Spelrum
| Giraffen | 50 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 19 656 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-09 23:15 | |
![]() | Jag har aldrig påstått att det förekommer fler tonårisgraviditeter i kärleksfulla hem | |
| Ydh | 2012-09-09 23:27 | |
![]() | Det är så mycket vi inte vet om andra människor. En tonårsgraviditet kan ju drabba vem som helst, egentligen. Och visst är det föräldrarnas ansvar, men inte enbart. Skolan är en viktig plats för tonåringar och där krävs bättre sexualundervisning. Alla vet inte att det finns gratis kondomer hos skolsköterskan eller på Ungdomsmottagningen. Kanske tycker de att det är pinsamt att gå dit och hämta? Och jag tror att många tonåringar tycker att det kan vara jobbigt att ta upp en kondom när de väl ska till att ha sex. Håller också med om att det är skillnad på att bry sig om och att lägga sig i vad andra håller på med. | |
| villfimpa | 2012-09-10 01:11 | |
![]() | Jo det beror väl på att de kan bli gravida så unga. I min värld är vi bara civiliserade stenåldersmänniskor. Ta jungfru Maria t.ex. En ohelig ande våldtog henne när hon var blott cirka femton och brädade Josef. På stenåldern kunde man det man behövde lära sig mycket tidigare (vid typ kanske femton) . Om mamman då var runt trettio hade hon säkert börjat komma in i något liknande klimakteriet och kunde vara behjälplig sina sista år med barnbarnen. Dessutom fanns inte kärnfamiljen utan folk levde i kollektiv. Våldtäkt mellan grupper förekom säkert med oönskade graviditeter som följd. Grannfiendens ungdomar eller "adelsmän" och andra "herrrar" som bara tog den kvinna / flicka de ville ha. I Sverige har vi Magnus Ladulås och andra att tacka för husfrid och hemfrid. Alltså, barn blir gravida för att de kan bli det och visst är det tråkigt när de är barn själva men Gud ville tydligen ha det så. Vi har inte hunnit evolutionera oss in i civilisationen, vi är fortfarande stenåldersmänniskor som inte hunnit utvecklas. Nu för tiden handlar det om människosyn och moral. Om moralen vore annorlunda skulle det säkert inte bli så många tonårsgraviditeter men nu för tiden handlar ju nästan allt om sex. Vi har accepterat homosexualitet ända in i kyrkan. Vi har tonåringar med barnansikten som fotomodeller. Vi hyllar ett pedofilmode där ungdom verkar vara det ända som räknas. Dessutom är ju barn nyfikna. Jag tror inte problemet är så stort egentligen. De flesta är vuxna / mogna att förstå att en graviditet inte är något att ta enkelt på. Ett barn är ett livslångt åtagande och jag tror att de flesta flickor är väl medvetna om att t.ex. en förlossning är "ett djurplågeri" men de förstår inte att ett barn inte är en hund, katt eller häst utan kräver så ofantligt mycket mer av sina föräldrar och omgivning. Jag har sett inslaget om "dator-bäbisar" och att de flesta flickor som fick pröva att ta hand om en sådan en vecka omvärderade snabbt sitt beslut att skaffa barn i unga år. Det borde vi importera från USA istället för mycket annan skit. Tyvärr, vi är civiliserade stenåldersmänniskor som inte har hunnit med att utvecklas i takt med civilisationen. Tack för p-piller, kondomer och abort det är lite civilisation jämfört med änglamakerskor | |
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-10 02:55 | |
![]() | "bara för en stund sedan har jag fått veta att två flickor 13 och 14 år gamla blivit gravida för att skolan är så tråkig,ska man svimma eller" Har du hört dessa flickor säga att de blev gravida för att skolan är så tråkig? Eller har du hört det via någon annan? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-10 06:58 | |
![]() | jag har hört det dom har sagtdet till mig personligen.Villimpa förmodligen har ingen missat att det var sämre förr,starta en tråd om graviditeter på stenåldern | |
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-10 07:17 | |
![]() | Och då sa du till dem att du skulle ringa skolan? Och att "om en stund startar jag en tråd på Betapet om det"? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-10 07:22 | |
![]() | ja sa att jag skulle ta kontakt med skolsköterskan så att hon får hjäpa dom | |
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-10 07:31 | |
![]() | Personligen tycker jag att det är lite osmakligt att om du fått dem att berätta det här för dig så startar du snabbt därefter en tråd om det härinne. Du har ju lämnat ut dig ganska mycket i trådar och skrivit var du bor och så vidare. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-10 07:48 | |
