Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-10-30 23:35 | |
![]() | vi kan inte låta folk dö för att andra blir trötta,det är ingen bostadsbrist i Norrland och vi håller på att ta emot 400 somalier före jul,vi har massor med tomma lägenheter,men inga jobb. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-10-30 23:36 | |
![]() | lol | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-10-30 23:36 | |
![]() | lollet till dem ovanför Titti | |
| TASKMÖRT | 2012-10-30 23:52 | |
![]() | @ Recidivfara Annars har jag hört att Utlandet är fullt av Utlänningar. Vad sägs om att utvandra? Blir du trött på vägen så kan du ju alltid ligga en stund. | |
| Aquila1 | 2012-10-31 06:41 | |
![]() | =) | |
| stol | 2012-10-31 06:53 | |
![]() | Det är synd om alla mäniskor som lever under krigshot, brist på mat, förföljelse etc... och givetvis så tycker många att det är tryggt att komma till ett land som har stabilitet tex Sverige. Men att flytta till ett annat land är inte lösningen på sitt eget lands problem, vad kan man göra på andra sidan jordklotet för att förbättra livsvillkoren från det land man flyr från. Vi får inte blunda för verkligheten i Sverige. Sverige kan inte vara ändhållplatsen för en aldrig sinande ström av mäniskor. Det måste finnas en övre gräns för vad Sverige mäktar med och detta måste politikerna ta i beaktande. Gränsen utgörs av att jobben, bostäderna, sjukvården och skolan inte räcker till och detta gör att klyftorna mellan de som vistas i Sverige eskalerar och frågan är hur länge kommer utlänningarna att acceptera detta. Frågan är om de får det så mycket bättre här än i sitt eget land, visst de slipper våldet men de kommer till ett land där de har mycket små chanser till ett jobb och bostad. Givetvis ska Sverige ta sitt ansvar men det finns en övre gräns och den är nådd sedan länge. | |
| limpan__2 | 2012-10-31 07:28 | |
![]() | Så länge vi inte tvingar hit dem har de själva bedömt att de får det bättre här än i det land de flyr ifrån (och syrien ligger inte på andra sidan jorden, det ligger faktiskt relativt nära). Och att det skulle gå så dåligt för Sverige håller jag inte med om, en åsikt jag verkar dela med andra: www.dn.se/ekonomi/sk...i- varlden. Att du ogillar en mer heterogen befolkning är ett bättre argument än ekonomin som bevisligen är tillräckligt dynamisk. | |
| stol | 2012-10-31 07:55 | |
![]() | Det handlar inte om att ogilla något det handlar om att inte blunda för sanningen och sanningen är att det inte är så himla bra ställt med Sverige rent ekonomiskt. Att släppa invandringen lös i de proportioner som gäller och har gällt de senaste tio åren är snudd på galenskap. Var finns jobben, bostäderna, skolan och sjukvården som ska kunna försörja och utbilda denna skara av mäniskor. Dynamisk ekonomi vad menar du. Vi har kris i Sverige jobben minskar och de räcker inte till, vilka jobb ska invandrarna ta i din dynamiska ekonomi. Limpan har det undgått dig att det finns hundratusentals arbetslösa, tiotsentals utförsäkrade mäniskor som varken får a-kassa eller sjukersättning. Vad kan din dynamiska ekonomi du talar om, på vilket sätt ska den kunna trygga försörjningen åt hundratusentals invandrare. | |
| kajix | 2012-10-31 08:22 | |
![]() | de kanske kan få jobb i byggbranschen, sjukvården, skolan osv? | |
| limpan__2 | 2012-10-31 08:53 | |
![]() | Nej det har inte undgått mig att det finns arbetslösa. Det har heller inte undgått mig att det till stor del kan förklaras med en djup lågkonjunktur i omvärlden och till en mindre del på grund av invandring. Du gör det klassiska felet att se ekonomin som ett nollsummespel. Under balkankrigen tog vi vissa år emot mer än 80000 flyktingar, och vi var inte rikare 1992 än vad vi är idag. Vi är snarare 28,5% rikare (per. capita, inflationsjusterat). Detta trots att vi nu är nästan en miljon fler i riket. Det är det jag menar med en dynamisk ekonomi. Vi är som land rikare än någonsin innan, att påstå att vi inte har råd att hjälpa andra är fel. Att du vill prioritera annorlunda är en annan femma. | |
| Måns_E | 2012-10-31 09:09 | |
