Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade11
Mobilspel
Pågående19 604

Forumkategorier

Användare Inlägg  
diffdiff2012-07-11 20:54
Antal inlägg: 3884

Så glad och tacksam för alla svar. :)
Underbara människor

125478 - Ej medlem längre2012-07-11 20:55
Antal inlägg: 8332

Det går säkert bra. Att dra ut tänder känns ju inte och det brukar gå rätt fort. Att borra i tänderna däremot är bland det värsta jag vet då jag har känsliga tandhalsar och lätt känner av det hela.

TallCoolOne - Ej medlem längre2012-07-11 20:59
Antal inlägg: 181

Håller med borra är mycket värre än att dra ut.

jaapmeister - Ej medlem längre2012-07-11 21:00
Antal inlägg: 2109

Jag har dragit ut alla mina visdomständer.

De nedre visdomständerna var värst. De satt nästan ihop med rötterna i käkbenet så jag blev tvungen att gå till en käkkirurg. Rötterna var böjda inåt, runt en nerv. Så vad de blev tvugna att klyva tanden i två delar och sedan lirka ut de två delarna så att de inte drar av någon nerv.

Jag fick bedövning så klart, men de råkade sätta den på fel sida. Så smärtan blev otrolig. Jag skrek och skrek, men käkkirurgen var från rumänien och förstod inte svenska utan sade bara något om ''veka nordbor''. Till slut svimmade jag. När jag vaknade hade folk på avdelningen förstått vad som stod på, så jag var omringad av en ny kirurg och två sjuksköterskor som försökte ordna till det hela. De gav ny bedövning med blodet forsade så snabbt att jag svalde bedövningen innan den hunnit verka. Nu kom den riktiga smärtan. När de försökte lirka, bända och knäcka tanden trodde jag att hela kraniet skulle spricka -- och det gjorde det. Käken lossnade och en stor spricka öppnade sig i kraniet från tinningen upp till pannloben. Hjärnsubstansen rann ut ur örat och jag svimmade igen.

När jag vaknade hade den rumänska käkkirurgen återigen fått ansvaret för operationen (op:en) och men hade lyckats sy igen läpparna, så jag tvingas vittna om denna händelse på diverse nätforum istället för verbalt. En stödgrupp för tandläkaroffer satte upp ett seminarium förra veckan och bjöd in mig, men eftersom det inte går att prata med igensydd käft, utan käke och halva hjärnan hängandes i trådar på ryggen så skickade de mig till vänsterpartiets ekonomimöte. Relativt stor succe faktiskt, Ohly twittrade ironiskt att han fått ''blodad tand'' efteråt.

diffdiff2012-07-11 21:04

Hemskt!!!!!!!!!!!!!

le-lou2012-07-11 21:08
Antal inlägg: 17500

Hahaha!
tack jaap för kvällens skratt :D

gnill2012-07-11 21:11
Antal inlägg: 1942

jaap, sån "tur" att du kan skriva då... i forum menar jag. Det kanske är dags för lite handkirurgi nästa gång?

diffdiff: Jag tror det kommer att gå jättebra för dig!

diffdiff2012-07-11 21:12

hehe!!!
Onödigt bara med sjuka kommentarer!!!
Hemskt synd om honom!!!!
Tack gnill

peter2012-07-11 21:17
Antal inlägg: 1710

Hört talas om ett alternativt sätt för den som inte vill ha bedövning: ett levande ljus som ställs bredvid att sticka fingertoppen in i när det gör ont i munnen...blir en sorts kroppens avledningsmanöver där en smärta tar bort en annan... kanske i längden blir svårt att behålla fingrarna oskadda.... :)

Ölbaronen2012-07-11 21:22
Antal inlägg: 201

Håller på att få nya tänder, har dragit ut många. (10 st bara förra veckan) är tandläkaren skicklig känner du inget.

diffdiff2012-07-11 21:43

Hoppas på att det går bra verkar ju som om många av er hävdar att det inte alls e så farligt som jag fått för mig

ttiittii - Ej medlem längre2012-07-11 21:49
Antal inlägg: 37631

här kostar narkos 1500 kr be om lustgas,men väntetiden är lång

ttiittii - Ej medlem längre2012-07-11 21:53

om du tar bedövning så gör det inte ont att dra ut tänder,när du kommer hem och bedövningen släpper gör det ont,men inte lika ont som tandvärk,och då har du redan köpt alvedon och ipren så då är du full laddad och efteråt kommer du känna dig lite skämsig för att du var så rädd i onödan

marmeladov222012-07-11 21:54
Antal inlägg: 4211

lol 10 tänder förra veckan, har du några kvar ölis?

