Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 916 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| slånbär | 2012-11-19 16:22 | |
![]() | Men hade dom inte en folkomröstning angående detta i GBG? Den stora skillnade mellan stockholm o GBG är ju också att det nästan inte går att ta sig förbi stan utan att betala och dom som bor på Hisingen är ju i princip helt instängda om dom inte tar en jävla omväg norrut och ad har man för miljövinst då? | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-19 16:47 | |
![]() | Å vi som bor norrut å skall söderut ut e lika rökta som dom som bor på hisingen. Så det är ej mer synd om dom än några andra som måste komma igenom gbg. E45 samt E 6:an skall ej beskattas. Skall man därimot in i centrum m.m kan jag jöpa det med trängselskatterna för miljöns skull. Men majoriteten skall förbi gbg. Antingen norr lr söderut. Vissa personer kan inte äns åka tull mataffären då åker dom på trängsel.... Fan sjukt... om man har släp på bilen då. Beskattas båda då? Miljötänket med dubbdäcken riven juh upp asfalten... | |
| Perisoreus | 2012-11-19 16:55 | |
![]() | Trängselskatten i Göteborg är det bästa som hänt sedan... bygget av Götaälvbron. När folk påstå att det inte förekommer trängsel, sätt er på en cykelsadel och njut av avgaserna och bullret! Varje dag jag cyklar i Göteborg ser jag horder av bilar med EN person i som uppenbarligen tycker sig vara så fin och förnäm att spårvagn, buss eller cykel inte lämpar sig. När det sedan talas om hur kostnaden hjälper mot miljöpåverkan: den mest grundläggande ekonomiska regeln är att ett dyrare pris sänker efterfrågan (för normala varor). De empiriska bevisen för detta äro förkrossande! Alla fisförnäma bilister som grina över att de nu måste pröjsa för sitt miljövidriga beteende som upproriskt bedyra att de inte komma minska på bilismen: göra de inte det, så kommer det få återverkningar på övrig konsumtion när plånboken tunnas ut mer och minskad konsumtion->lägre miljöpåverkan. Jag hyser dock MYCKET starka tvivel för att priselasticiteten för väganvändning är 0, så bilismen KOMMER minska i centrala Göteborg. Befinner mig utomlands tills nyårsskiftet, ser så mycket fram emot att återvända till ett nytt, mer välkomnande Göteborg i januari! | |
| slånbär | 2012-11-19 16:59 | |
![]() | Speedo- visste inte att det handlade om vem det var mest synd om. Då är detväl säkert mest synd om dig kan jag tro. Men du kan ju i allafall åka åt alla andra håll än just söderut utan att betala extra men akta dig för att komma alltför långt norröver för då hamnar du ju i Oslo och får betala där med. | |
| Måns_E | 2012-11-19 17:00 | |
![]() | Börja med att bygg ut lokaltrafiken i så fall. När jag bodde i Göteborg så jobbade jag på andra sidan stan, jag hade en busshållsplats precis utanför tomtgränsen och en spårvagnshållplats 7-8 minuters gångtid bort. Trots det så tog det 1 timma och en kvart att åka kollektivt, och det var dessutom svindyrt då jag korsade kommungränsen till Partille. Samma sträcka med bil i rusningstrafik, dessutom vid en av Göteborgs flaskhalsar Tingstadstunneln tog 25 minuter. Då är det dels inte rimligt att tala om trängsel, det är inte heller rimligt att påstå att lokaltrafiken fungerar tillfredsställande. | |
| slånbär | 2012-11-19 17:07 | |
![]() | Måns- Ja man kan ta bilen men nu är det väldigt många barn och ungdomar som åker och att mellanstadieelever blir stående i minusgrader utan att det kommer nån buss och på så sätt kommer försent till skolan är inte bra. Det har hänt mina ungar massor av gånger. | |
| Måns_E | 2012-11-19 17:11 | |
![]() | Jo, fast som ett alternativ för den före detta bilpendlaren så. Att tågtrafiken i Stockholmsområdet inte fungerar något vidare allt för ofta håller jag däremot med om. Det är ju ganska uppenbart att det handlar om åratals uppskjutet underhållsarbete. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-19 17:13 | |
