Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 19 629 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Spira - Ej medlem längre | 2012-08-26 09:27 | |
![]() | Hej Detta med TSS tycker jag är en jättebra grej att använda för er. Det var inte särskilt vanligt när mina barn var små så vi fick ingen sådan input. Äldste sonen var sen att tala men jag läste sagor och hade honom med mig hela tiden och pratade mycket med honom, han kom igång då. När han var tre avskrevs misstanken om hörselskada eftersom han hade så bra tal. Så småningom visade det sig ändå att han var gravt hörselskadad. Nu fick han ju ett bra tal ändå tack vare att jag hade fungerat som hörapparat, men om vi också hade lärt oss TSS hade det hjälpt oss mycket. Det stimulerar ju dessutom språkutvecklingen mycket har jag förstått. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-08-26 09:39 | |
![]() | Tecken som stöd är bra på många sätt och vis. Det kan stimulera språkutvecklingen och ge barnet fler möjlighet att uttrycka sig så att frustrationen minskar. Vad gäller yrkesgruppen logopeder som tidigare nämnts i tråden, så har det mycket att göra och behöver knappast leta efter barn för att hålla sig sysselsatta. Mycket av logopedens arbete går ut på att lugna oroliga föräldrar. Talpedagog är inte ett annat ord för logoped. Talpedagog är lärare i grunden. Logopeder har en tvärvetenskaplig utbildning i medicin, logopedi, psykologi och lingvistik. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-26 09:54 | |
![]() | frustration?frustration är någonting som kommer som ett brev på posten när folk ska trycka ner föräldrarna för att deras barn utveklat någonting annat i stället för talet,jag har en unge som inte kunde lära sig läsa han gick i 2:an,och det gick bara inte ,en kvinna som höll på med rosenmetoden och gjorde sin praktik på skolan ville försöka att få ungen att läsa,hennes ide var:att han var så spänd i kroppen så hjärnan la all ork på att spänna muskler i stället för att lära sig läsa,med masage och övning på rörelser lärde han sig läsa på 3 veckor,jag menar åtgärda orsakerna till problemet (om problemet finns)i stället för att ge tekniska hjälpmedel,Det kan vara så att små barn spänner axlarna tx väldigt hårt så hjärnan lägger energin på att spänna dom musklerna,då finns det inne utrymme att lära sig tala,sök en rosen terapeut.min unge upplevde masagen som mycket obehaglig eftersom det störde hans att alltid spänna vissa muskler,att se vändningen från att se masagen så vidrig han gick 12 gånger på masage till att tycka att det var skönt var en otrolig resa. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-08-26 09:56 | |
![]() | Med frustration menade jag den frustration som kan uppstå hos barnet om det inte kan göra sig förstådd med andra barn. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-08-26 09:57 | |
![]() | Vem är det som trycker ned föräldrarna förresten? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-26 10:00 | |
![]() | Nu är det inget fel på hörseln hos ts barn,men barn har ju gåstolar också för att vara med i kampen tidigast barn som går =är bäst förälder och bäst barn ....tror dom | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-26 10:01 | |
![]() | vem trycker ner föräldrarna? läs bakåt mönje | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2012-08-26 10:41 | |
![]() | Talpedagoger är lärare som vidareutbildat sig till specialpedagog, sen läser de språk och kommunikation ytterligare en termin. Egentligen så heter det "Specialpedagoger med inriktning språk och kommunikation" | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-08-26 10:49 | |
![]() | Jag har läst bakåt i tråden, Titti. Eftersom det var lite oklart vilka son tryckte ned så ställde jag frågan. Har nu läst bakåt i tråden och det verkar som om det finns tre sorter som trycker ned enligt dig? Logopeder, andra föräldrar och förskolepersonal? | |
| Karmosin _ | 2012-08-26 11:06 | |
![]() | Att ersätta bitande med tecken är en bra idé om barnet inte kan göra sig förstådd via ord. Det har inte något med hörseln att göra. Alla barn utvecklas olika, det är vi överens om, men vänta inte bara på att det ska komma. Allt man som förälder/förskola gör (prata mycket med, läsa högt för, upprepa orden "rätt" (nej, inte säga att barnet säger fel utan förtydliga "menar du...?") osv.) gynnar. Brorsans son hade ett mycket försenat/konstigt tal och än idag (trots gigantisk logopedhjälp) 17 år gammal, har han svårigheter med vissa uttal. Det behöver alltså inte komma men är okej ändå! | |
| marmeladov22 | 2012-08-26 11:18 | |
![]() | Tycker det är föräldrarnas uppgift att umgås med sina barn, ett stimulerat barn pratar, annars har man ignorerat den i småbarnsålder om den blir introvert. | |
| marmeladov22 | 2012-08-26 11:20 | |
![]() | Barnet kan ha en viss autism, vilket oxå handlar om ignrans från föräldrarna i bebisstadiet. Detta är så jäkla ego. Föräldrar ska älska och umgås med sina barn, inte sköta dem som djur. Detta är fakta som ni inte vill se. Men det är sanningen. | |
| marmeladov22 | 2012-08-26 11:24 | |
![]() | Ja eller så är det bara vatten bakom trumhinnan. Men lite autism tror jag på. Det är en bra grej, kolla i aspergertråden, han kan få jobb med siffror och korrektur av arbetsförmedlaren. | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2012-08-26 11:25 | |
![]() | Men snälla.........autism får man inte av föräldrars oförmåga att umgås med sina barn. | |
| marmeladov22 | 2012-08-26 11:25 | |
![]() | Det trodde jag. | |
| marmeladov22 | 2012-08-26 11:25 | |
![]() | Och det är en faktor | |
| marmeladov22 | 2012-08-26 11:26 | |
![]() | Bebisar hos missbrukare blir introverta. | |
| marmeladov22 | 2012-08-26 11:27 | |
![]() | Jag menar ett trauma i bebisstadiet. Ofta fattar inte föräldrarna själva att de görfel, men ett spädbarn är oerhört känsligt. Detta kan förhindras om man är uppmärksam, men oxå att symtomen kan tränas bort som tidigare skribenter nämner. | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2012-08-26 11:32 | |
![]() | Men då handlar det ofta om något annat än autism, den förvärvar man inte och det är ett livslångt tillstånd. Missbrukares barn får ofta hjärnskador om mamman missbrukat under graviditeten. | |
| marmeladov22 | 2012-08-26 11:37 | |
![]() | nej missbrukares barn som blir ignorerade får skador genom understimulans (om de föds friska) Föräldrar som inte tar upp barn som skriker eller tvingas ligga i vagn för länge, blir apatiska. Har en vän som jobbar med detta. Hon berättar om bebisar som inte söker kontakt, inte längre skriker, för de lärt sig att det är lönlöst. | |