Incidental - Ej medlem längre2012-07-11 21:57
Antal inlägg: 7958

Haha jaap

jaapmeister - Ej medlem längre2012-07-11 22:33
Antal inlägg: 2109

Skämt å sido så HAR jag dragit ut alla visdomständerna och det gick hu bra som helst. Käkkirurgen var visserligen rumän och visst fick de klyva tanden men bedövningen gjorde så att man inte kände nåt. Det enda dryga var väl att man fick äta soppa och löskokt pasta ett par dar.

vassatassar2012-07-12 18:19
Antal inlägg: 204

Drog en vanlig kindtand och gjorde det akut hos folktandvården trots jag har en privat. Extremt tandläkarrädd. De var väldigt bra på akutteamet för de arbetade tydligen bara med akut, och de sa, de flesta som kommer in är just de tandläkarrädda för de går längst med sina problem tills de måste in. Så de har en god vana. Det märktes.

Det värsta var röntgen. Det gjorde ganska ont att bita i röntgenbrickan eftersom min käke var så svullen. Jag behövde ingen antibiotika även om jag hade en massiv infektion. De sa det sällan behövs, och i underkäken är de relativt ofarliga och kan lixom inte gå in i hjärnan o sånt.

Sedan fick jag en spruta i kinden, inte av den vanlig bedövningssorten utan något mycket mer massivt. Halva ansiktet blev helt bedövat. Eftersom det sitter i länge och man inte vill börja innan den verkar så blev jag utskickad med patienter emellan innan de drog min tand. Kändes himla skönt när bedövningen verkade. Fast det kändes urfånigt för det gick verkligen inte att prata ordentligt med den.

Sedan borrade de sönder min tand. Det var inte helt utan smärta, det ilade mycket, men det tog typ fem sekunder och då underdriver jag inte.

Själva ryckningen gjorde de bit för bit och det lixom gronkade i huvet när de röck, men det var helt smärtfritt och extremt snabbt. Bloade en del precis i början men sedan slutade det rätt snabbt.

Vad jag var oförberedd på var att det skulle göra ont när bedövningen släppte, det tog flera timmar. Det gjorde inte lika ont som tandvärken men faktiskt förvånansvärt ont. Tog så mycket alvedon som jag fick och tänkte att detta går fan inte över. Men nästa dag var det OK.

Sedan kändes mitt bett lixom lite ömt och konstigt i flera dagar efteråt, tanden närmsta den utdragna kändes lixom helt fel, men det gick över sedan.

Själva dragningen av tanden var faktiskt väldigt odramatisk.

ttiittii - Ej medlem längre2012-07-12 19:16

jag har dragit ut alla tänder och jag överlevde och det kommer du ochså göra,flytande alvedon att ha en klunk flytande alve i munnen bedövar bra bara spotta ut

dinodog2012-07-12 19:41
Antal inlägg: 4973

Jag hade problem med en visdomstand. Min tandläkare skrev en remiss till käkkirurgen åt mig. För jag ville bli sövd för att tanden satt illa i underkäken. Hade hört det ena skräckscenariot efter det andra, så att bli sövd var för mig den enda utvägen.

Men väl där fick jag träffa en helt fantastisk och underbar tandläkare, hon förstod mycket väl min rädsla men poängterade att narkos medför ju vissa risker också, vilket jag var medveten om.

Hur som helst jag avstod narkos och gick med på att prova lugnande och om det inte skulle hjälpa skulle jag få lustgas.
Dagen D kom och som tur var följde min man med mig dit bara uti fall att som jag tyckte, och tur var det att han följde med.

Jag fick en vanlig panodil och ett litet litet illblått piller, om 10 minuter börjar du att gäspa sa sköterskan till mig när hon gav mig tabletterna.
Jodu tjena tänkte jag men banne mig 10 minuter senare så gäspade jag så jag trodde käkarna skulle gå ur led.

Upp i stolen och så började dom täcka in mig i sterila dukar, har för mig att tandläkaren kom, sedan var det godnatt minns nada minnet är helt borta. Har inte en susning om hur lång tid det tog, men enligt min man gick det fort. Han hade däremot väldigt roligt åt mig jag surrade om allt möjligt hade nog en rejäl "fylla". Hade inte ont ett smack heller efteråt inte mer än att man stod ut med det.

Var faktiskt på ett akut besök igår hos tandläkaren och lagade fyllningar som gått sönder. Har kommit så pass långt att jag går till tandläkaren även om jag inte vill.

000none0000 - Ej medlem längre2012-07-24 18:35
Antal inlägg: 65

Men du? att gå till tandläkaren för att få sina tänder fixade är väl inte förenat med smärta? de är ju därför bedövning finns ,för att de är ju inte meningen man ska ligga där å hoppa i taket varje gång de ska lagas eller dras tänder? Det är ju mkt..mkt smärtsammare att gå omkring med tandvärk ju??? =( En bra regel är att varje år gå till tanhygienisten som då både röntgar och kollar över eventuella hål som ska lagas, och fexar eventuell tandsten som vissa har lätt att få.. Finns ju bara ett val..tänder eller inga..eller konstgjorda. Och de blir ju bara dyrare ju större hålen blir, och längre behandlingstid hos tandläkaren. Så tänk på de .. Så tror jag säkert du förstår att du inte ska dra dig för att gå till tandläkaren. De stora felet är ju att de kostar endel att gå till tandläkaren.. men tänder måste man ju ha eller? ;)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?