Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 527 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| boffertomte | 2012-06-27 13:26 | |
![]() | Slånbär: Det är därför som det är sorgligt att så många föräldrar bestämmer att deras barn har allergier och intoleranser som de inte har. Det är dyrare och mer arbetskrävande att servera specialmat, det ska vara förbehållet dem som verkligen har besvär. Men man har ju rätt att mjölka ut allt man kan ur den offentliga sektorn, och många tycks verkligen ha gett sig fan på att göra just det. | |
| slånbär | 2012-06-27 14:23 | |
![]() | boffertomte-vet inte riktigt vad du har för erfarenheter som du grundar detta på men jag kan säga att under alla mina år inom detta område så har jag ytterst sällan stött på föräldrar som fejkar detta då det för deras barn innebär vissa besvär även i vardage. Det enda jag kan säga är att laktosintolerans har blivit en modegrej där föräldrarna på vårdcentralens inrådan direkt tar bort mjölken så fort barnen har ont i magen. Det finns vissa risker med detta som dom inte tänker på. Problemet är att läkarna när det gäller just detta inte gör några tester utan löser det med att bara skriva ut ett intyg. Men för oss som arbetar med detta är det ingen skillnad på allergier och intoleranser som är "äkta" eller bara troliga utan vi behandlar alla lika. Självklart. | |
| med | 2012-06-27 14:57 | |
![]() | Hur vågar du ttiittii agera som du gör??? | |
| slånbär | 2012-06-27 20:22 | |
![]() | Hur var det nu Ttiittii-skulle vi fortsätta diskutera eller har du förstått att det du gjorde var riktigt galet och som du ser så är det inte bara jag som tycker det den här gången. Ibland måste man faktiskt ta och titta i spegeln och inse att man inte alltid gör allting rätt. Ta det som en lärdom inför dina framtida korståg mot föräldrar i din närhet som uppfostrar sina barn på ett sätt som du tycker är fel. låt bli att lägga dig i helt enkelt. Håll dig till att hjälpa dom som ber om din hjälp i fortsättningen. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-06-27 21:05 | |
![]() | Den här tråden har ju blivit ganska olustig men jag skulle ändå vilja lägga till att man träffar knappast många människor med Münchhausen by proxy, då man räknar med att återfinna 3-10/år i Sverige med den sjukdomen som är mycket allvarlig! En sån diagnos slänger man inte ur sig hur som helst, tycker jag. Den som har sjukdomen går in för att skada och även döda en närstående (oftast barn). De föräldrar några här beskriver verka hellre överdrivet beskyddande och allmänt neurotiska. De är ängsliga och vill inte att deras barn ska vara sjuka eller råka ut för olyckor och det är stor skillnad mot MBP. Barn kanske blir ängsliga själva av att ha överbeskyddande föräldrar men att kalla det för grov misshandel kan inte vara riktigt! Sen finns det verkligen en hel del allergier som man inte ska negligera eller leka med. Jag tror att ärftligheten betyder mer än miljön. | |
| Minta | 2012-06-27 21:25 | |
![]() | Intressant artikel av Wold. Enligt henne är det uppenbart att det är något i miljön som lett till ökningen och att det nästan inte förekommer i fattiga länder. Det ökar också bland vuxna, kanske för att vi behöver en påfyllningsdos av det som chockar immunsystemet de två första åren eller när vi föds. De som adopteras till Sverige (eller andra västländer) som 1-2-åringar blir lika allergiska som oss, medan de som adopteras vid 6-7-årsåldern inte blir det. Mycket i hennes artikel som talar starkt för miljöfaktorer. | |
| jellyflower | 2012-06-28 08:35 | |
![]() | Det finns nån teori om inälvsparasiter, det vi kallar "mask" och som är vanligt hos hundar och katter, i synnerhet utekatter. Hos vuxna hundar i städer ser man allt mer sällan inälvsparasiter, allergier bland hundar ökar också kraftigt. Immunförsvaret är enl den teorin "gjort" för att bekämpa sådana parasiter, när inga sådana finns kan immunförsvaret bli förvirrat och attackera proteiner som eg är harmlösa. Kanske stod det i artikeln, Minta, jag har brått så jag hann ej slå upp den, ska sen. | |
| boffertomte | 2012-06-28 08:40 | |
![]() | Slånbär, självklart måste ni behandla såväl inbillningsjuka som verkligt laktosintoleranta likadant, ni kan ju inte ta egna medicinska beslut på skolan. Det är ju rätt och riktigt. Men det är ett jävla ofog att att hitta på att barn har allergier och intoleranser och på så vis tvinga fram specialkost och dyra ersättningsprodukter. Det är ju verkligen ej ert fel, ni som arbetar med barnen. Det är föräldrar, vårdcentraler och inte minst tv-reklamen som uppmuntrar det. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-28 08:58 | |
![]() | experiment ?det var inget sådant.jag har lärt mig känna igen dom som vill att deras barn ska få upp märksamhet pga påhittade allergier,det är stor skilnad på betende på dom som har barn med allergier och på dom som vill att deras barn ska ha allergier,slänbär du skriver att du träffar dom som fejkar ytterst sällan,betyder det att du har träffat på dom? | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-06-28 09:07 | |
