Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 36 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 622 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lenaaaa | 2006-09-19 18:12 | |
![]() | Är det någon som har lust att förklara vad det här med plasmagivare innebär? Jag är för liten för att ge blod, man måste tydligen väga minst 50kg. Men plasmagivare kunde jag bli. Vad innebär det? Vad är det man ger bort då? | |
| joelxy79 | 2006-09-20 13:50 | |
![]() | Blodplasma, eller enbart plasma är det som återstår av blodet när alla celler har avlägsnats utan att blodet har fått koagulera. Blodplasma består till 90 % av vatten, och dess funktion är att transportera flera viktiga ämnen som cellerna behöver samt de restprodukter som avges från cellerna med undantag av koldioxid och syre. I blodplasman finns även speciella plasmaproteiner med olika funktioner. Immunoglobuliner (antikroppar) och koagulationsproteiner är viktiga komponenter av blodplasma. Fibrinogen är annat protein som deltar vid koaguleringen av blodet. Blodplasma som fått koagulera kallas serum. Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wik...Bl odplasma | |
| joelxy79 | 2006-09-20 13:52 | |
![]() | Nu vet du! Vi ses ikväll / Joel | |
| emmylicious | 2008-06-16 22:00 | |
![]() | Jag försökte faktiskt bli blodgivare. Följde med en kompis till blodgivarcentralen för att hon skulle bli blodgivare så tänkte jag att det kan väl jag också testa då. Det tyckte inte mina armar. Sköterskorna(!) stack mig 3 ggr men fick inte en enda droppe. | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-06-16 22:07 | |
![]() | jag var blodgivare i ca 18 år. Fick sluta då labassistenterna gömde sig då jag kom, eftersom jag var ganska svår att sticka och det gick bara att ta från höger armveck.. Mej gjorde det ingenting, men de tyckte det var pinigt värre att jag fick komma tillbaks gång efter gång eftersom det inte gick.. Det var två labassistenter som kunde det helt utan några krusiduller, så var dom där så kunde jag få ge blod... Jag blev även så ärrad i armvecket så det blev ett problem det oxå.. .Men jag är glad att jag gav så mycket blod under dessa år iaf!! | |
| hungerstrejk | 2008-06-16 22:15 | |
![]() | Det här med att donera organ känns lite skrämmande. Det är lite dumt men jag kan inte låta bli att fundera på om jag kanske behöver dom i framtiden när jag har dött. Till exempel om man skulle leva vidare i samma kropp. | |
| Teppy | 2008-06-16 22:22 | |
![]() | Blodgivare är ju givet att man är, om man kan. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-06-16 22:22 | |
![]() | Ber om ursäkt, men jag har än inte tagit tag i saken... Har inte kollat upp om jag kan bli blodgivare än... *skäms* | |
| Nemi | 2008-06-16 22:25 | |
![]() | Jag får tyvärr inte ge blod (fel mediciner) men jag försöker uppmana sambon att gå ivägoch lämna och talr gärna om det med nära och kära. Förhoppningsvis hjälper det att några fler blir blodgivare. Vem vet när man själv kan komma att behöva blod liksom. | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-06-16 22:26 | |
![]() | Gör det direkt mamman!! Jag har anmält mej till organdonation, tror inte att jag behöver mina organ då jag är borta..Själen kan jag ju inte ge bort och det är nog den som lever vidare.. Tänk tvärtom, att det vore du eller någon i din familj som behöver blod eller ett organ och ingen ville ge det... | |
| Cajsa-Stina | 2008-06-16 22:32 | |
![]() | Hörde på nyheterna ikväll att sjukhusen totalt i Sverige har 1000 påsar för lite blod inför midsommarhelgen. Hoppas verkligen att ingen behöver genomgå någon större akutoperation. Snälla, gå och lämna blod ni som kan. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-06-16 22:33 | |
![]() | Jag delar gärna med mig av mina organ när jag är död. Skulle heller inte tveka om någon i min närhet behövde en njure eller så... Men det där med blod.... det är inte farligt, men ack så jobbigt att ta tag i (varför?) HATAR att fylla i papper och skick in och så.... kan ha med det att göra? | |
![]() | benny... det värsta är att jag nu jobbar på IVA... inte långt ifrån blodgivningscentralen.... . | |
![]() | *skäms ännu mer....* | |
| Nemi | 2008-06-16 22:36 | |
![]() | mamman: man kan ju fylla i dom på plats hos blodcentralen :) | |
| hungerstrejk | 2008-06-16 22:44 | |
![]() | Nja. Kanske jag skulle låta dom karva ur lite delar som man vet man klarar sig utan isåfall. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-06-16 22:47 | |
![]() | Jamen nemi... man måste ju DIT också..... | |
| skrabban | 2008-06-16 23:26 | |
![]() | Jag har varit blodgivare i många år. Fick en propp i mitt ben och sedan fick jag inte vara blodgivare. Jag har en ovanlig blodgrupp AB+ som bara 4% i hela Sverige har så jag lämnade blod till mig själv och hjälpte andra också. Det är bra att blodgivning finns. Särskilt om det händer stora olyckor där det behövs mycket blod. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-16 23:33 | |
![]() | Jag är tacksam över de som kan o vill lämna blod. Är nekad själv, kanske lika bra så slipper min galenhet spridas ;) Donation är självklart, ta det de kan behöva, bränn resten. | |
| nella35649 | 2008-06-16 23:42 | |
![]() | Nu har ja kollat upp telefontiderna i min stad, ska ringa o boka in mej imorrn :) Har tänkt på de länge men NU ska ja ta tag i de.. | |