Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade27
Mobilspel
Pågående19 531

Forumkategorier

Användare Inlägg  
blue_moon2012-11-17 13:09
Antal inlägg: 9713

Så sant, hundbiten. Tyvärr är det så.

Porla - Ej medlem längre2012-11-17 13:41
Antal inlägg: 1471

Det finns strömmar som säger att man inte ska äta för mycket av vissa vitaminer. Hur ska man veta vilka vitaminer som det inte är bra att få i sig för mycket av, och vilka vitaminer som det inte spelar någon roll att äta hur mycket som helst av?

125478 - Ej medlem längre2012-11-17 13:58
Antal inlägg: 8332

Vad jag har hört så får man i sig det man behöver om man äter allsidigt. Att kosttillskott för det mesta är onödigt att äta.
Men har man någon sjukdom som gör att man inte kan ta upp alla vitaminer så behöver man förstås tillskott.

Monchhichi - Ej medlem längre2012-11-17 13:59
Antal inlägg: 23

Vårdcentralen finns ju och deras till att börja med rådgivningssköterskor just för att man ska kunna söka vård , det är väl dom som avgör om man nu behöver komma , och en skitförkylning kan ju sluta med lunginflamtion eller annat.

Att påstå att någons söker för skitsaker är ju att dumförklara människor som söker vård.

Jag sökte för trötthet som jag inte brytt mig om under några år när man äntligen börja kolla det misstänkte man en cancer på sköldkörteln , man opererade bort halva och som tur var så var det inte cancer .

jonisk - Ej medlem längre2012-11-17 14:11
Antal inlägg: 7985

Jag har gjort praktik på vc (läkarkandidat) och jo, en hel del söker i onödan. Därmed inte sagt alla som söker för trötthet; men man kan börja med att analysera sin livsstil innan man kräver provtagning för d-vitamin.

En allsidig kost funkar för de flesta, däremot är det kanske svårt att alltid få i sig allt man behöver av andra anledningar. Jag äter en multivitamin om dagen, för jag vet att jag slarvar med maten ibland när jag jobbar som mest. Men att ta flera ggr rekommenderad dagsdos tror jag föga på. D-vit t ex är fettlöslig, tar man mycket större mängder lagras överskottet i fettvävnaden; mig veterligen råder det fortfarande ingen konsensus huruvida det är skadligt på sikt eller inte?

hundbiten - Ej medlem längre2012-11-17 14:29
Antal inlägg: 2225

Men det är ofta onödigt att sitta i väntrummet och smitta andra för en simpel förkylning. Om det väl blir hög eller ihållande feber, svårt att få luft och såna saker ska man givetvis söka på en gång.

Flera års besvärande trötthet är verkligen ingen skitsak.

I regel får man mycket bra råd och ev anmodan att komma in om man pratar med sjukvårdsupplysningen på nr 1177.

jonisk - Ej medlem längre2012-11-17 14:31
Antal inlägg: 7985

Ja, precis.

So_open_mind - Ej medlem längre2012-11-17 14:36
Antal inlägg: 348

Drick redbull :)

Skägget12012-11-17 14:54
Antal inlägg: 285

Nej!!!! Inte trött alls

ormesson - Ej medlem längre2012-11-17 15:05
Antal inlägg: 82

aldrig trött men så arbetar jag utomhus mest

Hundöra - Ej medlem längre2012-11-17 16:19
Antal inlägg: 65

Har du någon evidens på detta du påstår, spelare 1001?

xxANxx - Ej medlem längre2012-11-17 16:25
Antal inlägg: 124

Jag vill påstå att en brist inte enbart beror på den bristen..som då typ D-vitamin. De finns ju en orsak till att en människa lider brist på nåt ämne i kroppen. De handlar om hela människans leverne som sådant, om man nu inte går å bär på någon sjukdom som stjäl reserver från kroppen, eller inte kan producera de viktiga ämnen vi normalt alstrar i vår kropp , och som då gör den nedsatt med trötthet eller andra symtom. Sedan är de ju vetenskapligt bevisat att vi har ett viktigt ämne som produceras och alstras i hjärnan under de ljusa tiderna under året med solljus som är så viktigt. Och som då minskar i produktion under de mörkare delarna av året, och de gör att vi då har lättare att drabbas av trötthet mot höst å vinter, pga. minskad mängd av detta ämne.

hundbiten - Ej medlem längre2012-11-17 16:37
Antal inlägg: 2225

Om det är det här du menar

sv.wikipedia.org/wik.../M elatonin

så har det ju som sagt inget med vitaminer att göra.

Naturen verkar ha konstruerat oss för att vara mera trötta under mörka perioder och jobba utav helsike med att skörda växter under sommaren, men det kan ju vara lite opraktiskt i vår tidsålder.

Hundöra - Ej medlem längre2012-11-17 17:26
Antal inlägg: 65

Trötthet? Är det inte så att ni förväxlar det med vanlig lathet?

Skitkärring2012-11-17 17:36
Antal inlägg: 196

Jag är både och.

xxANxx - Ej medlem längre2012-11-17 17:49

Trötthet beror aldrig på lathet

xxANxx - Ej medlem längre2012-11-17 17:57

Och de flesta sjukdomar som uppkommer av olika slag brukar vara psykosomatiska av olika slag i grund å botten.

apbur2012-11-17 18:01
Antal inlägg: 9699

"Vitamin D absorberas lätt i tunntarmen.
Distribution och metabolism: Kolecalciferol och dess metaboliter cirkulerar i blodet bundet till ett specifikt globulin. Kolecalciferol metaboliseras via hydroxylering i levern till den aktiva formen 25-hydroxykolekalciferol, som sedan metaboliseras vidare i njurarna till 1,25-hydroxykolekalcifero l. 1,25-hydroxykolekalcifero l är den metabolit som ger en ökad kalciumabsorption. Ometaboliserat vitamin D lagras i fett- och muskelvävnad."

www.fass.se/LIF/prod...oc TypeID=3

Har man nedsatt fettabsorption, som vid glutenintolerans, kan det påverka upptaget av Vitamin D.

xxANxx - Ej medlem längre2012-11-17 18:03

& svaret på frågan som egentligen ställdes är: Nej..jag är inte onormalt trött.. :)

apbur2012-11-17 18:05
Antal inlägg: 9699

Jonisk, vad jag minns av vad jag läst handlar det om hästdoser D-vitamin under en längre tid för att man ska få symtom på intoxikation.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?