Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 764 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| corlini | 2012-09-26 19:03 | |
![]() | :) jag gillar "samvetets" inlägg. det går, det går bara man ger sig fan på det och bara man ser andra alternativ och man prioriterar om lite i livet. | |
| Triss - Ej medlem längre | 2012-09-26 19:08 | |
![]() | Har ttiittii och corlini varit fattiga tidigare, eftersom ni är så insatta i problemet | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-26 19:08 | |
![]() | vimmelyr vad är det du vill säga det kens som du tänker mer en du skriver.Samvetet ,jag håller med dig det går att leva billigare en många tror,jag kan köpa vilken tv jag vill men har en tv från 1970-tal och jag kommer inte köpa en ny ful platt tv,när den här tv går sönder så ska jag köpa en tv som kostar 100 kronor 200 är för dyrt,många många har i frågasatt vårt val av tv,river sig i huvudet och undrar varför vi har sunk tv,jag skulle känna mig lurad om jag köpte en tv för 50000 papp,tråkigt att det ska vara så himla fel att vara duktig i sverige,jag tycker du ska vara stolt för att du är duktig | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-26 19:13 | |
![]() | Triss,min grej är att hjälpa fattiga hemlösa och människor i utanförskap,det är det som jag brinner för,snart ska jag i väg och stoppa folks frysar med korv som datumet går ut på om 2 dagar,så dom kan lägga pengarna på annat och korven slipper slängas kanske 1,5 kubik med korv i olika former,men det finns en del fattiga som rynkar på näsan och är för fina för att ta emot och dom får skylla sig själva | |
| Triss - Ej medlem längre | 2012-09-26 19:15 | |
![]() | Men du vet ju att fattiga föräldrar röker och super istället för att låta barnen idrotta. Jag känner inte igen det från min tid som fattig förälder... | |
| slånbär | 2012-09-26 19:36 | |
![]() | Corlini- dina fördomar kommer fram i varenda inlägg du gör oavsett ämne. Du vet absolut ingenting om hur det verkligen är ute i den stora världen utanför ankdammen ( eller hästhagen då) där du bor. Visst går det att omprioritera om man har någonting att ta bort men om man redan har snålat in på det mesta är det svårt. Man äter fil och flingor så att barnen kan få den riktiga maten, bakar, lagar från grunden, aldrig snabb eller hämtmat, aldrig någonsin resturang, bio eller semester. Beg kläder går jättebra när barnen växer, och kniper det kan man panta burkar om man vet var man ska få tag i dom. Men att få 330 kr över till det där extra kan vara väldigt svårt. Att betala medlemsavgift för tex fotboll för två barn kan bli en dryg utgift vid terminens start då det dessutom börjas prata om inköp av overaller till laget. Att vara dom enda som inte kan köpa är inte roligt när man är i tio årsåldern. Man vill vara med i gänget. Förutsätt inte alltid att det dricks öl o vin till mTen för det är en fördom och ingenting annat. Man dricker vatten för man har inte råd med annat. Föräldrar som är fattiga är inte automatiskt dåliga och felprioriterande idioter. Dom sätter sina barn före hela tiden och går i sommarjacka för att barnen ska få vi terskor. Detta är verkligheten fruarna T och C. Dessutom tiittii- om nu folk inte har det så dåligt ställt, varför har du så fullt upp med välgöerenhet då? Tror du på allvar att folk ber om allmosejulklappar för att dom vill få pengar över till sprit och cigg?? | |
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-26 19:52 | |
![]() | tiittii, jag tycker det framgick tydligt vad jag menade men jag ska vara pedagogisk. Att SÖKA bidrag kan vem som helst göra. Det vill säga ALLA. Men det innebär ju inte att alla FÅR det de söker. Det är den stora skillnaden. I en del kommuner kan kanske församlingar (som exempel eftersom du så ofta hänvisar till hur bra kyrkan är) göra väldigt mycket för fattiga, uteliggare och vad det än må vara. I andra kommuner är kanske behovet så mycket större alternativt att församlingen inte har lika ekonomiska resurser. Sedan är det väldigt fint att du är så engagerad i att hjälpa personer på din fritid och så vidare (enligt vad du skriver). Men jag kan inte låta bli att ofta känna det som att du i så fall lever något slags dubbelliv eftersom du så ofta här i forum klanskar ner på och är rent ut sagt otrevlig och fördömande mot personer som inte lever som du tycker man ska göra. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-09-26 19:56 | |
![]() | Jag hänger med på Slånbär. Man kan faktiskt ha ytterst prekär ekonomi utan att vara missbrukare eller sätta sina egna lustar före barnens välbefinnande. De omtalade 330,- är också per barn och månad då. Blir en hel del på årsbudgeten. | |
| corlini | 2012-09-26 20:27 | |
![]() | slånbär, jag tycker du drar dialogen mot det extrema. hur många barnfamiljer måste panta burkar för att barnen skall få mat medans föräldrarna lever på fil? fil är inte ens billigt och du anklagar mig för att inte ha koll vilket i sig säger en hel del om kring att du mest vill ha rätt och vara obstinat. jag vet att inte alla kan ha råd med allt, men 330:- för att barnet skall få vara med är inte världens undergång ens för berra på parkbänken. hur många har så många barn i samma åldersgrupp med samma intresse i samma familj så ni kan räkna typ 5 barn X 330:- undrar jag, nu trodde jag ämnet var någorlunda sakligt debatterat och inte att det var prio på att lyfta ut enstaka ovanliga extremfall med 5 jämnåriga barn och burkpantande föräldrar som lever på filmjölk. kom inte att påstå någonting om verkligheten och hur den ser ut sålänge du inte vistas i den själv. sten och glashus kan man sammanfatta det med | |
