Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade31
Mobilspel
Pågående19 638

Forumkategorier

Användare Inlägg  
crooked rain - Ej medlem längre2012-06-12 01:08
Antal inlägg: 6334

Kanske är förklaringen så enkel och freudiansk.

crooked rain - Ej medlem längre2012-06-12 01:12

Fortfarande: det är mer kvalitetstänk att välja flaskor som tål att stå utomhus ett dygn framför de som inte tål det lika bra, imo. Och nej, jag känner kanske inte skillnaden, men jag föredrar den holistiska grundsynen. Mvh ölguru.

crooked rain - Ej medlem längre2012-06-12 01:14

Dock att den godaste ölen kommer i klar flaska! Coronaaaaaaa.

crooked rain - Ej medlem längre2012-06-12 01:14

Obs skämt.

Harlort - Ej medlem längre2012-06-12 01:15
Antal inlägg: 670

Corona är inte öl.....det är någons urin som kylts ner. Sorry men så är det!

Harlort - Ej medlem längre2012-06-12 01:15

Obs skämt.

LadySol - Ej medlem längre2012-06-12 01:19
Antal inlägg: 33199

Haha. Enligt vad jag hört är det en rätt bra beskrivning på Corona.

Silfverkrok - Ej medlem längre2012-06-12 01:21
Antal inlägg: 7174

nä corona är någons kylda urin :) och jag är inte helt övertygad crooked. lutar nog mer åt det estetiska. glaset är så tjock att jag tror även gröna flaskor klarar en stund utomhus. dom flesta går som sagt direkt från bryggeriet till en kyl. min fulöl tappar jag på dom flaskor jag hittar och jag har inte märkt någon skillnad :) . saknar robert gustafssons reklamfilmer förressten, haha.

Harlort - Ej medlem längre2012-06-12 01:22

Ja men jag är ju en blyg person och vill tona ner mina ord något.....men smaken är som baken och peta i en limeklyfta så slinker den ner en varm sommardag......kanske.

crooked rain - Ej medlem längre2012-06-12 01:23

Nu har jag inte smakat urin någon gång men jag tänker mig att det har en väldigt distinkt smak, till skillnad från Coronan som smakar ljummet kranvatten även när den är kyld.

Hinken76 - Ej medlem längre2012-06-12 01:24
Antal inlägg: 1194

Va? Ingen frågar? Jamen då svarar jag i alla fall!

Den färg man upplever på en kropp avgörs av vilka ljusvåglängder den reflekterar. Om något är grönt reflekterar det ljus runt säg 500-550 nanometer våglängd. Om något är brunt reflekterar det förutom grönt även rött ljus, runt 700 nanometer. Detta säger dock INGENTING om hur mycket ljus som släpps in i flaskan. Transmittansen är nämligen infallande ljus minus reflektansen minus adbsorbansen. Och adsorbansen kan man inte se, den omvandlas till värme i glaset. Till detta kan man lägga till att de molekyler i ölen som eventuellellt exciteras av elektromagnetisk strålning kanske inte alls exciteras av synligt ljus, utan av till exempel ultravioletta våglängder.

Vad man däremot kan säga är att ju mörkare en flaska framträder i motljus, desto mindre (synligt) ljus släpper den igenom. Detta kan naturligtvis uppnås gemom såväl högre reflektans som högre adsorbtion. Grönt glas reflekterar förvisso färre våglängder än brunt glas, men om man tillsätter mer färgpigment kan man göra glaset mindre genomskinligt. Därför är det ett bättre test att hålla upp flaskan i motljus och kolla hur mörk den är, än att bara titta på färgen.

Mina ursäkter för att jag sabbat tråden.

Harlort - Ej medlem längre2012-06-12 01:26

Vilken jävla huvudvärk jag fick.......

Hinken76 - Ej medlem längre2012-06-12 01:30

Just därför folk aldrig frågar oss, fast vi vet.

crooked rain - Ej medlem längre2012-06-12 01:34

Hahaha Hinken, SÅ taskigt att skriva sånt kl halv två på natten. Men trots lång förklaring är ju de bruna flaskorna (i praktiken) mörkare i motljus och släpper därför in mindre ljus, nicht wahr?

crooked rain - Ej medlem längre2012-06-12 01:36

Dvs klart att en teoretisk mörkmörkmörkgrön flaska släpper in mindre ljus än en teoretisk ljust genomskinlig brun, men om man får generalisera brukar de ju inte se ut så. Snälla säg åt mig att sluta skriva här.

Hinken76 - Ej medlem längre2012-06-12 01:38

Verkar som en utmärkt sammanfattning! Du får med gott samvete sluta skriva nu.

Nä nu är det läggdags. Ska trots allt åka tåg till metropolen Linköping okristligt tidigt om några timmar.

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-06-12 06:09
Antal inlägg: 1268

Generellt sett så bör väl all mat förvaras i mörka glas eftersom UV kan försämra de flesta livsmedel. Särskilt kryddor bör förvaras mörkt, men har för att man ska kunna se kryddorna helt klara glas. Utöver det så är signalerar ju en grön/genomskinlig flaska en lätthet och friskhet och blir en del av det grafiska formspråket för en ljus öl. På samma sätt säger en brun flaska att ölet är mer fylligt. Och rent allmänt brukar ju också högkvalitativa produkter förvaras i mörkare förpackning.

dinodog2012-06-12 09:43
Antal inlägg: 4973

Som tidigare nämnts så har det med UV-ljuset att göra. Bruna flaskor skyddar bättre än gröna. Flaskorna exponeras för ljus redan i bryggeriet där dom tappas på flaskorna. Sedan när dom står i butiken visserligen inte Uv-ljus då. Många krogar har ju ölen i kylar med glasdörrar också.

Då är det bättre med öl på burk.
I och med att den väger mindre än glas, gör också att det behövs endast hälften så många lastbilar som kör ut ölen vilket spar drivmedel och det i sin tur innebär minskade skadliga avgasutsläpp.

Fast ölburkens insida är ju lackad med plast innvändigt för att det inte ska bli "plåtsmak" på ölen.
Frågan är då är det bisfenol i den "plastlacken".

Klungan2012-06-12 12:28
Antal inlägg: 394

Han kanske ska testa att dricka ur ett glas....?

Aquila12012-06-12 12:32
Antal inlägg: 2463

Bruna flaskor får en ett tänka på pilsnergubbarna som satt utanför Konsum när jag var barn. Man vill ju inte bli som dom, därav faller valet på gröna flaskor och därmed hamnar jag inte utanför Konsum. Enkel konklusion.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?