Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 244

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2012-06-08 22:07
Antal inlägg: 5539

Håller med gnill Jag växte upp på sjuttiotalet och började dricka och röka i tio- tolvårsåldern och även sexdebuterade före fyllda tretton. Jag vet precis hur illa det kan gå trots att jag själv hade en osannolik tur och aldrig råkade illa ut (om man nu bortser från skadorna en ung hjärna kan få av alkoholen). Visserligen så klarade jag mig otroligt bra ändå och hade toppbetyg genom hela grundskolan och gymnasiet trots att jag festade rätt hårt.

Men mina erfarenheter har gjort att jag har haft en väldigt restriktiv inställning till alkohol gentemot mina egna barn. jag har två söner en på snart 20 och en snart 18. Den äldste drack inte en enda gång innan han fyllde arton och har efter det varit mycket återhållsam när det gäller festande. Min yngre som ska fylla arton i höst har inte heller varit ute och festat någonting ännu. Det har aldrig varit något tjafs eller frågetecken kring detta för dom har vetat vad som gäller och jag kan med säkerhet säga att jag vet att dom inte har gjort det då jag alltid hämtar upp dom vid tåget om dom har varit ute och dom alltid har kommit hem.
Jag erkänner att jag är en hönsmamma men jag vet också att anledningen till att jag klarade mig när jag var ung är att det var inte i närheten lika tufft och hårt klimat bland ungdomar då och framförallt inte lika farligt ute. Nu kan ju en person bli nedslagen och rånad en måndagskväll vid sjutiden på väg hem från jobbet. jag är alltid orolig när min äldre son är ute men det får jag leva med. Det enda negativa med detta är väl att dom kanske inte klarar av alla situationer på samma sätt som jag gjorde- missade man bussen så tog man sig hem ändå eller så hittade man ett ställe att slagga på. Men jag vill inte att mina killar ska utsätta sig för såna risker och speciellt inte om dom inte är nyktra så jag hämtar alltid upp dom även om det är mitt i natten. Det är mest för min egen skull trots allt.

Någon frågade om det stämmer att ungdomar som får dricka hemma dricker mer och det finns flera undersökningar som visar på detta. Det genomförs undersökningar i grund och gymnasieskolorna varje år gällande alkohol och rökning och dom visar entydigt på att så r fallet. trots att många tror precis tvärtom.
det handlar inte om att man som förälder ska tycka att det är bättre att själv köpa ut så dom inte dricker "farlig" sprit eller häxbrygder hos kompisar eller ute- dom ska helt enkelt inte dricka!! Punkt!! Det går men man måste vara konsekvent- vi har under alla år inte heller druckit själva annat än till maten vid Jul, påsk och midsommar och då väldigt måttligt. Dom har aldrig sett någon av oss berusade och det gör stor skillnad när man ska säga att dom inte får dricka.

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-08 23:34
Antal inlägg: 37631

jag blir oroad för min hälsa det kan inte vara ok

Mindymoo2012-06-09 00:03
Antal inlägg: 1743

Mina föräldrar lät mig dricka ett glas gott rödvin till maten hemma då och då när jag var sisädår 17. När det sen blev tal om fester och det skulle köpas ut så köpte min mamma en bra bordeaux, för då visste hon att jag skulle dricka försiktigt och med andakt och inte för att bli full.
Funkade kanonbra, jag blev aldrig full, medan många andra hinkade i sig fulvin och öl och blev sjuka. Jag bjöd en och annan kompis också (kunde inte dricka en hel flaska själv) och det ledde till att de också fick respekt för gott vin och för finessen i att inte bli berusad och bära sig illa åt. Framför allt - att ha trevligt och njuta, men samtidigt undvika att sätta sig i lägen där man kan bli utnyttjad.
Körde småningom samma taktik mot en mig närstående 16-åring och det gick precis som önskat. Inget supande där heller! När hon var nästan 18 blev det krogpremiär med en tjusig drink på en bättre bar, för där var så söta killar. En enda drink, det var lagom.
Vad gäller att folk blir utslängda från krogarna när de blir för fulla så är det krögarnas ansvar att inte låta folk bli så berusade! Man ska anmäla
överserverande krogar tycker jag!

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-09 07:53

Mindymo det är den största myten,tonåringar som dricker hemma blir oftare sådana som får problem med spriten

Mm22012-06-09 08:35
Antal inlägg: 693

ttiittii, du borde tänka efter innan du skriver, för det du nu skriver antyder att du tror att Mindymoo har problem med spriten.