![]() | ja pendeln är som skit bodde i väsby en kort tid och det funkade inte på vinten, bodde en kort tid i Östertälje och det var lika illa, | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-19 17:29 | |
![]() | Perisoeus... Vad skrev jag??? trängselskatten sitter utanför gbg... Å för att jomma igenom så är det så att dom stora vägarna går inte på avenyn där du cyklar. Ta din cykel lite länhre från avenyn till eb väg som heter E 6. Där sitter skatten. Slånbär. Handlar ej vem det är mest synd om. Men lltid tas det upp att hisingesidan drabbas värst.. Så rikta den kritiken till folk som nämner det. Jag försvarade å sa att det är lika jobbigt för oss andra. | |
| lejon1 | 2012-11-19 17:38 | |
![]() | Ruskigt irriterande tycker jag... Jag bor i Hisings Backa och kör en del till Kungälv. Jag kör inte in mot staden utan i utkanten. Trängselskatten kommer jag ändå inte undan... | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-19 17:41 | |
![]() | Lejon1. Japp det är där perisoeus cyklar..... Det jag menar med detta. Sätt isf trängselskatten så du ej kan åka in i centrum isf där vissa cyklar. Men inte där vi rj kan åka nånstans... | |
| slånbär | 2012-11-19 17:47 | |
![]() | Lejon-men visst går det at åka från Backa till Kungälv utan att passera en betalstation? Eller ser jag helt galet på kartan över stationernas placering? | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-19 17:48 | |
![]() | Slånbär...ja allt går.med en massa omvägar...men då faller väl allt angående miljö? | |
| slånbär | 2012-11-19 17:50 | |
![]() | Speedo-jo så är det men det går. | |
| lejon1 | 2012-11-19 17:52 | |
![]() | Jag måste passera en station för att komma ut på E6. Jag tror att jag skulle kunna köra via Torslanda eller nåt men det blir en omväg som heter duga...bensinen blir dyrare än avgiften..tiden det tar orkar jag inte ens tänka på...som det är nu tar jag mig till Kungälv på tio minuter.. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-19 17:54 | |
![]() | Slånbär... Korrekt.. Men avgiften är juh för den såkallade miljö snacket. Nu handlar det ej om detta utan plocka pengar från oss som åker till jobbet. Dom vill ha in mer skattepengar bara... Lejon1... Jag förstår dig. | |
| slånbär | 2012-11-19 17:57 | |
![]() | Lejon-jo det var så jag tänkte. Kongahällavägen funkar ju bra men är som sagt en omväg så det går väl på ett ut. Det jag undrar över är om det överhuvudtaget går att passera GBG om man kommer från Alingsåshållet och ska till Malmö utan att betala. På kartan ser det ut som att det sitter en kamera på själva E 20 Alingsåsleden. Eller är det på avfarterna från leden och in mot själva centrum som kameran sitter. Verkar ju rubbat om det inte ska gå att åka förbi stan utan att betala trängselskatt. Jag menar -om jag inte vill in och trängas utan bara åka förbi då ska man väl inte behöva betala? I Stockholm kan man ju passera på Essingeleden och bara susa förbi stockholm utan att betala för det. | |
| Måns_E | 2012-11-19 17:59 | |
![]() | Det går väl alltid att åka över Mölnlycke, men det är ju i många fall en omväg som heter duga. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-19 17:59 | |
![]() | Slånbär....det är exakt detta jag påpekar. Om du nu bor i aås så kommer du ej förbi... Jag bor norut....kört..... | |
| dinodog | 2012-11-19 18:05 | |
![]() | Här där jag bor tar dom bort 2 busslinjer och ersätter den med en expressbuss. Den ska tydligen gå ofta i högtrafik. Men vår snabbuss tar dom bort den som de allra flesta åker med. Sedan kommer den inte att stanna vid Lilla bommen eller Brunnsparken. Utan baksidan av Nordstaden. Allt för att minska belastningen på Brunnsparken. Brunnsparken är hemsk att passera som gående. Det kommer bussar lastbilar bilar och spårvagnar från alla håll och kanter. Jag tror det kommer att bli kaos nu den 9 december när dom drar igång den nya kollektivtrafiken. | |