![]() | Du kan vara lugn stol, det är bra ställt med Sverige ekonomiskt. Att folk blir utförsäkrade har snarare med politik än ekonomi att göra. Så du kan andas ut! Vi har råd att ta emot flyktingar från krigsområden. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-10-31 09:15 | |
![]() | Det är så intressant att se hur vissa år ut och år in envisas med att hävda att vi först måste få ner arbetslösheten till noll innan vi ska ta in fler flyktingar/invandrare/tur ister (ja, jag buntar ihop dessa 3 grupper eftersom de som är emot invandring vägrar skilja på de). Vi tar detta en gång till. Arbetslöshet hör ofta ihop med utbildning. Om en irakisk läkare i Sverige blir utvisad betyder det INTE att den arbetslöse svenske bilmekanikern kan få läkarens jobb. En annan aspekt på det hela för er som menar att flyktingar tär på svenska samhället. De flyr alltså sitt land för att det regnar bomber på de. I sverige har vi nu en ganska kraftig utvandring av tex sjuksköterskor till Norge. De har fått en utbildning i Sverige som kostat staten pengar och när de är klara drar de till Norge för att där regnar det pengar över de. Rätt eller fel får nån annan bedöma men när ni skriker över att flyktingar kostar Sverige, tänker ni även över vad sånt här utbildningsutnyttjande och kompetensflyende beteende kostar Sverige? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-10-31 10:13 | |
![]() | Fler människor behöver mer varor och tjänster vilket gör att fler varor måste produceras och fler tjänster tillsättas = mer jobb. Fler människor behöver mer bostäder som måste byggas = ger fler jobb. Detta genererar löner som används till varor och tjänster som genererar fler jobb OSV. Sverige har väl inte gått i taket ännu, vad jag vet, när det gäller antal invånare per kvadratkilometer. Vi kan säker pressa in några till som har det svårt. | |
| plantjohan | 2012-10-31 21:46 | |
![]() | Tycker det räcker som det är och blir över med för den delen.svensk flyktingpolitik har misslyckats totalt. Bla skola och äldreomsorg får stryka påvfoten för den vårdselösa politik som förs.... Har själv invandrare i familjen som kom hit för 30 år sedan och de håller med... | |
| Triss - Ej medlem längre | 2012-10-31 22:00 | |
![]() | Kan inte dina invandrade familjemedlemmar åka hem? Då blir det ju några färre i alla fall. Det låter som du kastar sten i glashus. | |
| plantjohan | 2012-10-31 22:26 | |
![]() | Du är rolig du triss.... Hur man än formulerar sig så finns det såna som du som vrider till det. Haha. Om du inre förstår vad jag menar kan jag inte hjälpa dej.. Sorry. Den invandring som sker i dag funkar inte och det tror jag alla kan va överens om..eller.? Vi tar emot mer än vi kan klara av. Kommunerna börjar ju säga ifrån pga brist på bostäder och pengar. Hur har ni tänkt er? Tycker själv synd om dessa människor men nånstans måste gränsen dras. | |
| limpan__2 | 2012-10-31 22:28 | |
![]() | Kan du inte utveckla vad i skola och äldreomsorg som blivit sämre till följd av att vi tar emot invandrare? | |
| plantjohan | 2012-10-31 23:01 | |
![]() | Hänvisar till stols inlägg lite längre upp. Klockrent. Pengarna till flyktingpolitiken måste ju tas från nånstans. Om det måste sparas inom vissa områden varför inte dra ner på invandringen? Det finns fler länder som kan ta emot flyktingar inte bara Sverige. Vi skickar nånstans mellan 50-100 mille per dag i bistånd till krigs och svältområden runt om i världen. Det är för mycket bara det... | |
| EttVirrvarr - Ej medlem längre | 2012-11-01 04:55 | |
![]() | Porla, *Fler människor behöver mer varor och tjänster vilket gör att fler varor måste produceras och fler tjänster tillsättas = mer jobb. Fler människor behöver mer bostäder som måste byggas = ger fler jobb. Detta genererar löner som används till varor och tjänster som genererar fler jobb OSV.* Herregud så naivt, om människorna som flyttar in i de nya bostäderna får sin inkomst från staten så förstår alla att korthuset Sverige till slut kommer att rasa! | |
| EttVirrvarr - Ej medlem längre | 2012-11-01 04:57 | |
![]() | Kajix, *de flesta ekonomier kräver befolkningsökning.* Javisst, men inte en befolkningsEXPLOSION. | |