Spelrum
Giraffen | 19 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 22 |
Mobilspel
Pågående | 19 235 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
hundbiten - Ej medlem längre | 2012-10-18 12:25 | |
![]() | Man kan skicka sitt namn till jordbruksministern här och kräva en omfattande översyn av befintliga djurparker och andra djurhållningar. www.djurensratt.se/e...ur parkerna Jag tror inte att barnen är så väldigt roade av djurparker, faktiskt. De vuxna tror att det är roligt och intressant men så här i efterhand förstår jag ju hur klarsynta barn är. Jag har varit i djurparker med åtskilliga förskolegrupper och skolbarn. Minns kommentarer från de mindre barnen: "Det luktar så starkt!" "De trampar i bajs" "De har inget gräs kvar" Större barn har kunnat kasta småsten och äppelskruttar på djuren. Och så djuren från de stora, ödsliga vidderna som har i generna att röra sig över stora områden och gömma sig för människor. Isbjörnar som med nedsänkt och vaggande huvud blivit gula i pälsen och lider svårt i solvärmen. Järvar som befinner sig i kronisk stress och traumatiskt tillstånd där de i monotona rörelser springer fram och tillbaka osv osv. Vi är ganska lättade när vi får åka hem men djuren lever i detta onaturliga kaos varenda dag. Att de dessutom inte får lämplig mat och medicin gör inte saken roligare. Inte så länge sen ändå man slutade med freakshows av annat slag. Föreställningar med dvärgar, siamesiska tvillingar och andra missbildade människor är numera förbjudet men djuren har ingen rätt. Än. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-18 12:29 | |
![]() | :( | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-18 12:32 | |
![]() | hundbiten, jag skickade mailet plus delade länken på FB. Bra initiativ, tack. | |
Bazoo | 2012-10-18 12:39 | |
![]() | Speeedo 12.20 Precis! Jag satt och svalde undan gråten när jag tittade.... | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-18 12:41 | |
![]() | Mycket bra, hundbiten. Precis så jag känner/tänker. | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-18 13:49 | |
![]() | Att först klubba ihjäl ett djur, för att sedan injicera det så att det ser bra ut för veterinären... det säger allt. Har besökt även Eskilstuna Zoo och det gav inte samma slitna, hysteriska intryck som Ölands Zoo. Kan inte glömma hur den vita tigern, dragplåstret på Öland, rastlöst vankade av och an på andra sidan vattendraget, det såg väldigt obekvämt ut. Djuret verkade rent av hungrigt... och var intresserat av bytena på andra sidan. Många utfall. Överhuvudtaget verkade alla slags djur aggressiva i denna djurpark. Har aldrig sett något liknande. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-18 13:50 | |
![]() | Men herregud, vad hemskt. Jag är mållös. | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-18 13:52 | |
![]() | Undrar om veterinären hinner med sin uppgift och försöker rättfärdiga sig? Lite pinnjakt a la Migrationsverket? Har hört att veterinärerna är hårt ansträngda... | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-18 13:53 | |
![]() | Förstår inte varför man vill titta på ett inhägnat, mentalt instabilt djur. Finns inget naturligt eller vackert i det. Bara tragik. | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-18 13:58 | |
![]() | Havets hus i Lysekil är en "fiskpark" som i alla fall inte verkar plåga livet ur djuren. Rekommenderas, fast om man vill fortsätta äta fisk kan det bli jobbigt. Flundror påstods vara sociala varelser och det kunde man lätt tro på när man såg dem sim-vagga fram till besökarna och liksom hälsa. Fanns en skylt där besökarna uppmanades att inte klappa de kontaktsökande flundrorna! Trodde inte mina ögon... | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-18 14:09 | |
![]() | Uppfattade Berlin Zoo som mer seriöst och med större ytor för djuren. Även om det aldrig är bekvämt att se djur bakom glas var det upplyftande att se hur aphuset sköttes. Fantastiskt fina fruktbuffér serverades på brickor till orangutangerna. Alfa-hannen var en finsmakare som med sina långsmala fingrar plockade bit för bit och verkligen njöt av varje smak. Alltid nåt, när man sitter inlåst... | |
Speeedo - Ej medlem längre | 2012-10-18 14:34 | |
![]() | Detta kommer bli ett startskott på något riktigt stort.... | |
hundbiten - Ej medlem längre | 2012-10-18 14:54 | |
![]() | Fint Sylvia <3 | |
Leopardhonan | 2012-10-18 15:48 | |
