Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 19 604 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| klobba2 - Ej medlem längre | 2012-08-23 17:22 | |
![]() | Ahh, gympan vilka tider.. mycket komedi man fick uppleva där.. | |
| slånbär | 2012-08-23 17:24 | |
![]() | Men om syftet men idrotten är att få barnen att vilja röra på sig med glädje och målet är att få friska och starka ungdomar då borde det ju inte vara betygsatt. Det i sig gör ju att dom som är sämre ställs lite utanför och själva håller sig i bakgrunden. Vem vill ha domdåliga i sitt lag? Man känner när man inte är önskvärd och i idrott ärmånga delar just lagsporter där tävlingsmomentet blir det viktigaste. Samma sak gäller ju med dom flesta sporter förbarn och ungdomar. Inom både fotboll och tex hocky så sällas man snabbt bort om man inte är duktig ochställs utanför matcherna. Det är poängsystem i tidig ålder och jakten på serievinst startar tidigt. Även om man är med i en breddklubb så är det mycket prestige med som förstör glädjen tidigt. Både ledare men framförallt föräldrar är alltför ofta otroligt osmidiga och iblandrent kränkande iditt beteende gentemot dom barn som dom tycker inte är tillräckligt bra. Jag har under mina årsom ledarei om fotboll i en breddklubb i stockholm sett och hört så sjukt mycket att jag inte vet var jag skabörja omjag skulle berätta. Då pratar jag om fotboll från sju år och upp till sjutton artonåringar. Så måna krossade drömmar och knäckta talanger som jag har sett är helt galet. Ungar som i alltför tidig ålder rekryteras av topplag för att spela " elitfotboll" och efter ett par år kommer tillbaka med brutet självförtroende och all spelglädje borta. Det är sorgligt faktiskt. Idrott ska uppmuntras men för alla, inte bara dom duktiga.både iskolan och på fritiden. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-23 17:30 | |
![]() | Det är oerhört viktigt med rätt lärare i gymnastik kanske vi har kommit fram till,barn är alltid tillräkligt bra,det är bara föräldrar som är dåliga och lärare | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-23 17:32 | |
![]() | Det finns exempel på folk som mår dåligt pga vad som hände på gympan för 10 20 30 år sedan,det är inte bra | |
| slånbär | 2012-08-23 17:32 | |
![]() | Sorry att texten blir så kompakt men jag är inte jättebra på att skriva på mobilen. Gammal käring och alldeles för liten text för att inte tala om dom minimala tangenterna........ | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-23 17:33 | |
![]() | de lungt jag är värre | |
| golden | 2012-08-23 17:37 | |
![]() | bakgrund: jag har alltid gillat idrott och fått högsta betyg utan att för den sakens skull ha varit en asjobbig sportsnubbe. jag är lite smart, har lätt för svenska språket och har koll på bollen, men har sällan kämpat för att detta skall bära frukt. därmed har jag heller aldrig varit särskilt imponerad av höga betyg, vare sig det är mina egna eller andras. utom i ett fall.. jobbig grej på gympan: på gymnasiet gick jag natur och hade därför möjlighet att vända in och ut på varenda en med en boll om jag hade velat. jag hade också kunnat springa ifrån hela klassen om jag hade velat. då jag var och fortfarande är en trevlig och sund person vid mina sinnens fulla bruk valde jag att under idrottslektionerna i trean istället dela med mig av bollen och inte kämpa som en idiot och putta tjejerna och killarna i ryggen för att vinna olika grenar eller matcher. jag vann liksom lagom. särskilt var jag givetvis bussig mot de sämsta.. särskilt mot marcus med tandställning, brillor och utstående öron. värsta kemisten och smart som fan förstås, men då givet sämst i världen på att koordinera sina kroppsdelar och försöka hålla reda på olika bollar, detta trots att han alltid kämpade som satan och knuffades lite i ryggen. vi höll i egna lektioner, jag minns min som trevlig. marcus hade naturligtvis styrt upp en fäktningslektion med värjor, olika maskiner, masker och mer därtill. fäktningen var rätt kul och marcus kammade hem högsta betyg för sin målmedvetenhet och kämpainsats under terminen, medan jag fick nöja mig med ett något lägre. trist tyckte jag då, jätteroligt tycker jag nu | |
| mz_lzrd | 2012-08-23 17:52 | |
![]() | Många dåliga minnen. Jag var sugig i brännboll, slog lyror, mitt lag kastade sina trätofflor på mig på vägen från planen. Jag var sju år då och blev alltid vald sist tillsammans med klassens tjockis och klassens förståndshandikappade flicka. Jag hoppas att det inte får gå till så numera. Man ska inte ge 7-åringar en självbild som säger kass i gympa. Hela skoltiden hatade jag gympa, blev befriad på gymnasiet efter flera samtal med skolpsykologen. Efter skoltiden har jag dock tränat järnet. Jag älskar att träna. Har fortfarande den ljuvliga känslan av att springa, cykla, gymma osv utan att någon kritiserar mig för att vara långsam, klumpig, okoordinerad. Men jag står fortfarande inte ute med att klä av mig i omklädningsrum. Jag kommer och går i träningskläder till o fr gymmet. | |