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-26 20:57 | |
![]() | Corlini, att det lyfts fram vad du kallar enstaka ovanliga extremfall tror jag ärligt talat till viss eller stor del beror på att det i den här tråden har varit inlägg där personer talat om för andra hur de prioriterar fel och hur lätt det är att få hjälp. Samt att ordet ALLTID (det går altid att skaka fram 320 kronor) använts vilket gör det väldigt tacksamt att komma med ett exempel. En enligt mig klok person som jobbat som politisk sekreterare sa en gång när vi träffades att skulle hon ge sammanfattande råd till debattörer var ett av de viktigaste detta: "Använd aldrig orden alltid, alla, aldrig eller ingen för då kan någon lätt komma åt dig genom att bara nämna ett enda exempel på det motsatta" | |
| corlini | 2012-09-26 21:35 | |
![]() | sant | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-26 21:42 | |
![]() | Triss,folk röker super och lever rövare i alla samhellsklasser,rika människor har råd att göra både och,jag har aldrig skrivit att det bara är fattiga människor som röker,men det är unga lågutbildade kvinnor som röker mest, nu har jag delat korv till alla fattiga missbrukare och till fattiga andra människor,jag ska åka en sväng till och dela korv till vanliga människor om en stund tar lite rast nu,det som blir över måste kastas i morgon,det gör iaf deras tillvaro lite mindre tråkig och nu kan dom äta korv på längden och tvären så kanske dom kan prioritera någonting till barnen i stället som avgifter till fotboll od.Dom som har det sämst i Sverige och lever på försörjnings stöd gör det bara tillfälligt meningen är att dom ska komma i från försörjnings stödet så fort som möjligt det är en tillfällig lösning och dom som inte har försörjnings stöd har ju en högre levnads standard och borde kunna klara av att betala för en idrott,det finns klädbytardagar där går det att finna mycket begagnat,men det duger tydligen inte till alla | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-26 21:44 | |
![]() | 330 kronor hur svår kan det vara?ut och plocka öl burkar en tidig lördagmorgon efter lön max 3 timmars jobb,vill man så kan man | |
| Triss - Ej medlem längre | 2012-09-26 21:51 | |
![]() | Det är mycket slitsamt att ha dåligt med pengar. Svårt att lämna ungarna ensamma lördagmorgon för att samla burkar. Men om det är OK att lämna småbarn ensamma hemma, så visst! Ut och plocka alla fattiga latmaskar! För att få ihop 330:- så ska man plocka 330 burkar. Det betyder att man i gryningen ska beta av ett ganska stort område. Det kommer att ta betydligt längre tid än tre timmar. Du är helt orealistisk. | |
| Bitte - Administratör | 2012-09-26 21:52 | |
![]() | Det finns människor som jobbar och har lön som trots det inte har råd att låta barnen delta i olika idrotter just pga av att det kostar en hel del . Vi kan ta ett exempel där en av mina spelade innebandy Medlemsavgift ink försäkring , transporter till bortamatcher hallhyror , gemensamma avgifter till klubben mm mm tror att sista säsongen landade på ca 3 000 per spelare sedan tillkommer skor och klubbor på någon tusenlapp till så summan landar kring 6000 kr Så det kostar att ha idrottande barn, Bitte | |
| Triss - Ej medlem längre | 2012-09-26 21:53 | |
![]() | Då får man väl plocka 500 burkar i månaden! "Hur svårt kan det vara"? | |
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-26 22:00 | |
![]() | ttiittii, kan du inte bjuda in oss Betapetare någon lördagsmorgon för att se när du under tre timmar samlar ihop 330 burkar? ;-) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-26 22:02 | |
![]() | denna stad är tydligen att rekomendera när det gäller sport och musik,varken hyra av instrument eller avgifter kommer upp i dessa astronomiska summor som ni har,Bitte bensinen blir högre hur längre upp i sverige man kommer så klart.olika idrotter ? det får väll räcka med en idrott om inte kassan räcker då | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-26 22:05 | |
![]() | vimmelmyr,om jag var i det läget så jag inte hadde råd att ge mina barn 350 kr så skulle jag leta burkar helt klart,men nu är jag inte i den situationen så jag klarar mig,Folk som ser sig själv som offer förstår jag mig inte på | |
| flingerr | 2012-09-26 22:06 | |
![]() | ttiittii är du på riktigt? Tror du att man kan lösa samhällsproblem md att dela ut halvgammai korv? Förväntar du dig att folk ska vara tacksamma också? Det stinker gammal nedlåtande välgörenhet av "Fina Frun" som kommer med allmosor i korgen. FY F-N! Dessutom var det någon som sa att man inte ska låta den högra handen veta vad den vänstra gör. De människor jag känner som arbetar med och för utslagna skryter inte med det på nätet! | |