Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 809

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-08 12:57
Antal inlägg: 316

När man börjar resonera kring trådämnet finner man att den ganska snart utmynnar i kvinnoförakt, trådstarten är omedvetet kvinnofientlig. Fientligheten ligger som ett surt lock över samhället, svår att ta på i civiliserade länder, men i vår tid manifesterad på tydliga sätt i länder där kvinnoförtryck är legio. Ikea är ett bolag som slänger pinnar på brasan och stöttar kvinnoföraktet. Visst är det otroligt? Kvinnor, förenen eder...

snövits - Ej medlem längre2012-10-08 12:58
Antal inlägg: 1579

vad menar du? tycker du på riktigt att det är kvinnoförakt i den här tråden?
oj..

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-10-08 13:02
Antal inlägg: 31064

Nu får du väl ta och ge dig? Trådstarten är ju om något mansfientlig.

ttiittii - Ej medlem längre2012-10-08 13:08
Antal inlägg: 37631

vad skulle kvinnor kriga om?makt? mark?

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-08 13:08

Jag menar att man kan svara "nej" på frågan och hänvisa till generaliseringar som att kvinnor inte kan samarbeta, är bra på att snacka skit med mera. Typiska domar över kvinnor. Man måste jobba med fördomar runt könen, det gäller åt andra hållet också. Det landar i den klassiska debatten, är det skillnad på kvinnors och mäns hjärnor? Forskning visar på vissa skillnader, och då är det mer relevant att fundera på dem... fast visst, som skämttråd duger den, även om den kan spä på generaliserande fördomar.

ttiittii - Ej medlem längre2012-10-08 13:11
Antal inlägg: 37631

skit i det,grejen var att spåna om vad kvinnor skulle kriga för,om männen försvann,och vad skulle kvinnor kriga om,det finns inget verkligt eller realistiskt i denna tråd,skulle vi skuta med kulsprutor på varandra för att få makt?eller en bit land?

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-10-08 13:21
Antal inlägg: 31064

Så alla fördomar om mäns och kvinnors olika egenskaper är till kvinnornas nackdel med andra ord? Nu cementerar du ju bilden av kvinnor som offer. Den logiska tolkningen av den här trådstarten är annars att kvinnor är mer civiliserade och mindre blodtörstiga, dvs de är bättre på att förvalta planeten medan män är grottmänniskor som världen skulle klara sig utan. Den bilden fick jag lust att nyansera lite, kände jag. Män och kvinnor är olika, prisa gudarna för att vi har båda sorter.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-08 13:52

Fördomar och generaliseringar gör inte kvinnor till offer. Även det är en generalisering...

Den som vill kan använda tråden till att göra slutledningen att kvinnor är mer civiliserade osv, men det är ingen logisk slutledning, det är också en fördom...

Man måste fundera på vilka frågor man ställer... och varför... det är vad jag vill peka på.

Mincie2012-10-08 13:53
Antal inlägg: 157

letar man så finner man...jösses..

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-08 13:54

Vill även invända mot uppfattningen att män och kvinnor är olika, utan spec på vad det gäller.
Män och kvinnor kan vara både lika och olika.

jonisk - Ej medlem längre2012-10-08 13:56
Antal inlägg: 7985

Eller så kan man stundvis sluta teoretisera hela sin tillvaro och fastna i vad en eventuell förlupen generalisering på ett spelforum kan leda till på global nivå. Allt är inte blodigt allvar, och måste inte heller vara det.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-08 13:58

Mincle: Värderingar är något man alltid måste jobba med, även om frågan inte var en värdering, leder den till omedvetna generaliseringar. Värderingar om manligt och kvinnligt. Väljer du att förringa att fördomar och generaliseringar försvårar jämställdhetsarbetet? Vi är jämställda den dagen "kvinnliga jobb" (omsorg exempelvis) är lika välbetalda som "manliga jobb" (it-relaterat arbete exempelvis).

Lärarjobbet räknas tyvärr till sektorn "omsorgsjobb" numera. "Krig" tillhör den manliga sfären, trots att kvinnor gör lumpen. Vi delar hela tiden upp världen i manligt och kvinnligt...

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-08 13:59

Jonisk: Jag säger att detta är en liten skämttråd, men svaren som kommer gör inte att jag skrattar.

jonisk - Ej medlem längre2012-10-08 14:02
Antal inlägg: 7985

Om man lade den energin på att faktiskt öka sitt "marknadsvärde", istället för att prata om det och hur orättvist det är, så skulle det nog inte gå långsammare i alla fall.

Mincie2012-10-08 14:04

Jag föringar ingenting men jag letar inte värderingar i allt...

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-08 14:11

Jag letar inte heller värderingar i allt. Varför är detta "allt"? Vill man ha svar på vad som skiljer kvinnor från män utan vetenskaplig grund för sina påståenden får man ett berg av fördomar, vanföreställningar och personliga tyckanden i en sån här tråd.

Mincie2012-10-08 14:17

just den här tråden ligger under snack och inte under seriöst... kanske man inte ska ta så seriöst på vad som skrivs då... eller?

Jämställdhet är viktigt men just nu hamnade frågan i fel forum..

Mincie2012-10-08 14:17

dags att laga mat åt familjen... :-)

Locomondo - Ej medlem längre2012-10-08 14:40
Antal inlägg: 3768

Jag tycker det är viktigt att skilja på fördomar och generaliseringar och ta tillvara på de positiva egenskaperna hos varje kön.

Tex att det finns så många kvinnor som skriver på detta forum och hinner med det mellan att laga mat, tvätta och passa ungarna.
En applåd för er....

frihet1232012-10-08 14:49
Antal inlägg: 122

Jaha, alla krigande män har sina kvinnor bakom som styrt eller dragit fördel av krigen, Mao, Saddam och den Mannen som styrde Rumänien....kom inte ihåg vad han hette. Kvinnor som män har skapat krig i alla tider.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?