisa! För någon sådan existerar inte på den punkten. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-06-01 08:57 | |
![]() | Det är inte ett dugg konstigt Lika bra?? Med den skattefördelning vi har på våra inkomster... Det är ju precis det tråden handlar om. | |
| Furios | 2012-06-01 09:08 | |
![]() | Jävla hittepå | |
| Lika bra | 2012-06-01 09:25 | |
![]() | Vonschnygg Nu motsäger du till och med dig själv. "Du skriver också att "rättvisan ligger i att det inte blir alltför stora klassklyftor"... För det första så stämmer det inte alls då klassklyftorna snarare ökar än minskar" I citatet ovan menar du ju att klassklyftorna ökar pga marginalskatten. Hur ska du ha det? | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-06-01 09:46 | |
![]() | Menar jag att det ökar i mitt senaste inlägg?? Nej då får du läsa det en gång till Lika bra. Dock så känner jag att jag inte vill vinkla den här diskusionen åt det hållet!! Jag hade åsikter om marginalskatten! Oavsett hur stora eller små klassklyftor det än finns i det här landet så är det ett fruktansvärt orättvist skattesystem. Inte så konstigt att dom allra största skattebetalarna flyr landet. Det borde väl i rimlighetens namn vara bättre samhällsekonomiskt om sverige fick behålla dessa skatteinkomster, genom att ha en rimlig nivå på skatterna även för dessa människor. | |
| DAVVAPALLE | 2012-06-01 09:54 | |
![]() | Där satt den! Där lanserades det starkaste argumentet för att slopa marginalskatten! :D | |
| Lika bra | 2012-06-01 09:57 | |
![]() | Vonschnygg I ditt inlägg 2012-06-01 08:47 menar du att "klassklyftorna snarare ökar än minskar" med en progressiv skatt. Det ifrågasatte jag genom att säga att vi i Sverige är ett av de mest ekonomiskt jämlika länderna i världen, alltså har vi förhållandevis små klassklyftor. Då svarar du med "Det är inte ett dugg konstigt Lika bra?? Med den skattefördelning vi har på våra inkomster". Det tolkar jag att du anser att en progressiv beskattning leder till minskad ekonomisk ojämlikhet. Jag frågar då vad du egentligen tycker. Leder en progressiv skatt till ökad eller minskad ekonomisk ojämlikhet? Skattesystemets relevans går knappast att diskutera utan att väga in faktorn ekonomisk jämlikhet. Speciellt inte när man som du använder sig av rättvisebegreppet. Jag anser att rättvisa och jämlikhet är viktiga delar i ett samhälle, därmed förespråkar jag en progressiv skatt. Vi föds alla med olika förutsättningar, att samhället försöker utjämna dessa ser jag som rättvist. | |
| mergallfeber | 2012-06-01 10:06 | |
![]() | Det som är märkligt är att hoppet är lite väl stort, på skattesatsen alltså! Från "normal" till 55% tycker i all fall jag känns lite stort, bara för några tusenlappar mer i inkomst.. En mer rättvis/aktuell skattestege skulle kanske behövas?? | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-06-01 10:16 | |
![]() | Du har lagt till saker jag inte har skrivit Lika bra!? Men det är din tolkning, min åsikt är dock att jag inte ser någon som helst rättvisa i att vissa ska skatta mer än andra, oavsett om det beror på om man har olika kön, hudfärg eller olika inkomst. Jag är också av den åsikten att marginalskatten slår helt fel! Den skrämmer bort dom riktigt gigantiskt stora skattebetalarna ur landet, den får folk att vilja arbeta mindre för att på så sätt få ut MER i plånboken. Att ha ett system där det inte ska löna sig att arbeta fungerar inte i längden, vilket vi börjar se prov på nu. Hur löser vi problemen med samhällets alla nödvändiga kostnader om resten av höginkomsttagarna flyr landet, eller tar ett låglönearbete för att dom ändå inte får ut något av penarna dom faktiskt tjänar? Borde vi inte vara lite mer rädda om dom skattemiljoner dessa människor ändå pumpar in i systemet, och försöka behålla dom genom att t.ex ha en rättvis inkomstbeskattning? Och spännande att höra vad du menar med klassklyftor? Är det att någon har x-antal kronor mer än en annan i månaden. Båda har arbete bostad mat för dagen. Men den ene kanske åker privatjet medan den andra får åka kollektivt! Att prata klassklyftor där man jämför olika grader av en hyfsat bra välfärd är rent nonsens i mina öron.... | |