![]() | snbbt? du vet ingenting, du ha ingen aning om var jag är när jag inte ä här är rätt så rörlig av mig,skulle adrig skriva något som skadade någon.men jag vile fortfarande att tråden inte skulle handla om mig eller forntid lika bra den stängs om det inte respekteras | |
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-10 07:52 | |
![]() | Snabbt grundar jag på "bara för en stund sedan har jag fått veta att två flickor 13 och 14 år gamla blivit gravida för att skolan är så tråkig,ska man svimma eller" En stund är ingen längre tid för mig. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-10 07:56 | |
![]() | du lägger fokus på fel saker stäng tråden | |
| toonfisken | 2012-09-10 08:03 | |
![]() | ttiittii : Varför är du anonym när du uppenbarligen har så mycket klokt att komma me d ??? | |
| le-lou | 2012-09-10 08:12 | |
![]() | Snarare klokt av tittii att vara just anonym tycker jag... Sen tycker jag att ämnet är viktigt, och jag förstår inte riktigt varför ni hetsar mot tittii nu. Tonårsgraviditeter är ett problem ju, varför ska inte ämnet diskuteras? | |
| ingson | 2012-09-10 08:29 | |
![]() | Skillnad på tonår. Själv är jag född av en tonåring , 19 , och pappa något år äldre. Fungerat utmärkt. Tycker att det är tokigt med 40+ förstföderskor som måste ha ekonomi och karriär klart först | |
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-10 08:31 | |
![]() | le-lou. Jo, det som ställer till det är enligt mig TS kategorisering och fastslående att så och så är det men som hon inte presenterar någon seriös källa till. Hade hon bara hållit sig till "Vad ska man göra åt tonårsgraviditeter?" så tror jag inte det hade varit några som helst problem att diskutera det hela. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-10 08:42 | |
![]() | jesus,det är just det jag vill diskutera vilka tonåringar som blir gravida ,inte forntids gravididiteter,eller min anoomymitet,eller hur det var när folk var gravida på 60 talet. | |
| Aquila1 | 2012-09-10 08:45 | |
![]() | toonfisken-- Spelar väl ingen roll om man är anonym eller inte, det är väl diskussionen som är huvudsak. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-10 08:46 | |
![]() | exakt,att lägga focus på vem jag är så oitresant så det finns inte | |
| blue_moon | 2012-09-10 08:52 | |
![]() | Innan tråden stängs vill jag ge min synpunkt. Jag har svårt att tänka mig att flickor som växer upp i harmoniska hem blir gravida i 13-årsåldern för att de är skoltrötta. Då är det något som gått snett och förmodligen varit fel länge. Uppmärksamma föräldrar borde märka på sina barn att de inte trivs i skolan, och då på alla sätt stödja och uppmuntra dem att kämpa vidare. Även om de inte själva har någon skolunderbyggnad och kan hjälpa sina barn med läxorna, så kan de åtminstone försöka ordna läxhjälp, även om det måste ske med ekonomisk uppoffring. Min mor blev tidigt änka och fick ett enormt lass att dra, men hon hade alltid stenkoll på hur jag och min bror klarade skolarbetet. Hon förhörde alltid våra läxor och när vi var dåligt pålästa (vilket hände ganska ofta) så "bankade" hon in kunskaperna i våra tröga skallar. Hon framhöll ständigt hur viktigt det är med en bra utbildning, och hon gjorde stora uppoffringar för vår skull. Inte minst ekonomiska. Undrar om det finns så många av hennes sort idag? | |
| slånbär | 2012-09-10 08:52 | |
![]() | Men då tar vi det i nutid då. Jag har två söner som idag är 18 och 20 år. Jag har dessutom varit aktiv i den lokala fotbollsklubben under många år så man kan säga att jag känner och känner till dom flesta ungdomar som bor här. Under alla dessa år så har jag alltså endast hört talas om ett par unga som fick barn tillsammans när dom gick på högstadiet. Området är väldigt blandat vad gäller social bakgrunt och kulturell så det borde alltså med ditt mått mätt vara betydligt fler som fick barn här. Då räknar jag alltså endast dom som har fått barn för inte ens du har väl kontroll över exakt vilka som tar abort på din ort. Så enligt min erfarenhet så är det alltså i princip nästan ingen som har fått barn varken från bra eller mindre bra förhållanden. Så det är för mig inte ens möjligt att säga att varken det ena eller andra är vanligast , alltså avstår jag från att spekulera. Det borde du också göra om du inte har bättre grund för dina påståenden än så. Det jag menar är alltså att det verkar vara just på din ort som liknande problem förekommer eftersom det inte verkar finnas fler som kan bekräfta att så är fallet. Det är av den anledningen jag skulle vilja se lite mer ordentlig forskning kring detta. Det är ett viktigt ämne men att bara slänga ur sig påståenden hur som helst ger ju inte ett seriöst intryck på något sätt. | |