![]() | Förstår inte hur folk orkar gå in på exakt varje ämne här på forumen bara för att provocera!?? SUCK! Vilken människa som helst ser klart och tydligt att Eskilstuna har brutit mot regler, t.ex en regel om att avlivade djur skall behandlas med empati och värdighet! VIDRIGT att se hur en chef för en djurpark sköter detta, eller MISSKÖTER menar jag...!!! VIDRIGT hur djuren bara ligger på en hög huller om buller, det visar att för chefen och VD:n så betyder djuren inte ett skit. Tror dock inte att det kommer bli bättre av att "vi" slutar besöka stället, även om jag förstår att det är extremt lockande för dom som brukar vara där, och det var min första tanke också, att jag aldrig skall besöka det stället och gynna dom, men det gör nog det hela sämre, då deras ekonomi under tio år gått back med 249 miljoner, och det som behövs är ju just fler besökare och mer pengar för att kunna få en bättre miljö och rätt insatser för djuren.. Så vill man gynna djuren, som det hela handlar om faktiskt, och som säkerligen inte har nånstans att ta vägen om parken stängs, så ska man nog hellre gå dit- tyvärr.. :/ Blir sån dubbelmoral, men personligen tror jag nog det är det bästa ändå. Känner sån avsky över hur dom behandlat djuren, och hur dom avlivat utrotningshotade djur.. som INTE var gamla eller sjuka, och som dom VISSTE var sterliliserade när dom tog in dom, alltså att dom inte kommer kunna göra bäbisar än hur många nya djur dom tog dit.... Suck. Usch, sånt här är tråkigt att se, särskilt i Sverige där man ändå tror att det är hyfsat okej med lagar som ska följas och kontrolleras.. | |
Leopardhonan | 2012-10-18 15:53 | |
![]() | Dessutom får "vi" tänka på alla oskyldiga djurälskare som arbetar där och kanske inte ens haft vetskap om detta. Som lever för djuren, som gör allt och älskar sitt jobb. Vart ska dom djurskötarna ta vägen? Många som drabbas av det här. Tycker synd om dom som är oskyldiga då dom säkerligen också granskas ur allas ögon nu. | |
apbur | 2012-10-18 16:23 | |
![]() | Jag blir lite mörkrädd av att så många är totalt naiva. Behövs det ett tv-program för att ni ska fatta att man avlivar djur på en djurpark och att de inte begravs med ceremoni. Kadaver är sopor och hanteras som det. Skulle återigen vilja att någon förklarar exakt vad som Parken zoo gjort fel istället för att säga usch och fy. De har inte brutit mot lagen vad jag kan förstå. Det enda jag kan se som ett lagbrott är om de medvetet försett antiloperna med felaktigt foder. Kan dock tänka mig att det finns andra orsaker till att antiloperna magrade av än ren djävulskap. Att man tar in kastrerade utrotningshotade djur kan vara för att man vill skapa en harmonisk flock. Även jag anser att det är bättre med naturreservat där man kan gynna arten på plats men det här behöver oftast ske i ett tidigare stadium och inte när det finns en handfull individer kvar av en art. Personligen bryr jag mig inte så mycket om en art dör ut så länge det inte slår omkull hela faunan. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-18 16:33 | |
![]() | Jag tycker djurparker är ett tvivelaktigt nöje, oavsett dom sköter sig mer eller mindre bra. De är till för vår skull, inte djurens. Finns det bara ett handfull individer kvar som behöver förvaltas för att en art inte ska dö ut så tillför knappast publiken på zoo något öht. Förutom finansiering, men det verkar ju inte löna sig ändå. | |
malho | 2012-10-18 16:54 | |
![]() | Håller med "jonisk" och "Hundbiten" Ska man "bevara" en utrotningshotad art så ska det ske genom skydds/avelsprogram som är anpassade för bara den arten. Tänker på exempelvis Berguv Nord där man skapat ett program för ENBART just utrotningshotade rovfåglar. Ett ställe som är byggt mitt i skogen, med höga tak, växande träd i hägnen, stora arealer som gör att fåglarna häckar naturligt osv. Allt för att göra det så "hemlikt" som möjligt, och där personalen är experter på just rovfåglar ingenting annat. Finns säkert flera liknande program för andra sorters djur. Men att hysa in 100 arter djur för beskådning och för att tjäna pengar är ingen lyckad idé för just bevarandet av hotade arter. Tack för ordet! | |
bommarna | 2012-10-18 17:17 | |
![]() | Är det någon som trott att djurparker är till för att skydda utrotningshotade djur? Nej det är bara frågan om att tjäna pengar och då gör man vad som helst. Djurparker borde avskaffas! | |
125478 - Ej medlem längre | 2012-10-18 17:45 | |
![]() | Som sagt så finns det olika kategorier av djurparker, alla är inte dåliga. | |