![]() | ttiittii... är du beteendevetare? Psykolog? Har du klämt in någon som helst utbildning efter grundskolan som gör dig det allra minsta lilla kvalificerad att ställa diagnoser på folk du inte ens undersökt? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-28 09:13 | |
![]() | jag ser när folk ljuger det är enkelt | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-28 09:17 | |
![]() | som svar på om vi ska diskutera så är svaret ja självklart,men jag sitter inte vid datorn när det är fint väder ute,då har jag annat för mig | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-06-28 09:41 | |
![]() | jag tycker riktigt riktigt synd om din närmaste omgivning. | |
| slånbär | 2012-06-28 10:06 | |
![]() | Ttiittii-när det gäller laktosintolerans så är det många som först tror att barnen har det och tar bort mjölken under en provperiod. Det handlar inte om att dom vill att barnen ska ha detta besvär utan att dom vill ta reda på orsaken till problemet och det absolut vanligaste när det gäller magbesvär är då att man först provar att ta bort mjölken. Detta gör naturligtvis ingen skillnad i hur vi agerar och bemöter dessa barn och föräldrar-dom får mat utan laktos tills föräldrarna har fått ett läkarintyg eller återgår till normalkost. I vissa fall har man istället upptäckt en glutenintolerans när utredningar har startat. Jag har aldrig träffat en förälder som faktiskt är nöjd med att barnen är allergiska-återigen undrar jag över vad det är för ställe du bor på egentligen?? Om du nu har sån stor erfarenhet av detta och mött många sådana föräldrar och barn? Det verkar som att det är dags att tillföra lite nytt blod till genbanken i din lilla by. Fortfarande så verkar du inte förstå Ttiittii att oavsett vad du tror dig veta om alla andra så ger det inte dig rätten att göra som du vill med andras barn. Det är oerhört kränkande det sättet du agerar på och jag förstår inte hur du har kunnat hålla på så här utan att bli anmäld. Detta gäller oavsett om det handlar om att du tycker barn har fula kläder, sitter för mycket och för sent vid datorn, festar, eller har en förälder som ber dig uttryckligen att inte utsätta hennes barn för pälsdjur, laktos eller gluten när barnet är hemma hos dig. Vad skulle du själv säga om nåon av dina barns kompisars föräldrar tyckte att dina barn i tonåren gott kunde få dricka lite vin till maten vid nån grillfest och helt enkelt serverade dom detta utan att dom ens visste om det? Skulle det vara ok för din del? För det du gör är precis just detta och faktiskt ännu värre då du utsätter barnet för fara om det nu skulle visat sig att du faktiskt hade fel. Någon borde ta och skaka om dig riktigt ordentligt!!!Att du inte dykt upp i grannfejden är ett mysterium.......... | |
| boffertomte | 2012-06-28 12:11 | |
![]() | På skolan där min kompis jobbar kräver de läkarintyg innan de ändrar barnets kost, helt enkelt för att det blivit så otroligt många barn som drabbats av laktosintolerans. De allra flesta barnen är, för att använda hr stadsministerns uttryck, etniska svenskar. Ändå lider 50% av barnen av sk laktosintolerans, vilket statistiskt sett är fullständigt orimligt. Men det är något av en Solsidan-skola, där barnen naturligtvis är liite mer speciella och liite mer känsliga och föräldrarna har liiite mer tid över att uppfinna överkänsligheter. | |
| boffertomte | 2012-06-28 12:18 | |
![]() | Till Ttiiiitttiii vill jag bara säga: Sluta för helvete. Du har ingen rätt att lägga dig folks liv och utsätta barn för dina klokagumme-experiment oavsett om de ljuger eller ej. Sannolikt inbillar du dig att du vet och förstår väldigt mycket mer än du i själva verket gör. Att du inte begriper det gör saken värre. Även Breivik tycker att hans eget förnuft är rent av alldeles ovanligt sunt. Han mördade 77 personer i bästa välmening, för att rädda Norge från sharialagar och muslimsk fanatism. Att man själv tror att man vet bäst betyder absolut inte att man gör det. | |
| fdennis | 2012-06-28 21:19 | |
![]() | slånbär: tack för svaret, hade helt glömt bort tråden :) och nej, när mamma såg symptomen och fick misstanke om allergi så ringde hon och bokade läkartid för prover istället :) | |
| apbur | 2012-06-28 23:34 | |
![]() | Visst kan det bli problematiskt om föräldrarna verkligen tror att deras barn lider av massa allergier som inte finns men det borde inte vara konstigare att inte vilja att ungen dricker mjölk som att man inte vill att ungen äter fläsk eller kött. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-29 00:08 | |
![]() | det som är konstig är att föräldrarna hittar på allärgi åt barnen,om dom skulle ha allergi på riktigt skulle dom vara nöjda då? eller hitta på att dom har yttrerligare en sjukdom? | |
| _malla_ | 2012-06-29 00:27 | |
![]() | Jag tror att vissa som inte är allergiska har lite svårt att förstå hur det är att ha allergier. Jag har haft det största delen av mitt liv och det är ju inte så att jag vill göra mig märkvärdig för att jag inte vill gå in hos någon som har katt, jag mår helt enkelt väldigt dåligt om jag gör det. Det är inte värt. Laktos och liknande är ej allergi. | |