Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 822

Forumkategorier

Användare Inlägg  
catta652012-10-02 15:56
Antal inlägg: 143

Allt som den nuvarande regeringen sysslar med är helt åt skogen. Gynnar bara de som redan har som vanligt. Alla har inte föräldrar som är hjärnkirurger, advokater eller akademiker av annat slag. Och ändå ska det finnas möjlighet för alla att få den läxhjälpen. Det var bättre när det var statligt och inte låg på kommunerna att ordna med skolan. Det var framförallt bättre tillsyn. Pengarna rusar ur Sverige till olika riskkapitalbolag och ingen reagerar......

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-02 16:06
Antal inlägg: 416

Läxor är väl ändå inget som den sittande regeringen har infört?

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-02 16:09

Eller om jag omformulerar frågan: tycker du läxor är bra?

Dammen2012-10-02 16:55
Antal inlägg: 646

Håller helt och fullt ut med Resurgence - läxor är ett måste. Matte tex går inte att lära in ett nytt sätt att räkna och sedan tro att det sitter fast. Det nya sättet måste nötas in om och om igen.

Vi som är äldre och har gått i den gamla pluggskolan häpnar när vi hör barn i dag tala eller berätta. Frågesporter är ibland på så låg nivå att det är rörande.

De som förespråkar en plugglös skola kommer att i framtiden upptäcka att Sverige har halkat ännu längre ner i tabellen över vilket land som ligger sämst till.

Det blir aldrig mer demokratiskt för att alla är lika dåliga.

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-02 17:05

Nu tror jag att du har missförstått mig helt, dammen. De enda egentliga läxor som går att motivera om du frågar mig är av typen hjärndött faktapluggande.

En skola utan läxor behöver inte vara en "plugglös skola". Tvärtom! Ju mer av pluggandet som sker i själva skolan, desto bättre.

corlini2012-10-02 19:15
Antal inlägg: 3172

Resu.. jag är inte emot RUT avdraget. om du läst vad jag skrivit så svarade jag vad min spontana känsla var och jag ställde frågor kring villkoren. m.a.o jag är inte insatt i just läxläsning som yrke, tjänst eller marknad. det jag ställde mig frågande kring var huruvida detta tilltag är till gagn för de som verkligen behöver hjälpen eller bara som kostnadslättning till dem som redan nyttjar den och tydligen har råd att nyttja den.

jag funderade över kostnaden och nämnde resor, halva sveriges befolkning bor ju utanför storstockholm-gbg-malmö. rent hypotetiskt bör det ju vara minst 1,5 mil högst 3 till närmsta läxläsarsnubbe då. vad baserar du det på att en person åker nästan 6mil t&rt sen eftermiddag-kväll för att göra 2,5 timmars jobb och åka hem igen utan att ta hutlöst betalt för timmarna eller ta betalt för resan?

gratis resa och låg timpeng. vad får man för kvalitet på läxläsningen, personalen och vad är oddsen för att det kommer ens existera?

jag känner mig som sagt spontant negativ till samhällsnyttan i detta påfund om jag ställer det mot vilka som får nytta av det.

slånbär2012-10-02 20:58
Antal inlägg: 5539

Men det blir väl ungefär samma som med städningen? Dom har väl lika långt att åka och tar betalt för det eller? Förstår liksom inte skillnaden? Får man sämre kvalitet på städningen då om man bor ute på landet? Eller gäller det bara med läxläsningen tror du corlini?

Vendela342012-10-02 22:58
Antal inlägg: 145

huggiz - vilken förfärlig situation du har.
Gubben borde (om han är frisk) rycka upp sej och hjälpa till!

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-03 00:34

Men corlini, nu förstår jag verkligen inte hur du tänker. Bara för att mer än hälften av befolkningen bor utanför Sthlm/Gbg/Malmö-regionen betyder det inte att läxläsarsnubbar har 1,5-3 mil till jobbet. Jag själv bor i Västerås och cyklar på 5 minuter till min som jag har kvar.

Eftersom du ställer upp felaktiga premisser och drar minst sagt knasiga slutsatser blir din följdfråga helt meningslös.

Vad man får för kvalitet på undervisningen? Vad sägs om en motiverad lärarstudent som gillar att dryga ut studentkassan samtidigt de skaffar sig erfarenhet. Mycket bättre än så kan det inte bli.

corlini2012-10-03 07:30

Res så du menar på allvar att det i snitt runt om i landet inte är längre än 5 minuters cykelväg mellan en firma som hyr ut läxläsningshjälp och dess kunder och på det grundar du att ingen sådan firma skulle ta ut reseersättning.

javisst finns det kvalitet i form av tex studenter. min fråga var om den motsvarade priset man har råd att betala.