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-09 08:43

det är du som tror detMm2 Mindymo vet att jag inte tror att hon har några problem med någon sprit

mishizaki2012-06-09 08:55
Antal inlägg: 2533

mortaliteten hos tonåringar är dubbelt så hög som för övrig befolkning (självmord, olyckor). Det är jobbigt nog för många att vara tonåring. Alkohol förbättrar inte saken.

le-lou2012-06-09 08:59
Antal inlägg: 17500

Blev själv aldrig bjuden hemma men söp som ett svin i tonåren rent ut sagt och jag var inte ensam precis. Vill naturligtvis INTE att min dotter ska göra samma sak men är ganska inställd på att hon kommer få och ta sin beskärda del av fester, det hör till tonåren precis som allt annat man inte vill att de ska göra...men som de ändå gör. Helt ärligt, jag tycker inte det är så mkt att tjoa om, inte så länge det inte ballar ur och det hoppas jag att jag motverkat något sånär genom hennes uppfostran så gott det går iaf..Hon har huvudet på skaft och det är väl det enda som guidar de små liven genom livet när inte mamsen står och håller de i handen.
Kommer inte köpa ut åt henne dock, är mer el mindre nykteriskt själv enbart för att jag ogillar smaken av alkohol :), så hitta flaskor hemma kan hon helt glömma.

slånbär2012-06-09 09:00

Mindymo- Menar du att du lät en ung tjej som inte var ditt eget barn dricka hemma hos dig och att du försåg henne med alkohol? På vilket sätt hade du att göra med hennes uppfostran i övrigt? Var du fosterförälder, eller bara vän/släkting till familjen? Vad tyckte hennes föräldrar om det och varför tog du på dig den delen av hennes uppfostran? Hade dom bett dig? jag undrar för det verkar riktigt märkligt att en person utanför familjen tar det beslutet att introducera alkohol i den åldern på det sättet.Jag hade blivit vansinnig om någon hade gjort så med mina ungar.
Dessutom så visar flera undersökningar på motsatsen-entydigt. Du kanske hade tur och det funkade vilket det självklart också gör ibland precis som jag klarade mig genom min tonårstid utan några men för livet. Men det hör mer till undantagen.

slånbär2012-06-09 09:04

le-lou: det är ju den synen på det som gör att dom vet att dom kan festa på. Om ens föräldrar tänker så att "det går inte att hindra ändå" så är det ju fritt fram. Vi sa nej helt enkelt och det har aldrig varit något tjafs om det. Dom har haft samma kompisar och gjort en massa grejer fast bara inte gått på fyllefesterna eftersom dom inte tycker att det är kul att vara nykter när alla andra är fulla. Det går att sätta gränser och man kan få barnen att faktiskt respektera dom.

vill ha2012-06-09 09:05
Antal inlägg: 9

Har två barn, det ena dricker mycket måttligt, det andra är numera nykter alkoholist. Ingen har fått dricka hemma, så det finns nog inga enkla svar.
Det är många faktorer som spelar in, kompisar, gener osv. Men min nyktre alkoholist (som jag är oerhört stolt över, han har kämpat en lång och svår kamp mot spriten och vunnit) säger att han säkert hade hamnat i missbruket tidigare och därmed ramlat djupare om jag hade tilllåtit honom att dricka hemma eller köpt ut.

le-lou2012-06-09 09:32
Antal inlägg: 17500

slånbär - tja jag vet inte det du. Jag tror det handlar om mer än så faktiskt. Dels barnens egen personlighet och rebelliska ådra och också hur föräldrar är. Min mamma tex, hon hade noll koll på var jag befann mig och brydde sig nog inte särskilt mkt om det heller. Jag var fri att göra vad jag ville så det gjorde jag. En kompis till mig höll på samma sätt, bara att hon gjorde det i smyg för sina föräldrar, för de var stenhårda med allt.
Jag säger det igen, det får inte balla ur men att ungdomar festar ser jag inte som något livsfarligt, och jag menar inte heller varje helg - spy ner sig och däcka under en sten på stan nu....jag tror mer på att hålla koll och prata (och att man faktiskt gör det regelbundet innan de är i den åldern också) än att inbilla mig att de sitter med saft och kakor på "fester" när de är 17 år gamla. För det gör de inte.

slånbär2012-06-09 12:19

Le lou-det är klart att det även har att göra med personligheten hos ungarna och självklart även hur och var man bor. Men våra ungar har kompisar som har festat sedan femtonårsåldern lite nu och då och då har mina helt enkelt inte varit med. Dom har själva valt bort det då dom vet att vi har sagt nej till att dom dricker före 18. Det är klart att det inte händer något särskilt annat än att dom fyller år då-deras personlighet eller situation ändras ju inte men någonstans måste man ju sätta en gräns och då har vi gjort det vid den lagliga gränsen. Lättast så för att slipp diskussioner.
Min mamma hade heller ingen koll men ändå var hon väldigt sträng men gick ju lätt att lura då hon inte visste så mycket om vad man kunde hitta på. Mina ungar skulle ju haft väldigt svårt att lura mig eftersom jag själv var expert på det området.
Men vi gör alla olika och dom flesta ungar blir det ju folk av i slutändan ändå. Men att göra som Mindymo- servera alkohol till någon annans minderårige barn det förstår jag helt enkelt inte alls.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?