| limpan__2 | 2012-06-01 10:21 | |
![]() | "den får folk att vilja arbeta mindre för att på så sätt få ut MER i plånboken" Detstämmer väl ändå inte numera, de högsta marginalskatten är inte alls över 100% utan snarare kring 58%. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-06-01 10:23 | |
![]() | Det verkar vara ett missförstånd kring här. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-06-01 10:24 | |
![]() | limpan__2 jag har inte nämnt några siffror alls??? | |
| limpan__2 | 2012-06-01 10:27 | |
![]() | Nä, men du skriver att man får ut mer av att jobba mindre på grund av marginalskatten. Detta stämmer bara om den är på över 100% vilket inte är fallet. | |
| Lika bra | 2012-06-01 10:29 | |
![]() | Vonschnygg Jag har inte lagt till någonting. Jag har klippt in direkta citat av dig. Haha... Nåväl, strunt samma, det spelar egentligen ingen roll. Min fråga kvarstår dock; Leder en progressiv skatt till ökad eller minskad ekonomisk ojämlikhet? Kön och hudfärg har inget med saken att göra, nu blandar du äpplen och päron. Varför skulle man vilja beskatta ex kvinnor eller kineser annorlunda? Det är befängt och går inte att likställa med en progressiv skatt. "den [marginalskatten] får folk att vilja arbeta mindre för att på så sätt få ut MER i plånboken. Att ha ett system där det inte ska löna sig att arbeta fungerar inte i längden" Detta är en ren felaktighet! Det lönar sig aldrig att arbeta mindre. Du kan själv testa med olika inkomstexempel på www.hurmycketskatt.se. En högre bruttoinkomst genererar ALLTID en högre nettoinkomst. Det lönar sig aldrig att tjäna mindre. Så det finns inte klassklyftor i Sverige? www.rb.se/vartarbete...fa ult.aspx Nåväl, Rädda Barnen kanske bara ljuger. De är säkert såna där kommunister också. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-06-01 10:45 | |
![]() | Lika bra, jag har aldrig påstått att det inte finns klassklyftor i sverige?? Däreomot så tycker många att klassklyftor är det jag skrev i mitt inlägg ovan... Vilket det inte är. Och jag vill ogärna kalla det klassklyftor, för det handlar om sociala problem och bör lösas som sådana också. Det finns folk från alla samhällsgrupper som av en eller annan anledning hamnar snett. Och jag tycker att kön, hudfärg eller annat är precis lika jämförbart diskriminerande som det är med människor som har olika stor inkomst. Och om man nu ska definiera ordet diskriminering enligt nätbibeln wikipedia så kan du läsa nedan: Egenskaper som kan anses diskriminerande att göra åtskillnad på grund av är sådana egenskaper som anses medfödda, förvärvade eller ibland valda, men i så fall så grundläggande för den kulturella identiteten att de bör skyddas. Sådana egenskaper kan anses vara till exempel kön, etnicitet, funktionsnedsättning, ålder, hudfärg, inkomst, kroppsbyggnad, sexuell läggning och religiös eller politisk åsikt. Och marginalskatten får folk att vilja arbeta mindre! I synnerhet dom som svajar på kanten. Man går inte in och arbetar en dag extra om man vet att man kliver över just den kanten och därmed blir högre beskattad. Då stannar man hellre hemma och använder tiden till något vettigare än gratisarbete.... | |