Slånbär, att städa ett hus och putsa fönster tar väl 2 pers några timmar? därför blir det mer arbete utfört per extra kostnad såsom tex resan i jämförelse med att läsa läxan ett par timmar och ändå betala samma resekostnad. eller räknar du med att en pers städar allt, viker, tvättar, putsar fönster, dammar osv på 2-3 timmar?

jag ställer dessa två tjänster mot varandra för att jämföra vad man får för pengarna och vilka som skulle tänkas nyttja det eller ha råd för att se om det är en realistisk marknad eftersom jag rent spontant känner att det är ett ganska korkat förslag. jag har ingen erfarenhet av köp av läxhjälp men jag har stor erfarenhet av mindre servicearbeten inom privata sektorn och vet att städ, rör, el, bygg, tele firmor tar ganska bra betalt för sina resor. att en som åker iväg till ett jobb som bara tar 3 timmar på sin höjd måste ta betalt för resan för att den inte skall äta upp den lilla faktiska vinst som blir anser jag ganska realistiskt.

ttiittii - Ej medlem längre2012-10-03 07:42
Antal inlägg: 37631

jag hyr en pensionär eller betalar en granne,nu snart måste någon hit och kratta löv ,jag bryr mig inte så mycket om rut avdrag

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-03 08:45

corlini, det är frestande att skriva något mindre smickrande om din läs- och logiska slutledningsförmåga, men jag låter bli.

Utanför Sthlm, Gbg, Malmö finns en massa andra tätorter. Tro det eller ej. I dessa tätorter står det människor fritt att starta firmor för hushållsnära tjänster, t.ex. städning eller barnpassning/läxläsning. Att göra antagandet att folk utanför våra tre största storstadsregioner generellt har uppåt tre mil till närmsta firma som tillhandahåller tjänsten läxläsning är orimligt. Speciellt om man med en lagändring lämnar fältet fritt så att även gymnasiet innefattas, eftersom än fler läxhjälparfirmor kommer poppa upp. Eftersom ditt antagande som du ställer upp som premiss är felaktigt, blir dina slutsatser ogiltiga.

Och så var det med det.

gnill2012-10-03 08:47
Antal inlägg: 1942

Har inte orkat läsa hela tråden, men ROT-avdrag (inte RUT) kan redan idag användas för läxhjälp så det är inget förslag, det är så det är.

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-03 08:51

Fast inte för ungdomar på gymnasiet, gnill.

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-03 09:01

mobil.svd.se/c.jsp?c...ww w.svd.se

Lite läsning om varför det är nödvändigt att klargöra lagen på några punkter, både vad gäller läxläsning och andra tjänster.

slånbär2012-10-03 15:33

Corlini- hur mycket arbete du får för pengarna avgörs väl ändå av behovet. Om jag betalar en städare att städa mitt hus och han gör det på två timmar så får jag städning för två timmar,dvs det som hinns med på två timmar. Eller om man betalar ett pris för en bestämd mängd arbete oavsett tid det tar att utföra. (Jag har aldrig haft någon som städat åt mig så jag vet inte hur det funkar). Men i vilket fall så är det ju städning jag behöver och då får jag det för pengarna. Jag är nöjd. Om jag föredrar och hinner att städa själv men har en son som läser matte E och har fått svårigheter som han inte känner att skolan kan hjälpa honon med så betalar jag en duktig person som kommer hem och hjälper sonen med matten under två timmar, alt den tid det tar att få honom att förstå det han behöver hjälp med. Jag får det jag behövde för pengarna. Jag är nöjd. I båda fallen är det lika lång resväg och oavsett om jag får göra avdrag eller ej så har jag ju fått det jag ville ha för pengarna. Så i båda fallen är jag nöjd. Jag kan inte se någon skillnad på de två exemplen.

slånbär2012-10-03 15:35

Gnill-det är RUT avdrag som gäller för läxläsning, inte ROT och de gäller endast för grundskolan inte gymnasiet.

slånbär2012-10-03 15:40

Dessutom är det själva barnpassningen man betalar för, vad som görs under tider är oviktigt.

corlini2012-10-03 18:34

slånbär, jag håller med dig i ditt resonemang. det jag menade var att om läxläsningen kostar 350:- i timmen och resan kanske 200:- så blir det på två timmar 350 + moms = 437,5 + 200:- dvs 637,50:- efter ROT. jag tycker tex att resekostnaden som utgör en stor del av de småtjänster man köper in utgör så stor del av totalkostnaden att det tex blir mer prisvärt om 2 pers kommer och städar i några timmar och jag tror fler familjer nyttjar detta medans väldigt få kommer nyttja läxhjälpen. därför var min spontana reaktion på förslaget att det kommer resultera i att de som redan har råd kommer få lägre kostnader, staten utgifter (eftersom staten betalar läxhjälpen 175 i timmen för varje timme de gör) och de som idag inte nyttjar läxhjälpen till väldigt stor utsträckning inte kommer nyttja den sedan heller trots ROT.

jag tycker helt enkelt att det låter som en dålig idè.

corlini2012-10-03 18:34

sorry, missade halva momsen

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?