Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 842

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bulimi42012-06-01 09:54
Antal inlägg: 104

Markolio o schalke-sansa er lite. det finns ingen anledning att stå kvar o vänta i korsningen då kommande bil lägger ut blinkers.
Överdrivet o defensivt är det. Säkerhetsknarkare.
Ta o skaffa lite självförtroende så kommer det att gå er väl ute i trafiken

irgitta2012-06-01 09:57
Antal inlägg: 189

Kommer ju från landet, men måste säga att de gånger jag kört i Stockholm, Göteborg eller Malmö tycker jag att folk där är mycket bättre på att vara tydliga i trafiken, bland annat genom att blinka. Tur är väl det för annars skulle vi lantlollor ligga jäkligt risigt till med tanke på hur trångt det är och hur fort det går:)

Schalke_042012-06-01 12:43
Antal inlägg: 391

Utlandsboende (vilket jag för övrigt inte tror ett smack på): Jag är ingen självutnämnd trafiklärare/guru, men om du har körkort så har du väl lärt dig i trafikskolan hur man använder blinkers ! Och tråden handlar inte specifikt om rondellkörning utan hur blinkers använd/inte används rent generellt! Som gnagelram just påpekar ta och dämpa dig lite i trafiken om du inte hinner med! Keep smiling.

DAVVAPALLE2012-06-01 12:54
Antal inlägg: 3857

Misstänker att de som slarvar med blinkersen är samma typ av självtillräckliga "individer" som ligger och skaver på motorvägens vänsterfil i tre km/h över hastighetsgränsen. Det är nog också de som knorrar om marginalskatten i granntråden... I trafiken är vi också ett kollektiv även om vi tycker att det är ett fult ord.

Måns_E2012-06-01 13:00
Antal inlägg: 12028

Jag tycker att man oftare har någon 1 cm bakom sig (trots att det inte går att köra om), än att folk inte blinkar. Ickeblinkare tycker jag mer eller mindre är ett ickeproblem.

Schalke_042012-06-01 13:30

DAVVAPALLE: =)

wertigo2012-06-01 13:57
Antal inlägg: 172

Som bilförare är man ju SKYLDIG att visa vart man ska ta vägen på vägen
"094A Ej givit tecken på föreskrivet sätt vid start från vägkant/
vändning/sväng/körfältsby te/annan icke oväsentlig
ändring av fordonets placering i sidled/vid stannande/
hastighetsminskning ......................... ......................... .......... 500:-"
Kopierat från polisens sida.
Att en del anser att det räcker att bara använda blinkersen ibland är ju faktiskt ett tecken att jag-mentaliteten sprider sig mer o mer.
"Bara jag får" så är det bra tydligen. Hjälpsamhet är inget prioriterat idag, hur många håller upp en dörr tex.
Hur svårt kan det vara att vicka på den lilla spaken vid ratten?

slånbär2012-06-01 17:59
Antal inlägg: 5539

När min som övningskörde för två år sedan så passade jag på att åka med i körskolebilen så jag bättre skulle veta vad han skulle träna på privat också. Detta visade sig vara riktigt bra för det finns en massa småsaker som man gör i vardagstrafiken som faktiskt är fel fast det i sig är en förutsättning för att trafiken i stadsmiljön ska flyta på smidigt. En av dom sakerna var just hur man blinkar vid körfältsbyte (filbyte). I stadstrafiken så är det ju vanligt att man blinkar för att visa sina medtrafikanter att man önskar byta fil (man kanske ska svänga snart tex) och då ger ju folk oftast en lucka så man smidigt kan byta fil. Detta är helt fel för man får inte blinka i det syftet utan man får endast blinka om man redan har en lucka och alltså kan göra ett körfältsbyte. Jag undrade hur det är tänkt att få trafiken att flyta på det viset men läraren menade på att man får planera sin körning bättre och kan man inte byta fil så får man helt enkelt fortsätta rakt fram tills man kan vända och köra tillbaka åt rätt håll igen. Så funkar ju inte vardagstrafiken i tätort förstås men körskoleeleverna ska ju lära sig det lagenliga sättet att köra vilket förstås inte riktigt funkar sedan när dom väl har kortet-då kör dom ju som alla andra. Om jag ser en bil som visar genom att blinka att han önskar byta fil så ger ju jag honom möjlighet att glida in i min fil.Blinkar han inte så får han ju aldrig en möjlighet att byta fil för då vet ju inte jag att han vill det och får fortsätta i "fel" fil. I stockholmstrafiken så funkar den här modellen väldigt smidigt men är alltså lagenligt helt fel.

