Spelrum
Giraffen | 36 |
Krokodilen | 4 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 20 238 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Phynx | 2012-11-29 22:39 | |
![]() | Jag har svårt att ta seriöst på personer som tar religion seriöst så jag vet inte hur jag ska bete mig nu. "Bilden" om Jesus är väl fin men den lockar inte mig nämnvärt. Han smälter in lika mycket som en person eller rollfigur gör sin roll i andra sagor. Det skulle lika gärna kunna vara Rasmus på luffen som det berättades om som Jesus. Och den historien är ju trevlig men den pratar jag med barn om och inte ens då försöker jag få dem att tro att det är på riktigt. Det skulle kännas elakt. Det är lite som att träffa en vuxen som tror på påskharen. Vad säger man... jo hen är väl gullig (?) Eller kanske en vuxen som tror på tandfen. Om jag skulle träffa någon sådan skulle jag nog hjälpa till och lägga i en guldtia i glaset. :) Det är lite på den nivån det ligger. Förövrigt är jag frågande till att bli kallad ateist bara för att jag inte tror på Gud. Jag tror inte på älvor, tomtar och spöken heller :) | |
hundbiten - Ej medlem längre | 2012-11-30 01:01 | |
![]() | Jag tvivlar starkt på att folk kan synda hur mycket som helst utan att förr eller senare få betala för det. | |
strömavbrott | 2012-11-30 01:07 | |
![]() | Jesus är en mytisk person, en bra förebild för hur en bra människa ska vara. Och tack vare myten om honom firar vi jul, och det är ju kul. | |
fetabetapeta | 2012-11-30 01:39 | |
![]() | Sanningen och verkligheten är högst subjektiva tolkningar av omvärlden som bygger på individuella erfarenheter och tolkningsramar. Kunskap & makt - styr vad som framstår som ”sanning" (Foucault) | |
Orblind | 2012-11-30 01:39 | |
![]() | En död judisk snickare. | |
hundbiten - Ej medlem längre | 2012-11-30 02:05 | |
![]() | Var han verkligen snickare? Hans adoptivpappa (som var en god far) var snickare men Jesus verkar ha gått i lära hos prästerskapet från sitt tolfte år och gav sig i vuxen ålder ut på sina frälsningsresor. Ja KarlXVII, här tror man mycket på bokstäver. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-11-30 02:35 | |
![]() | Om hans far var snickare är inte heller helt säkert vad jag förstått. Bara att han var någon typ av hantverkare, kanske snarare arbetade med sten. | |
micro113 | 2012-11-30 06:28 | |
![]() | Hans pappa var väl snarare trollkarl, magiker eller något ditåt .. allsmäktig och allt... Snickare låter som fjuttig beskrivning på en som skapade världen och alltet tycker jag.. ;) | |
hartclaff | 2012-11-30 06:31 | |
![]() | Religionen är människans gissel, faktiskt än idag hur otroligt det än kan låta. | |
Metrozingo | 2012-11-30 07:15 | |
![]() | Jag har inget förhållande till Jesus. Han låg ju mest i hängmattan och tog det väldigt lugnt med den där kvinnan som jag nu inte minns namnet på. Agneta? Jag höll dessutom på Klas Granström i finalen. | |
SirMattBusby | 2012-11-30 08:18 | |
![]() | Tror inte på Gud ej heller då att Jesus var Guds son. Dock tror jag att Jesus var en god människa med en livssyn och filosofi som många borde ta efter inkl flertalet "kristna". | |
JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-11-30 09:00 | |
![]() | Det är INTE tack vare myten om Jesus som vi firar jul, vi har "firat jul" låångt innan dess. Verkar som det kyrkan sprider mest är okunnighet. min personliga relation till Jesus, om det nu är bibelfiguren som åsyftas: Han är symbolen för den största lögnen som någonsin spridits på detta klot, symbolen för krigande, mord, tortyr, våldtäkter och maktgirighet. Kristendomen är bland det äckligaste och smutsigaste påhitten människan någonsin har kommit på och Jesus är huvudrollsinnehavaren. | |
Laxkungen | 2012-11-30 09:13 | |
![]() | Jesus verkade vara en mycket god männinska | |
Obstinat- | 2012-11-30 09:16 | |
![]() | "Han är symbolen för den största lögnen som någonsin spridits på detta klot, symbolen för krigande, mord, tortyr, våldtäkter och maktgirighet. Kristendomen är bland det äckligaste och smutsigaste påhitten människan någonsin har kommit på och Jesus är huvudrollsinnehavaren." :) | |
diffdiff | 2012-11-30 09:38 | |
![]() | <3 | |
Porla - Ej medlem längre | 2012-11-30 09:44 | |
![]() | Dumt. Själv tror jag inte på jesus. Men han är väl ändå symbolen för något bra. Religionskrigen beror väl på människor som inte lever som dom lär, eller? | |
Sin Corazon | 2012-11-30 09:48 | |
![]() | Verkar inte vara många som gör det. Lever som de lär alltså. De största hycklarna jag träffat på är de som kallar sig religiösa. Obehagligt. Och nej, jag har ingen som helst relation med Jesus. En trevlig sagofigur, ja. (Ska tillägga att jag, i min ungdoms dagar, försökte hitta gud pga diverse olägenheter. Det gick inte. Mitt sunda förnuft tog över.) | |
Mindymoo | 2012-11-30 09:55 | |
![]() | Jag har alltid varit ateist och kan helt enkelt inte begripa mig på människor med tro och religion, lika lite som jag begriper dem som tror på horoskop och andar, tomtar och sånt. Men naturligtvis fanns Jesus som historisk person, och lika mycket naturligtvis är berättelserna omskrivna, putsade och förskönade sen de skrevs ner - det fanns ju ingen som så att säga dokumenterade mirakel och sådant när de påstods ha hänt. Men att säga att "Kristendomen är bland det äckligaste och smutsigaste påhitten människan någonsin har kommit på och Jesus är huvudrollsinnehavaren" är stötande. Människor begår grymheter, i statens namn, någon religions namn eller bara för att de vill. Det är människans val och vilja som styr hens handlingar. Alla har ett personligt ansvar! Därför är min grundövertygelse i livet att människan som flockvarelse är programmerad till att göra gott för oss alla. Den som inte gör det är sjuk eller skadad. Den som skadar andra och skyller på en högre makt är definitivt sjuk eller skadad. Jag har vänner som är kristna och som säger att jag beter mig som en äkta kristen. Jag svarar att jag beter mig som en människa. F ö stod det ett tag en Jesus i baren på mitt stamhak. Han var bra på att blanda drinkar. | |
Vendela34 | 2012-11-30 10:21 | |
![]() | Bibeln en välskriven saga som många tagit till sej som en sanning. Själv är jag ateist och realist och har aldrig haft en tanke på att ta till gud/jesus i svåra stunder. Ser religion som en flykt från verkligheten. | |
snövits - Ej medlem längre | 2012-11-30 10:58 | |
![]() | Han verkade vara en ärlig å fin människa. När jag var liten och vi pratade om bibeln och lärde oss lite om vad som hände, tyckte jag synd om Jesus. Såg honom framför mig med orangea kläder å mörkbruna jesussandaler. Har inte jättestor relation till honom dock. Men något tycker man ju. | |