| Skblole | 2012-08-23 17:56 | |
![]() | Jag gick i en klass som inte var översvämmad med atletiska förmågor och var i särklass bäst i den klassen så blev oftast vald först. Jag kan ha förståelse för att detta momentet kan ha varit lite känsligt för de som inte är så skickliga på idrott. Jargongen i omklädningsrum är väldigt speciell för att inte säga retarderad. Den som inte har ägnat sig mycket åt lagidrott kanske inte känner till detta och kan ta ord och incidenter i omklädningsrummet på annat sätt än de var menade. Bara en teori. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-08-23 18:08 | |
![]() | Jag simmade långdistans under högstadiet & gymnasiet, och har också spelat mkt fotboll och handboll. Bra kondition, tyckte (tycker) om att idrotta. Borde alltså legat ganska bra till, vilket jag också gjorde på högstadiet. På gymnasiet hade vi en lärare vars enda mål i livet tycktes vara att frälsa alla i orienteringens namn; som totalt obegåvad i form av lokalsinne och vilken prick på kartan som är den eller den stenen (jag har dock lärt mig, idag guidar jag i fjällen ibland) var det såklart en katastrof för mitt betyg i idrott. Ang omklädningsrum håller jag med om skbloles teori. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-23 18:29 | |
![]() | mz_lcrd,jag blir ledsen när jag ser vad gymnastiken har satt för taggar i ditt hjärta,tyvärr så är det inte bättre nu på sina ställen | |
| RaEl - Ej medlem längre | 2012-08-23 19:11 | |
![]() | Har mest tråkiga minnen av gympan...Jag var MINST, TJOCK, GLASÖGON och INGET bollsinne... Gissa om det är en bra kombination?=/ Jag blev kallad minifläsket", vald sist, med suckar o orden: "vi f å r VÄL ta H E N N E då"... Har fortfarande mycket dålig självkänsla och självbild... = ( | |
| Emtee | 2012-08-23 19:26 | |
![]() | Jättedålig på alla sporter i skolan, klumpig och utan bollsinne. Blev inte retad direkt men alla visste att jag var usel och inte samarbetade när vi spelade någon bollsport eller så förstod jag inte reglerna. Enda sporten jag gillade var ridning och den räknades ju inte. Jag minns att jag i 8an ansträngde mig med idrotten, gick ner i vikt och förbättrade mig jättemycket. Men då (80-tal) jämfördes man med de andra i klassen dvs betygen sattes på faktiska resultat. När vi hade "kvartssamtal" i slutet av terminen sa gympalärarinnan med ett leende "du har ju varit aningen bättre denna termin men någon ska ju få ettan i betyg och den får du nu också". Efter det skolkade jag så mycket jag kunde från gympan. =-( | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-08-23 20:40 | |
![]() | jag gillade gympan. man fick ha små tighta shorts och kunde gå och åma sig. orientering var också roligt. då stog man och rökte på ngn parkering medans utvald kille alt. hotad tjej sprang rundan och stämplade ens kort. | |
| slånbär | 2012-08-23 21:38 | |
![]() | Rec-om man tänker på hur dom flesta i tråden verkar ha upplevt gympan så är ditt inlägg från detandra hållet. Du var då en av dom som gjorde livet jävligt för andra. Jag får känslan av att du minns det med stolthet, det aft du varen av översittarna, plågoandarna som gjorde någons tillvaro till en mardröm. Känns det bra? Själv skulle jag skämmas ögonen urmig om jag visste med mig att jag hade varit en sån. | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2012-08-23 21:40 | |
![]() | Golden: vad var D jobbiga?? | |
| Moem89 | 2012-08-23 22:14 | |
![]() | Mellanstadiet fick vi nästan alltid välja vad vi ville göra, vilket blev rundpingis, "killerball", lekar eller badminton. Årlig friidrottsturnering mot två andra skolor och jag hoppade alltid så jag landade med ryggen på ribban när det var höjdhopp. Kom upp i högstadiet, blev mobbad för att jag var tjock men jävlar vad jag kämpade för att få killarna att se hur duktig jag var (särskilt på sittups och löpning). I gymnasiet hade vi en manlig lärare som favoriserade de som idrottade på fritiden och inledde alltid sina lektioner med att kommentera deras matchresultat i fotboll eller hockey (vissa gick sportinriktade linjer). Jag gick emot honom och sa att det var orättvist då han även tittade mest på deras prestationer under lektionerna. Han höll givetvis inte med, så vi pratade inte frivilligt med varandra på flera månader. Men på studentdagen så kom han fram och sade att han hade satt VG på mig och frågade om vi kunde vara vänner då. Vilket slisk haha! Jo, jag tränar nog både bäst och mest på mina egna villkor. Luftgevärsskytte på SM-nivå betygssätts ju inte direkt i idrott ;P | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-08-23 23:25 | |
![]() | Att gymnastiken skulle satt spår i människors liv var jag säker på men att det skulle vara så här illa hadde jag aldrig kunnat tro | |
| mrperfect | 2012-08-23 23:44 | |
![]() | Moem89 Hur många situps kunde du göra? Jag tränade opp mej till 300.. sen blev jag uttråkad :) | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-08-23 23:47 | |
![]() | Hotad tjej? | |