Triss - Ej medlem längre2012-06-01 18:14
Antal inlägg: 417

Jag tycker corlinis inlägg var intressant. Blinka för att vara artig!

Schalke_042012-06-01 18:24

slånbär: du har helt rätt! Skulle vi följa lagboken så exakt bleve trafiken rena kaoset! Intressant tanke du lägger fram! Men det är ju för smidighetens skull vi "bör" använda blinkers, så bilister i sthlm och andra platser gör helt rätt enligt min åsikt. Och som tur är delas min åsikt av dom flesta här ;)

Cent2012-06-01 18:25
Antal inlägg: 7

Blinkers används ofta fel.
Rätt ordning om du tex vill byta fil är att ju att blinka när du ser att du kan köra ut och byta fil.
Fel ordning är att blinka för att tala om att du vill VILL byta fil. Du har ingen rättighet att byta fil bara för att du signalerar.
Du ska signalera när det själv ser att det är klart att byta fil.

De som gör fel utsätter ju andra bilister för omedelbara risker, andra förare skall tvärbromsa för att släppa in någon som VILL byta fil.
Tyvärr tyvärr är det oftast kvinnor som gör så. Kvinnor som sitter så nära ratten att de inte kan röra sig.

Jag kör bil i Sthlm 2,5 timmar om dagen, och tyvärr så är det nästan uteslutande kvinnor som bara blinkar på och tror att de ska bli insläppta. Ofta kör de en kombi dvs familjebilen som gubben lånat ut, han har tagit hennes lilla Honda. Förresten varför ska kvinnor köra små bilar med lägre säkerhet och gubben köra kombin till jobbet?

slånbär2012-06-01 18:30

Cent-jisses !!Tänk att du fick med så många fördomar i ett enda inlägg. det var riktigt duktigt av dig. Synd bara att du har så fel bara.

Cent2012-06-01 18:37
Antal inlägg: 7

Nej du Slånbär, inga fördomar. Har sett med egna ögon. Det är ok att att ha egna uppfattningar

Schalke_042012-06-01 18:37

Eh?

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-01 18:41
Antal inlägg: 37631

Cent,det handlar om att visa visa hänsyn i trafiken,hänsyn till sina med trafikanter,öppna inte garaget utan sitt kvar och brumma med munnnen,jag har hört från säker källa att Cent inte har körkort

Schalke_042012-06-01 18:44

Cent: Dom 5 första meningarna håller jag absolut med om men resten vete fan... Men får ta dej på ditt ord om du tycker så!
Fast å andra sidan upplever jag i bland att tjejer kör minst lika "aggressivt" som män! Men kanske beror det på att jag är den mesiga typen enligt vissa här på tråden. ;)

Schalke_042012-06-01 18:46

ttiittii: öppna inte garaget utan sitt kvar och brumma med munnnen. Hahahahahah den va faktiskt kul!!! F´låt inget personligt. blidde bara så full i skratt... heheheheh

bulimi42012-06-01 18:49
Antal inlägg: 104

Utan att vara helt säker säger jag detta och det har faktiskt varit så, det har kanske ändrats.
Men det var så att om en bil signalerar filbyte och du som bakomvarande var/är skyldig att bromsa in och på sätt skapa en lucka.
Allt detta var väl för en mera hänsynstagande trafik
Obs, innan alla går i taket, det var faktiskt på det viset tidigare.

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-01 18:54
Antal inlägg: 37631

bulimi4 helt rätt klok som en bok

slånbär2012-06-01 19:58

Själv har jag då aldrig noterat att det är just kvinnor i kombi som skulle använda blinker i hopp om att få byta fil. ALLA kategorier av människor gör det i stockholmstrafiken och det innebär verkligen inte någon fara genom tvära inbromsningar såsom du beskriver utan tvärtom så blir filbyten väldigt mycket smidigare tack vare att man hjälps åt. Jag vet många som kommer från mindre städer som faktiskt tycker att trafiken i stockholm är betydligt smidigare och att man visar varandra större hänsyn och hjälpsamhet här än på småorter. kanske just för att det ju är så mycket trafik och om alla bara tänkte på sig själv och "jag ska fan inte släppa fram någon här inte" så skulle det snabbt uppstå kaos.

Ttiittii- om jag inte visste att du inte dricker alkohol så skulle jag trott att du hade startat fredagsmyset lite tidigt idag:-D Men jag vet-du är ju halvgalen av naturen. Tur det förresten att du inte dricker för då hade det väl inte varit nån hejd på galenskaperna:-D
Akta dig för garagen bara!!!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?